Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door jones
#21515
Hoi, ik heb sinds kort een Davis Vantage pro2 weerstation, dat opgesteld staat in de tuin:

[img]http://users.telenet.be/weerstationbaal/template/afb1.jpg[/img]
Nu heb ik al ondervonden dat vooral tijdens heldere nachten de temperatuur veel lager gaat dan andere weerstations in de buurt...

Ik dacht dat dat misschien zou kunnen liggen aan de paal die ik gebruik (het is een Bekaert-paal, check foto) die tijdens de ochtend ook bijzonder koud aanvoelt. Misschien veroorzaakt dat die te koude temperatuur?

Kan iemand dit bevestigen en eventueel raad geven?
Een nieuwe paal zetten zou een hele klus zijn, dus liefst andere opties indien mogelijk.

Alvast bedankt.
Door Mike
#21517
De koude paal kan je snel testen, gewoon even op een houten paal zetten een nachtje en kijken of het verschil nog steeds "groot" is.

Ik denk meer dat het aan de ligging ligt, zo te zien heb je een tuin die nogal vrij ligt, dit koelt lekker af, weet je ook hoe die andere stations erbij staan? staan die bv in een kleinere achter tuin midden in de bebouwde kom ofzo?, zijn dit ook VP2 stations, staan deze in een geventileerde hut? noem maar op.

En hoe groot is het verschil eigenlijk?
Door jones
#21518
Mike schrijft:
De koude paal kan je snel testen, gewoon even op een houten paal zetten een nachtje en kijken of het verschil nog steeds "groot" is.

Ik denk meer dat het aan de ligging ligt, zo te zien heb je een tuin die nogal vrij ligt, dit koelt lekker af, weet je ook hoe die andere stations erbij staan? staan die bv in een kleinere achter tuin midden in de bebouwde kom ofzo?, zijn dit ook VP2 stations, staan deze in een geventileerde hut? noem maar op.

En hoe groot is het verschil eigenlijk?


de gemiddelde minimum temperatuur van mijn weerstation deze maand is 2,4°C

Terwijl uit de omgeving:
Kapelle-op-den-Bos: 3,0°C
Heist-op-den-Berg: 3,2°C
Lovenjoel: 3,0°C

Daardoor is ook de gemiddelde temperatuur hier lager (8,6°C) terwijl elders tussen 9°C en 9,4°C. Het lijkt niet zoveel, maar als gemiddelde temperatuur is het toch wel belangrijk
Door SpeedyGJ
#21519
Vrije opstelling en geventileerde hut kan veel verschillen, zoals eerder werd gezegt, kijk ook even hoe die andere stations erbij liggen , het kan zomaar zijn dat je juist meet :)
Door Mike
#21520
Nou met zulke verschillen zou ik me niet zo druk maken :)

Ik denk dat het gewoon met jou ligging te maken heeft, je VP staat lekker vrij, het koelt daar dan ook sneller af, kijk maar eens of je steeds voor ligt met afkoeling, en of je achter licht met opwarming bij zon, zoja dan staan de andere stations beschutter.

Wel jammer dat je windmeter niet hoger staat.
Door weerzoetermeer
#21521
Op deze manier is hier natuurlijk niet veel over te zeggen.

Een aantal zaken die handig zijn om te weten in verband met de vergelijking:

Met wat voor weerstation wordt er gemeten?
Hoe hoog staat het station opgesteld op de meetlokatie?
Hoe groot is de tuin?
Wat is de ondergrond?
Heeft de tuin rond om schuttingen of een hoge heg?
Staat de sensor in een weerhut van een fatsoenlijk formaat?
Ligt de meetlocatie aan het water?
En zo ja, hoe groot is dit water?
Maken de andere stations mogelijk gebruik van een offset in de temperatuur?
Is er sprake van een zandgrond?
Hoe ver staat de meetlokatie van andere gebouwen/objecten af?

En zo kan je nog wel even doorgaan. Altijd lastig dat vergelijken maar met een Davis zou ik mij niet veel zorgen maken. Deze meten gewoon goed.

Voor de rest geeft de foto niet een goede indruk hoe je eigen meetlokatie is, enkel dat de mast te kort lijkt voor een goede windmeting.

Succes met het vergelijken!

Gr.
Thierry