Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzoetermeer
#4815
Nou hier de toch wel wat magere reactie van Davis over de grote stappen van 0,5 en 0,6 graden die de extra temperatuur sensoren maken.

The reason is memory constraint. On the 6382, due to memory constraint the resolution is full 1degF. However with ISS, the resolution is much lower to 0.1C.


De vertaling volgens Google.....

De reden is het geheugen beperking. Op de 6382, als gevolg van beperking van de resolutie het geheugen vol is 1degF. Maar met ISS, de resolutie is veel lager te 0.1C.

Hier kom ik niet echt wijs uit...hihi. Zoals ik het lees heeft het te maken met geheugen problemen.


Gr.
Thierry van Wijland
Door Luc
#4818
Vrij vertaald lees ik dit als volgt:

De ISS heeft voldoende geheugen en slaat het op met een nauwkeurigheid van 0.1 C. Deze geeft dat ook zo door aan de ontvanger van het weerstation.

De losse 6382 sensor heeft veel minder geheugen, daarom slaat deze het op met waardes tussen de 0.5 en 0.6 C. Deze waardes worden dus ook doorgegeven aan het console en aan weatherlink.

Dan vraag ik me toch werkelijk af waarom de 2e methode minder geheugen nodig heeft. Er zijn net zoveel 'bytes' nodig voor beide methodes.

Daarnaast:

1) Memory kost helemaal niks.
2) Als dit werkelijk zo is, dan heeft de ontwerper dus flink zitten slapen bij het ontwerp.

Helaas moeten we het hiermee doen dus...
Door mavlo77
#6176
Ik denk dat de zender diverse metingen neemt per seconde, en hieruit eens per interval (2.5 sec) doorgeeft aan de console. Daarvoor is geheugen nodig. Maar dit gaat natuurlijk nergens over, want we praten echt over bytes... Tevens zijn er algoritmen om cumulatief te middelen.

Over de batterij, ik denk dat vocht toch wel een vijand is. Als zich vocht ophoopt, dan zal stroom weglekken. Is heel weinig (in de mA), maar 24u per dag lang trekt dat toch de batterij snel leeg. Stel als er 1mA lekt, dan is een 1000mAh batterij naar 1000 uur (ruim een maand) leeg, alleen door de lek.

Nu ik er zo aan denk, misschien volgende keer even klepje open trekken en wat vochtafdrijver inspuiten (WD40).
Door Meteo Simpelveld
#6177
mavlo77 schrijft:
Ik denk dat de zender diverse metingen neemt per seconde, en hieruit eens per interval (2.5 sec) doorgeeft aan de console. Daarvoor is geheugen nodig. Maar dit gaat natuurlijk nergens over, want we praten echt over bytes... Tevens zijn er algoritmen om cumulatief te middelen.

Over de batterij, ik denk dat vocht toch wel een vijand is. Als zich vocht ophoopt, dan zal stroom weglekken. Is heel weinig (in de mA), maar 24u per dag lang trekt dat toch de batterij snel leeg. Stel als er 1mA lekt, dan is een 1000mAh batterij naar 1000 uur (ruim een maand) leeg, alleen door de lek.

Nu ik er zo aan denk, misschien volgende keer even klepje open trekken en wat vochtafdrijver inspuiten (WD40).


Goedemiddag,

Ik denk dat vocht niet het probleem is.
De reden hiervoor is dat de batterijen ook in een droge omgeving maar ongeveer een half jaar meegingen.

Groet Bert