Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Thorbon
#47711
Hey,

Ik zou me binnekort het volgende willen aanschaffen in combinatie met mij WeatherDisplay:
6163EU Wireless VP2 Plus
+
6555IP Datalogger

Dit omdat ik mijn server thuis willen vervangen door een virtuele windows server.
Nu heb ik enkele vraagjes.
1. Blijft weahterdisplay helemaal hetzelfde werken als met een usb datalogger, of kan weahter display hier niet mee overweg. Ik heb namelijk verstaan dat de ip datalogger enkel logt naar een davis site en dat je niets anders kan instellen.
2. Aangezien dit het duurste weerstation is, vraag ik me af of iemand er ervaring mee heeft en me de slechte en goede dingen kan vertellen. Aangezien ik zoveel moet betalen wil ik zeker zijn dat het perfect is! Kan je het vb 100 meter ver zetten (realistisch, want de 300 meter in het boekje zal wss niet realistisch zijn?)
3. Heeft iemand ervaring met Weahterdisplay in combinatie met WeatherLink IP?


Alvast bedankt voor jullie info en tips!
Door Keesb
#47717
Hallo,
Ik heb een Vantage Pro2, bekabeld met een IP-logger. Over het algemeen werkt deze combinatie goed. Ik heb heel af en toe wat data die gemist worden. Ik zie dat in het hoofdscherm van Weatherdisplay. Dan zitten er wat onregelmatigheden in de tijdschaal.
Voor mij is daar prima mee te leven. Gegarandeerd 100% goed zal wel niet gaan, er kan natuurlijk altijd wat mis gaan, bv. bij de draadloze overdracht van mijn router naar mijn laptop. En dat hoeft dan ook niet meteen aan de IP-logger te liggen.

Kees
Door Thorbon
#47719
Hey Kees, bedankt voor je reactie.. Wat bedoel je met af en toe wat data verllies? Is dit dagelijks en 10 tot 20 min ofzo bvb. En hoe werkt het dan exact? Davis loger zendt automatisch naar davis software en wdisplay kan dit dan uilezen? Je kan dit dus perfect instellen in wdisplay? Ook komen alle gegevens erdooor net als een gewone logger? Thx voor je info alvast!
Door Keesb
#47721
Hallo,
Ik heb mijn IP-logger op mijn router aangesloten met de netwerkkabel.
Op mijn laptop heb ik WD staan, en via het draadloze netwerk haalt WD de gegevens op. Dat gaat automatisch bij het opstarten van het programma.
Bij het setup-scherm van WD kun je een en ander instellen, zoals de poort en de baudrate De poort is standaard 22222, Baudrate is standaard 19600
Het dataverlies valt wel mee bij mij. Dat is eens in de 3 of 4 weken een paar haperingen. Dat betekent dan een paar rare sprongetjes in de grafieken omdat gemeten waarden dan ineens een half uurtje verder zijn.

Succes.

Kees
Door Luc
#47722
Ik heb ook een VP2 met een IP logger.

Het bereik van de VP2 is uitstekend. Ik heb bijvoorbeeld de windmeter 80 meter verderop staan en nog nooit problemen gehad met de verbinding.

De IP logger kun je gewoon uitlezen met een PC die is aangesloten op het netwerk. Ik heb zelf een Linux server, met daarop Virtualbox geïnstalleerd. Daarbinnen Windows XP met weatherlink om de data uit te lezen en naar het web te uploaden.

Als je alles eenmaal goed hebt geconfigureerd, draait het zonder problemen. De laatste 3 maanden geen enkele storing gehad.

De IP datalogger kreeg ik niet aan de praat met een 100mb router. Na lang proberen kwam ik erachter dat deze op 10 mb werkt. Je zult dus een 10/100 mb router/switch moeten gebruiken voor je LAN netwerk. Dan werkt het perfect.

Gr,
Luc
Door Thorbon
#47725
Luc, bedankt voor de heldere info en tip. Ik zou namelijk een virtuele windows server willen gaan gebruiken zodat ik mijn pc niet meer hoef thuis te hebben staan. Kan ik ook via het net alle info uitlezen, of moet ik echt connecteren me het device zelf en dus in interne lan zitten?

Ik zou echter willen veranderen naar een virtuele server wegen veiligheid tenzij ik het gevaar op brandgevaar kan uitsluiten door middel van iets, want ik heb iemand gekend waar de voeding een kortsluiting gaf en de pc dus in brand vloog.
Door AenG
#47726
Waarom moeilijk doen als het simpel kan.

Koop een kleine mini-pc met een usb- of seriële datalogger (besparing €100 tov een ip-versie). Daarop installeer je windows7 + WD en het werkt allemaal als een speer.
Ik gebruik een Zotac Dbox met een verbruik van 11 watt.

http://www.hetweerinboskamp.nl/weblog/2 ... ember-2011


Bijlagen
Knipsel-c7f5ef3a12b678490936e6e726e1fc6b.JPG
Knipsel-c7f5ef3a12b678490936e6e726e1fc6b.JPG (16.45 KiB) 3037 keer bekeken
Door Kerkuil
#65303
Beste Kees

Ik ben nieuw, met een weerstation bezig een Davis pro2 wirless nu heb ik een datalogger 6555 met Ip aansluiting maar bij mij werkt het niet zet ik de computer uit valt mijn Weather display stil geen nieuwe data meer, wat doe ik verkeerd heb mijn datalogger aangesloten op mijn switch moet ik dab=n ergens een IP adress opgeven.

Met vriendelijke groet.

Tom Buitelaar
Door wvdkuil
#65306
Kerkuil schrijft:
Beste Kees

Ik ben nieuw, met een weerstation bezig een Davis pro2 wirless nu heb ik een datalogger 6555 met Ip aansluiting maar bij mij werkt het niet zet ik de computer uit valt mijn Weather display stil geen nieuwe data meer, wat doe ik verkeerd heb mijn datalogger aangesloten op mijn switch moet ik dab=n ergens een IP adress opgeven.

Met vriendelijke groet.

Tom Buitelaar
Wat is precies het probleem?
1. De weatherlink-ip logger (WLIP) zal gewoon doorwerken als de PC uit is tenminste als die op het netwerk is aangesloten. Een WLIP kan informatie van het weerstation opslaan voor wel enkele maanden. Zolang er een netwerk is kan die ook de data naar weatherlink.com en naar weatherunderground opladen.

2. WeatherDisplay werkt alleen als de PC aan staat. Als de PC weer gestart wordt zal WeatherDisplay ontdekken dat er gegevens ontbreken en als eerste die ontbrekende gegevens uit de logger lezen. Daarna zal WD weer gewoon verder werken.

3. Als u gegevens naar een website wilt opladen moet u of een pc 24 uur / 7 dagen aan laten. Of een ander apparaat gebruiken zoals een Meteobridge. WD kan alleen werken en opladen als de PC aan staat.
Als u uw WLIP naar WeatherLink.com laat opladen kunt u ook de data van WL.com gebruiken voor uw website.

U ziet veel mogelijkheden, maar wat wilt u precies realiseren?

Wim
Door Kerkuil
#65307
Beste Wim

Bedankt voor uw snelle reactie, ja ik heb alleen weatherlink display dus dan moet ik de WLIP uploaden naar Weatherlink, hoe doe ik dat? het lijkt eenvoudiger dan het is of eigenlijk je moet het weten.

met vriendelijke groet.

Tom Buitelaar