Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
#75304
Sinds november vorig jaar komt er geen windrichting meer door van m'n VP2 windmeter, windsnelheid komt heel af en toe enkele km/u. Enkel de windgust lijkt nog wel de juiste snelheid aan te geven, maar slechts om de 2-3 minuten. Ik gebruik dus sindsdien die windgust waarde nu ook als wind waarde voor mijn grafiekjes enzo, maar die zien er niet mooi uit en het is ook niet accuraat.

Op die moment zelf had ik andere prioriteiten, maar nu toch tijd en budget vrijgemaakt.
Want aangezien de windmeter al 15+ jaar oud is, heb ik die uiteindelijk vervangen door een nieuwe. Maar nu is het resultaat juist hetzelfde, wat erg frustrerend is.

Ik zie geen issues op het printboard van het ISS, die print zit er mooi als nieuw uit, ook geen corrosie of vuil in de female RJ11 connector. Ik heb het ISS een nieuwe batterij gegeven. Ik heb intussen alle transmitter IDs geprobeerd omdat ik dacht dat het interferentie is (ben ook met mijn console naast het ISS gaan staan).

Aangezien ik net de anemometer heb vervangen door een nieuwe, heb ik nu geen budget meer om nu ook de print van het ISS te vervangen, waar ik voor vrees dat er gaat moeten gebeuren. Is er nog iets anders dat ik eerst zelf kan uitproberen/nakijken? Vervangen van de supercap is een mogelijkheid (heb een nieuwe liggen), maar ik zie het verband niet met windmeting terwijl de rest het nog prima doet.

Alle tips zijn welkom :)
#75306
Als de supercap defect is of lekt kan men meestal wel zien aan de supercap zelf en dan met name daar waar de aansluitpolen in de supercap gaan, zit daar bruine aanslag oid dan is hij lek
Je kunt de supercap ook doormeten of hij wel spanning opslaat.
Tevens de zonnepaneel even doormeten of deze nog wel voldoende spanning levert, ca. 2.5 V in zonlicht
Indien de ISS ook 15 jaar oud is en nog niet eerder van een nieuwe supercap is voorzien, dan is het aan te raden deze wel te vervangen door een 2.7V 10F condensator
Dit is de moeite waard om eens te kijken of dan de problemen oplossen
Aangezien de windmeter nieuw is dan zal het zeker geen kabelbreuk oid zijn
Vreemde spannings lekken kunnen resulteren in vreemd gedrag van electronica.

Indien de CR123 batterij snel leeg is dan is de supercap sowieso defect
Kijk ook eens in het diagnostic scherm op de console, daar is oa te zien hoe vaak de wind snelheidssensor een pulse genereert en de ontvangststatus van ISS
Kijk voor how to op
https://support.davisinstruments.com/ar ... ostic-mode

Natuurlijk kan er ook een ander electronica component kapot zijn gegaan

Success

PS.
ik heb eenmaal problemen met de windsnelheid gehad in het verleden, maar dan periodiek veel te hoge windsnelheid
Dit werd veroorzaakt door interferentie in de ontvangst, een ander kanaalnummer gekozen en toen was het opgelost
#75318
Dan lijkt het mij toch een probleem met de ISS zenderboard
Het enige wat nog in mij opkomt is dat de connector op de ISS printplaat van de windmeting geen goed contact maakt of is aangetast aangezien er geen constante pulsen van de anemometer doorkomen
Doormeten en kijken of het allemaal ok is eventueel met isopropylalcohol de connector reinigen
Het kan natuurlijk ook een ander component zijn wat defect is