Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door superpeter
#63112
hallo allemaal.

ik heb weather display op een windows 7 computer draaien.
echter geeft hij me de nodige kopzorgen.
want de ene keer lijkt hij wel verbinding te hebben met men weerstation maar zijn de waardes altijd het zelfde dus geen veranderende temperatuur luchtdruk enz enz enz.
de andere keer lijkt er geen verbinding te zijn.
en dan doet hij het wel weer een tijdje.
dit begint zeer fustrerend te worden .
daarom de vraag of iemand weet waar dit aan ligt?
men weerstation zelf is: alecto ws-5000
de windows 7 versie is windows 7 32 bit ultimate
en weather display is de allernieuwste versie

groeten: peter
Door Toulon7559
#63124
Misschien een open deur, maar kijk eens in WD hoe de kwaliteit is van de ontvangst via de draadloze interface.
Als de afstand tussen zender en ontvanger iets te groot is, en/of er is onderweg demping door bijv. natte planten dan kun je gauw zodanig signaalverlies krijgen dat je PWS in staking gaat.
Door superpeter
#63125
Dat zou een oorzaak KUNNEN zijn.
Maar wat nauw als de binnenunit via usb is aangesloten en hij echt de gegevens van de binnenunit niet kan lezen.
Dus zelfs binnentemperatuur word niet gemeten.
De binnenunit staat daarnaast BOVEN OP de pc waar weather display op draait.
Ik heb overigens ook op forum gezocht en daaruit kunnen opmaken dat windows 7 in het algemeen vaker problemen geeft met usb.
Dus ben pc nu aan het installeren met Windows xp in de hoop dat het daarnaar beter is.
Door wsMaurik
#63126
Aangezien je PC nogal wat storing opwekt zou ik de binnen unit wat verder daar vandaan zetten. En een goede USB kabel gebruiken.

Hoop dat de spelling in je antwoord door de auto-complete van een tablet/telefoon komt want het is tenenkrommend.
Door Vijversenkoi
#63127
Ik zou al beginnen om de binnenunit wat verder te zetten van de PC. Zelfs niet naast een luidspreker. Een paar meter of soms een kleine 30 cm is soms genoeg om goede ontvangst te hebben. en soms moet je wat zoeken wat de beste plaats is van uw binnenunit. Ik had ook soms storingen bij ontvangst met mijn TFA weerstation, en een plaatsje van 10 cm verder was al voldoende om geen fouten meer te krijgen.(ik neem hout vast om mijn gelukt te behouden)
Het zit soms in een klein hoekje,

En o ja, ik heb overal Win 7 draaien, geen problemen de software
Door superpeter
#63128
ik ben het met iedereen eens dat er storing kan ontstaa tusen de bene unit en de buiten sensors als er storing word veroorzaakt door bv luidspreker computer en dergelijke.
storing kan ontfangs van de buiten sensoren dus ook in mijn ogen beinvloeden.
egter kan in mijn ogen het net veroorzaken dat de bine unit de verbindin met de pc kwijt raakt omdat hij met de usb kabel verbonden is.
dus mogt ontfangs een probleem zijn dan zou hij geen buite tempratuur meer kunnen meten ook geen regenval of windsnelhij en rigting.
maar de bine tempratuur zou hij wel gewoon moeten blijven meten en ook dat meet hij niet meer.
daarnaast geeft de unit zelf nog wel de waardes aan dus dus de unit zelf ontfangt wel geoon de data
en bij storing van buitenaf zou dat ook niet meer werken.
met andere woorden het egt egt pas mis vanaf de bine unit naar de pc of op de pc zelf.
Door wvdkuil
#63132
Deze tekst komt grotendeels van de engelstalige forums en is aangevuld met wat eigen slechte ervaringen. Ik heb het complete verhaal hier neergezet voor anderen die in de toekomst de zoek-functie wel gebruiken.

