Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Gebruikersavatar
Door BrEw
#75076
Mijn Ecowitt weerstation is nu ruim twee jaar in gebruik en er hangt vanaf het begin ook een WH41 luchtkwaliteit sensor aan. In de zomermaanden zijn er perioden met smog waardoor de luchtkwaliteit afneemt maar in het stookseizoen is de luchtkwaliteit soms slecht tot heel slecht. Een en ander afhankelijk van de windrichting en wat er zoal gestookt wordt.

Sinds enkele weken heb ik ook een WH45 sensor meedraaien die de luchtkwaliteit binnenshuis meet. Ik schrok er nogal van. Ondanks dat er niemand thuis was, geen raam open stond, geen mechanische ventilatie was, toch ging de luchtkwaliteit binnen gelijk op met de luchtkwaliteit buiten. Wel in mindere mate maar µg/m³ waarden soms toch tegen slecht aan.

Ik heb een luchtreiniger aangeschaft en als die een poosje aan staat zakken de meetwaarden onder de 5 voor zowel pm2.5 als pm10.

Doe er uw voordeel mee.
Door BrandonCameron
#75113
BrEw schreef: 02 dec 2023, 13:03 Mijn Ecowitt weerstation is nu ruim twee jaar in gebruik en er hangt vanaf het begin ook een WH41 luchtkwaliteit sensor aan. In de zomermaanden zijn er perioden met smog waardoor de luchtkwaliteit afneemt maar in het stookseizoen is de luchtkwaliteit soms slecht tot heel slecht. Een en ander afhankelijk van de windrichting en wat er zoal gestookt wordt.

Sinds enkele weken heb ik ook een WH45 sensor meedraaien die de luchtkwaliteit binnenshuis meet. Ik schrok er nogal van. Ondanks dat er niemand thuis was, geen raam open stond, geen mechanische ventilatie was, toch ging de luchtkwaliteit binnen gelijk op met de luchtkwaliteit buiten. Wel in mindere mate maar µg/m³ waarden soms toch tegen slecht aan.

Ik heb een luchtreiniger aangeschaft en als die een poosje aan staat zakken de meetwaarden onder de 5 voor zowel pm2.5 als pm10.

Doe er uw voordeel mee.
Ik heb vergelijkbare ervaringen met mijn luchtkwaliteitssensoren. Wat ik heb gemerkt, is dat interne bronnen zoals koken of zelfs kaarsen een grote invloed kunnen hebben op de binnenluchtkwaliteit. Het is goed dat je een luchtreiniger hebt aangeschaft. Ik ben benieuwd, helpt deze alleen voor fijnstof of ook voor andere verontreinigende stoffen zoals NOx en SOx? En gebruik je ook speciale filters in je ventilatiesysteem?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75114
Meten = weten, maar correcte, lokale meting van NOx & SOx is m.i. voor CitizenScience nog een onontgonnen gebied, zowel binnenshuis als buitenshuis.
Voor lokale meting van COx, NOx en VOC zijn er wel zelfbouw-voorzetten met sensoren zoals o.a. SEN55 en MiCS6814.
Kent iemand op dit gebied een kant-en-klaar voorbeeld van een praktisch bruikbare en ook 'financieel haalbare & effectief werkende' opstelling die binnenshuis meer kan dan meten van fijnstof en CO2?
Gebruikersavatar
Door BrEw
#75116
Ik woon in een al wat ouder huis en van een ventilatiesysteem is geen sprake. Alleen natuurlijke ventilatie en bij een ongunstige wind ook redelijk wat tocht zorgen voor aanvoer van frisse lucht. Luchtreiniger betreft dit model. Voor zover ik kan nagaan is dit model niet specifiek geschikt voor NOx en SOx filtratie.