Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door JozBaz
#3569
De Amerikaanse versie gebruikt inderdaad andere frequenties voor de dataoverdracht maar voor de werking maakt dat niet uit en ik acht de kans klein (ongeveer nul ) dat iemand je ooit aanspreekt op het gebruik van niet-Europese frequenties.

De voeding heeft inderdaad een andere stekker maar werkt waarschijnlijk op zowel 110V/60hz als 220V/50Hz. Indien niet het geval dan zijn er nog altijd de losse (instelbare) voedingen die bij de bouwmarkt op de plank liggen. Ik zou het zelf niet doen, maar als je een beetje handig bent en de EU prijs buiten budget is kun je het overwegen.

Lang geleden - in 2001 - was de EU versie van de Vantage Pro ook in Amerika te krijgen, en dat scheelde 30% - 40%. Nu helaas niet meer. So much for free trade! ;-)

Groeten,

Jos
Door SpeedyGJ
#3806
Ik heb zelf de VP2 hier in NL weg dus de EU versie, evenals de transmitter voor de windmeter.
Nu wil ik graag mijn windmeter in de weiland zetten maar zodra ik dit doe vliegt de verbinding eruit door de vele bomen die hier staan. Enige manier is een steun zender erbij kopen, hier in NL ben ik al gauw 239 euro kwijt, in USA kan ik em krijgen voor 120 euro ex verzendkosten.
Ik weet dat USA andere MHZ heeft dan NL.

US modellen hebben data overdracht van 902-928 MHz.
OV, EU, UK modellen hebben een data overdracht van 868.0 - 868.6 MHz.

Nu is de vraag, maakt die 0.6mhz heel veel uit? Ik kan aan de OV versie komen, EU versie kan ik niet vinden.
Door schilper
#3808
Ja dat lijkt me van wel die 0,6 MHz verschil. Zet je radio maar eens een stukje naast de zender en luister naar het resultaat. Zender en ontvanger moeten natuurlijk wel exact dezelfde frequentie gebruiken.

Gr.Harold
Door schilper
#3809
Even over het importeren vanuit Amerika. Steeds meer mensen ontdekken het grote verschil in prijs door de huidige Dollar koers. Het is duidelijk dat ook de Douane dat is opgevallen. Vroeger steekproefsgewijs controle, nu op bijna alles.
Ga er maar gerust vanuit dat buiten de verzendkosten, invoerrechten en BTW in rekening worden gebracht.
Van de week zelf ervaren: Onderdeel model vliegtuigbouw over laten komen.(Momenteel niet te leveren in de EU en kost in de EU € 85,00)
Kost in de USA $ 85,00 Verzendkosten $ 35,00 (Groot volume)
Verzonden via UPS in 3 dagen in Nederland. Acht dagen bij de Douane gelegen
En moest bij aflevering nog even € 32,20 afrekenen. (Invoerrechten, BTW en behandelingskosten TNT. Ga dus altijd van dit scenario uit, kan het alleen maar meevallen als het er tussendoor glipt.

Gr.Harold
Door wslangerak
#3810
Even voor SpeedyGJ:

Behalve die kosten en de frequenties nog een aspect: volgens mij heb je ook nog eens 2 antennes (ontvangen en zenden) nodig bij die repeater en die krijg je ook niet voor niks...
Door wthus
#3813
wslangerak schrijft:
Even voor SpeedyGJ:

Behalve die kosten en de frequenties nog een aspect: volgens mij heb je ook nog eens 2 antennes (ontvangen en zenden) nodig bij die repeater en die krijg je ook niet voor niks...


Lijkt me vreemd dat als je een dure repeater koopt er geen antennes op zitten. :huh:
Wat ik wel zelf afvraag is of je de repeater voor meerdere sensoren kunt gebruiken of dat je per sensor een aparte repeater nodig hebt.
Door Meteo Simpelveld
#3814
wthus schrijft:
wslangerak schrijft:
Even voor SpeedyGJ:

Behalve die kosten en de frequenties nog een aspect: volgens mij heb je ook nog eens 2 antennes (ontvangen en zenden) nodig bij die repeater en die krijg je ook niet voor niks...


Lijkt me vreemd dat als je een dure repeater koopt er geen antennes op zitten. :huh:
Wat ik wel zelf afvraag is of je de repeater voor meerdere sensoren kunt gebruiken of dat je per sensor een aparte repeater nodig hebt.


Goedemiddag,

Bij de koop van mijn Davis station heb ik navraag gedaan over een repeter als ik de afstand niet zo kunnen overbruggen.
Bij EKOPOWER waren de antennes ook appart maar je zou meerdere sensoren op een repeter zetten. Ik werk met extra sensoren en ze vertelde me dat ik dan 1 repeter nodig zou hebben.

Groet Bert
Door SpeedyGJ
#3819
Bedankt voor jullie reacties, dan wordt het toch maar even wachten tot ik mijn belasting geld heb die toch nog even op zich laat wachten :(
Het is wel duidelijk dat de repreater een antenne heeft, als je meer bereik wilt hebben dan kun je nog een antenne erbij doen die het bereik tot zo'n 1 km kan verlengen maar dan wordt het een dure grap. Ik ga iig geen risico wagen om in US te bestellen want als die het niet doet dan heb ik een probleem en ben ik waarschijndelijk alleen nog maar meer kwijt ;)
Door mdkleer
#4944
Helaas is het bestellen bij Provantage niet meer mogelijk. Ik heb hen hierover gemail en ik kreeg de volgende reactie
"We are not authorized to ship Davis outside of the usa."

De bestelling die ik wilde doen was een 24 Fan, UV en Solar sensor incl mounting bracket.

Deze apparaten zouden toch moeten werken op een Davis gekocht in Nederland?
Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om dit alsnog in Nederland te krijgen.
Door weerzoetermeer
#4946
24 fan?Je bedoelt een station met 24 uurs fan want volgens mij zijn deze niet los te bestellen. Wel een daytime fan maar dat is wat anders. Toch?

Gr.
Thierry van Wijland