Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Eckie76
#24579
Goed bezig!

Misschien de regenmeter plaatsen waar nu de Hellmann staat, een halve meter boven de grond. Dan staan ze meteen naast elkaar.
Door Mike
#25561
Ook ik ben vandaag met deze test begonnen.

1e test 43.6mm
de 2e en 3e en 4e testen kwamen niet boven die 43.6mm uit en ik heb beide schroefjes nu 2 volle slagen omhoog gedraaid.

Ben wel benieuwd hoeveel slagen jullie ze omhoog hebben gedraaid.

Zat wel steeds met een vol bekertje op ongeveer 110mm als rain rate en dan langzaam afzakkende, is dit soms te hoog? want met buien komt dit toch ook voor.

Ga morgen wel weer even verder, ben nu bijna 2 uur bezig geweest.

Groeten, Mike.
Door Luc
#25807
AenG schrijft:
Ik heb de afgelopen tijd de Hellmann en de VP2+ vergeleken en kan concluderen dat de regenmeter van de VP2+ door Davis goed geijkt is. Gelukkig maar!


http://www.hetweerinboskamp.nl/weblog/o ... s-hellmann

Gr Geert
Goede test en goed om te lezen.

Ik heb zelf geen Hellman voor calibratie, maar als ik mijn metingen vergelijk met neerslaggegevens van officiële KNMI waarnemers, dan zit ik met de VP2 ook altijd ongeveer gelijk. Al zegt dat natuurlijk niet alles omdat de meters niet naast elkaar staan.

Gr,
Luc
Door pjvanvelzen
#25824
Ik had in een andere post mijn kalibreer-ervaringen vermeld. Voor de volledigheid herhaal ik dat hier nog een keer zodat alles gebundeld is:

Het kalibreren van de regenmeter is gelukt. Zelfde ervaring als Eckie eerder meldde, zie daarvoor zijn post. Eerste keer gemeten en ahv gemeten afwijking (39 mm gemeten ipv 47, flinke afwijking dus) de schroefjes verdraaid zoals in de regenmeter stond vermeld. Tweede keer meten: 40,5 mm gemeten. Scheelde dus niet zoveel. Daarna op gevoel de schroefjes verdaaid. Nu zit ik na viermaal aanpassen en meten op een afwijking van ongeveer 1 %, waar ik prima mee kan leven. Hell of a job, but it's all worth it

Gr Paul (Nieuwerkerk ad IJssel)
Door SpeedyGJ
#37877
Ik ben ook maar eens bezig geweest met het kalibreren van de regenmeter.
Zonet 1L door de regenmeter gegooid, effe 10min wachten en dan berekenen, ik schrik me werkelijk kapot!

Gemeten waarde: 36.0mm
Werkelijke waarde moet zijn: 47.3mm
Te kort: 11.3.
Afwijking 23.9% ja nog eens in text: Drieëntwintig coma negen procent!
Betekent dus dat ik beide stelschroeven 11.95% moet gaan verstellen.

Vanmorgen 1mm gevallen terwijl in de groene 3mm staat, schrik me rot.
Oke nu snel verder want om 11 uur moet ik mijn Dochter ophalen, later op de dag of morgen maar verder kijken.
Door Mike
#37879
SpeedyGJ schrijft:
Ik ben ook maar eens bezig geweest met het kalibreren van de regenmeter.
Zonet 1L door de regenmeter gegooid, effe 10min wachten en dan berekenen, ik schrik me werkelijk kapot!

Gemeten waarde: 36.0mm
Werkelijke waarde moet zijn: 47.3mm
Te kort: 11.3.
Afwijking 23.9% ja nog eens in text: Drieëntwintig coma negen procent!
Betekent dus dat ik beide stelschroeven 11.95% moet gaan verstellen.

Vanmorgen 1mm gevallen terwijl in de groene 3mm staat, schrik me rot.
Oke nu snel verder want om 11 uur moet ik mijn Dochter ophalen, later op de dag of morgen maar verder kijken.

Aha, dit verklaart je 36mm neerslag ;)
Door SpeedyGJ
#37880
weerzoetermeer schrijft:
Je bent toch data moderator??? Niet vergeten jezelf een uitsluiting te geven hé ;)

Gr.
Thierry

Dat was ik al van plan, maar zo te zien heb jij dat al gedaan ;)
P.S dat van gisteren klopt wel, ik heb toen een correctie doorgevoerd.

Mike schrijft:
SpeedyGJ schrijft:
Ik ben ook maar eens bezig geweest met het kalibreren van de regenmeter.
Zonet 1L door de regenmeter gegooid, effe 10min wachten en dan berekenen, ik schrik me werkelijk kapot!

Gemeten waarde: 36.0mm
Werkelijke waarde moet zijn: 47.3mm
Te kort: 11.3.
Afwijking 23.9% ja nog eens in text: Drieëntwintig coma negen procent!
Betekent dus dat ik beide stelschroeven 11.95% moet gaan verstellen.

Vanmorgen 1mm gevallen terwijl in de groene 3mm staat, schrik me rot.
Oke nu snel verder want om 11 uur moet ik mijn Dochter ophalen, later op de dag of morgen maar verder kijken.

Aha, dit verklaart je 36mm neerslag ;)


Haha ja klopt, inmiddels heb ik de teller weer op 3.0 staan, alleen in WL nog even aanpassen :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7