Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
#8443
Ja daar heb je gelijk in. Misschien moet ik toch maar eens verhuizen en iets zoeken met een grote tuin aan de rand van een dorp. Ik heb al veel geprobeerd maar op een gegeven moment houdt het een keer op. Als je weinig luchtverplaatsing hebt zoals bij mij, dan warmt een weerhut ook best snel op.

Groeten, Paul
#8449
pjvanvelzen schrijft:
Ik hoop dat iemand wat tips voor me heeft.

Interessant thema en zeer leerzaam.

Mijn ISS bevindt zich op een paal van circa 1.5 meter, maar op een meter van een coniferenhaag (links)

Dat is al meteen een van de hoofdproblemen; de beplanting zit veel te dicht bij de thermometer.
Een thermometer wordt beslist beïinvloed door begroeiing.


, op een meter of vier van een schutting(rechts) en op drie meter van de achterkant van het huis. Ondanks de fan (daytime) meet ik bij direct zonlicht op de ISS structureel 1-2 graden te hoog.

Die 3 meter van je huis zijn vooral die 1 tot 2 graden. De fan heeft in jouw geval helaas erg weinig nut.


Waarschijnlijk komt dit doordat de ISS voor de wind niet goed bereikbaar is. De fan draait wel maar ventileert mi met lucht die door weinig beweging van zichzelf al te warm is. Ik meet dus volgens mij de temperatuur op mijn terras waar weinig wind staat.

Wind heeft bij mijn weten alleen invloed op de gevoelde temperatuur, maar niet op de temperatuur zelf. De fan dient te voorkomen dat warmte in de hut blijft hangen. Als er zich bij directe zonnestraling warmte in de ISS ontwikkelt, zorgt de fan dat er circulatie optreedt, waardoor deze "lokale" warmtebel beter gemengd wordt met koelere lucht om de ISS.

Mijn windmeter staat op de bovenste dakkapel op een schotelstatief en komt bijna een meter boven de nok uit (dus totaal op circa 10 meter hoogte). Ik vroeg me af of het, gezien de wind die daar wel waait, het een idee is om de ISS daar te hangen. Dan heb je natuurlijk wel het nadeel van de warmte-uitstraling van het huis (zwarte dakpannen etc.).

De dakpannen worden veel te heet in de zomer. Dan krijg je afwijkingen die 1 - of 2 graden ruim overstijgen. Kan ik alleen maar afraden.
Als je de temperatuur op 10 of 11 meter gaat meten, zal je nog forsere afwijkingen krijgen.
Een meethoogte van 2,5 meter ten opzichte van de standaard 1,5 meter brengt gemiddeld 1,5 graden afwijking met zich mee als het gaat op de minimumtemperatuur. Dit kan ik bevestigen door de 2 meetpunten die wij hebben op 1,5 resp. 2,5 meter.



Heeft iemand een tip, of moet ik de te hoge meting maar voor lief nemen?

Zo ver mogelijk van het huis, de hoogte zo aanhouden en dan exact in het middelpunt van de totale oppervlakte als dat mogelijk is.
Ik zou de metingen niet proberen te manipuleren, maar met behulp van heel veel geduld en vergelijkingen kan je met een simpele formule ongeveer de realiteit benaderen.
Iets anders kan ik niet bedenken.


Voor zover van toepassing: bedankt voor het meedenken. Groeten, Paul
#9009
Ik was van plan om een soortgelijke vraag in het forum te droppen, maar ik zie dat er al heel wat overgeschreven is.

Is mijn conclusie juist dat voor een correcte meting de ISS WEL in de zon mag staan? maar zoveel mogelijk vrij moet zijn van begroeing en steen/dakpannen?

Ik heb gemerkt dat directe zon ook bij mij een sprong in de temperatuur geeft, ik heb de ISS aan de nok van mijn stenen garage hangen op het zuiden. De ISS wordt daar door behoorlijk uit de wind gehouden.

Ik zal ook maar eens op zoek naar een alternatieve plek
#9013
Hallo Vrienden,
ik kan het niet laten nadat ik jullie conversatie heb gelezen om ook iets toe te voegen, ik denk dat jullie goed bezig zijn om het uiterste te halen uit de metingen, ik ben nog nooit op het meetpark van het KNMI geweest waar ze dan de juiste temperatuur meten (?) waarschijnlijk ook met een witte weerhut op de juiste hoogte maar ik denk dat zij net zoveel zoneffect hebben als wij , als ik de sensoren van de amateurmeet stations zie, die het predikaat profesioneel hebben,is hier ook veel aan te veranderen. Het enige wat op het aantal vierkante meters die wij hebben kan optimaliseren is denk ik 3 of 4 sensoren extra aanschaffen en deze intrapoleren, dan kom je ongeveer bij de juiste temperatuur, vraag is alleen heeft het nut, Ik ben al een week bezig om de juiste relatieve luchtvochtigheid waarde tentoon te stellen, met een referentie aan meetpunt Eindhoven wat nu aardig lijkt te lukken ,we gaan door met meten en nog nauwkeuriger meten maar eens houd het op.

groeten en gemeend succes
Nol Versteeg
Eersel