ALS de console de juiste waardes aan geeft
EN de PC niet
dan zijn er volgens de forums (ook deze) een flink aantal mogelijkheden.

Dit is het pad wat de weer gegevens volgen van console naar PC programma.

Console-connector => logger => usb kabel => usb-poort => windows driver => weer-programma.

Alles kan defect zijn maar gelukkig is meer dan 90% "eenvoudig" op te lossen:

Met stip op 1: Een slechte USB kabel.
Vervang altijd de USB kabel voor een goed exemplaar met van die blokjes (ferriet kernen) aan de uiteindes. Het heeft geen zin, zoals velen al gemerkt hebben, om door te zoeken als dit niet eerst gebeurd is.
Ver meer dan 70% van de gevallen is opgelost met een goede ANDERE kabel.
Zelf heb ik dagen verspild met USB kabels (2 dus) die wel mooie plastiekblokjes hadden, maar die bleken leeg, nep.De twee kabels werden bij een zeer goedkoop hebbeding geleverd en ik was zo stom geweest mijn Raspberry er mee aan te sluiten. 1 andere goede kabel en sinds maanden werkt alles weer zonder storing.

Mogelijkheid 2 alleen bij Davis stations : De logger is wel goed gemonteerd (zie ook mogelijkheid 3) MAAR de console is niet spanningsvrij gemaakt. Dus batterijen uit de console, de netvoeding eruit, 1 minuut wachten (ja, dat is lang), batterijen erin en netvoeding. De setup kan afgebroken worden omdat er niets in je stations zelf veranderd is.

Mogelijkheid 3 alleen bij Davis stations: De logger moet RECHT naar beneden en STEVIG aangedrukt zijn. Een slecht vastzittende logger geeft vaak het soort wel / niet problemen door temperatuur wisselingen in de console.

Mogelijkheid 4: Slaapstand PC. Als het scherm automatisch uitgaat op je PC kijk dan even HEEL goed of de USB poorten ook niet in slaapstand gaan.

Overige mogelijkheden, komen voor maar zijn zeldzaam:
5. USB poort of ander apparaat op zelfde USB hub: andere USB poort op de PC gebruiken, wissel dan tussen voorkant en achterkant PC omdat er meerdere USB hubs in een desktop pc zitten. Soms is een bedraad USB appaat er al zolang dat het niet meer opvalt. En ieder ander apparaat kan de storing veroorzaken.
6. PC zelf: op andere (leen) PC / laptop tijdelijk ook het weer-programma installeren om de hele PC / Windows / slaapstand / andere USB apparaten uit te sluiten
7. Weer-programma bevat fouten: Gebruik NOOIT een beta versie, die zijn er voor techneuten om de fouten op te sporen om de ontwikkelaar te helpen. Niet om te gebruiken voor echte "produktie".
D. Weer-programma heeft slechte ondersteuning: Gebruik eens het bij het station meegeleverde programma. Als het zelfde probleem optreedt sluit je zo weer een heleboel mogelijkheden uit.

Succes, Wim
Door superpeter
#63134
bedankt.
kabel ga ik zeker even een andere tusen zeten.
andere pc was al geprobeerd.
op de leptop waarop hij eerst zat had in het begin windows xp gestaan.
naar update naar windows 7 werd de boel instabiel.
leptop opnieuw ge instaleerd met windows 7 en nog steets instabiel.
toen dagt ik aan gehuigen te wijnig in leptop want die had maar 1 gig dus andere pc gepakt met windows 7 nogsteets instabiel.

zodatdelijk ga ik het weerstation op het dak zetten bij men huis ipv op men werk zodat ik er beter op kan letten en kan puzelen tot het goed werkt.
inmidels is pc ook op nieuw ge instaleerd met xp wie weet leverd dat ook nog reseltaat zodra ik weer ergens tegen aan loop of ook als het aantal weken blijft werken gil ik weer want ik denk egt dat het een conflict is tusen windows xp en men weerstatio dan wel weather display

groeten: peter