Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
#6306
Ik hoop dat iemand wat tips voor me heeft. Mijn ISS bevindt zich op een paal van circa 1.5 meter, maar op een meter van een coniferenhaag (links), op een meter of vier van een schutting(rechts) en op drie meter van de achterkant van het huis. Ondanks de fan (daytime) meet ik bij direct zonlicht op de ISS structureel 1-2 graden te hoog. Waarschijnlijk komt dit doordat de ISS voor de wind niet goed bereikbaar is. De fan draait wel maar ventileert mi met lucht die door weinig beweging van zichzelf al te warm is. Ik meet dus volgens mij de temperatuur op mijn terras waar weinig wind staat.
Mijn windmeter staat op de bovenste dakkapel op een schotelstatief en komt bijna een meter boven de nok uit (dus totaal op circa 10 meter hoogte). Ik vroeg me af of het, gezien de wind die daar wel waait, het een idee is om de ISS daar te hangen. Dan heb je natuurlijk wel het nadeel van de warmte-uitstraling van het huis (zwarte dakpannen etc.).

Heeft iemand een tip, of moet ik de te hoge meting maar voor lief nemen?

Voor zover van toepassing: bedankt voor het meedenken. Groeten, Paul
#6307
Hallo Paul,

Misschien te simpel gedacht, maar heb je al eens geprobeerd de ISS (of de fan) zodanig te draaien dat de fan lucht aanzuigt vanuit de meeste open ruimte in de tuin (richting van de schutting)? Misschien dat dat net genoeg scheelt om een betrouwbaarder temperatuur te krijgen?

Groeten,
Kees.
#6308
Hey Paul!

Ik ken jou probleem!
En het dak is geen echte optie, idd wat je zegt de warmteuitstraling..
Heb het zelf ooit ook geprobeerd, en vooral met koude nachten kloppen je waarden van geen kant!
Je zu hem dan minimaal 2-3mtr boven het nok van het dak moeten plaatsen, maar dat is niet echt een optie neem ik aan?
Als allerlaatste redmiddel kan je je temp nog handmatig corrigeren via weatherlink, of het display zelf! maar dan klopt het op bewolkte dagen dagen niet, en zit je er ver onder.. ik zou het, zoals ik ook heb gedaan, het maar voor lief nemen..

Groetjes
#6310
Goedemiddag Kees en Paul,

Wanneer Paul via de Vantage ook Solarmetingen verricht lijkt me het draaien niet wenselijk. Eveneens de ISS hoger te plaatsen lijkt me niet verstandig.
Als ik Paul was zou ik kijken voor een betere plaats.
Misschien een tip om in de tuin een aantal paaltjes met stroken stof of plastic te plaatsen en te kijken waar de meeste wind is en dan een goede termometer op die plaatsen te leggen en te kijken wat het temperatuurverschil is.
Ik weet dat het misschien omslachtig is maar dit lijkt me de beste oplossing.

Groet Bert
#6311
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Tot grote hilariteit van mijn familie heb ik her en der in de tuin wat strookjes plastic opgehangen om te kijken waar de meeste luchtbeweging is. Dat blijkt wat meer achter in de tuin te zijn en ook wat hoger. Dus ik heb de tips van Bert (plastic) en Kees (meer lucht aanzuigen uit grote ruimte ipv door schuttingen en heggen omgeven ruimte) gecombineerd. Betekent wel dat de hoogte ongeveer 2.5 meter zal worden. Of dat wat hoogte betreft veel uitmaakt in temperatuur kan ik niet goed inschatten, maar echt veel verschil kan het mi niet zijn. Ik ga een en ander proberen en zal de resultaten hier binnenkort beschrijven.

Aanvullende reacties en tips blijven zeer welkom.

Paul
#8362
pjvanvelzen schrijft:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Tot grote hilariteit van mijn familie heb ik her en der in de tuin wat strookjes plastic opgehangen om te kijken waar de meeste luchtbeweging is. Dat blijkt wat meer achter in de tuin te zijn en ook wat hoger. Dus ik heb de tips van Bert (plastic) en Kees (meer lucht aanzuigen uit grote ruimte ipv door schuttingen en heggen omgeven ruimte) gecombineerd. Betekent wel dat de hoogte ongeveer 2.5 meter zal worden. Of dat wat hoogte betreft veel uitmaakt in temperatuur kan ik niet goed inschatten, maar echt veel verschil kan het mi niet zijn. Ik ga een en ander proberen en zal de resultaten hier binnenkort beschrijven.

Aanvullende reacties en tips blijven zeer welkom.

Paul


En nu zijn we benieuwd hoe het is afgelopen? Heb je nog een oplossing gevonden?
#8363
Meteotines schrijft:
Paul, wat je kunt proberen is om hem juist iets lager aan de paal te maken. Immers hoe dichter je bij de grond komt hoe kouder het wordt!
In mijn situatie heb ik dat ook zo opgelost. Even experimenteren voor de juiste hoogte dus.

Tines.


Je kan toch geen temperatuurmeting gaan manipuleren op deze wijze?
Dan schiet je toch elk doel voorbij volgens mij.

Waar hij last van heeft is het tuineffect, PLUS de directe instraling van de zon.
Aan het eerste kan je niks veranderen.
Aan he tweede wel:
Bij elke Davis heeft directe zonnestraling op de ISS een verhogend effect, zowel met als zonder fan. Met de fan heb je het alleen een heel klein beetje minder.
Ik vraag me ook af in hoeverre de zwarte kleur ( zwart absorbeert warmte ) van de trechter van invloed is. Ik snap niet waarom ze deze niet gewoon wit hebben gemaakt.
Je zou de ISS moeten loskoppelen en de thermo/hygrosensor in een grotere weerhut ( zie onderwerp zelfbouw ) moeten plaatsen. Dan moet je dus wel de regenmeter weer opnieuw ergens opstellen, maar dat kan ook ernaast. Je zou de regenmeter zelfs aan de weerhut kunnen hangen, op een soort zijarm.
#8435
Ja, jullie hebben gelijk. Door drukte totaal vergeten om te reageren. Excuses. Het herplaatsen heeft absoluut effect gehad. In de oude situatie had ik bij zonnig weer een positieve temperatuurafwijking van circa twee graden, nu nog maar een. Ik denk dat dit inderdaad komt doordat de unit meer wind vangt. De graad afwijking die ik overhoud wordt absoluut veroorzaakt door tuineffect maar met name door direct zonlicht. De afgelopen vorstperiode kwam de zon omstreeks 13.00 op mijn ISS te staan. Precies op dat tijdstip zie je in de temperatuurgrafiek de stijging opeens sneller toenemen (knik in de curve). heeft me een paar ijsdagen gekost, ik mat +0.5 en collega's in de buurt -0.5:(
Al met al zou ik de ISS mi in de schaduw moeten plaatsen. Maar ja, dat gaat niet in mijn tuin. Een weerhut zou een oplossing kunnen zijn. In het verleden heb ik daarmee echter ook problemen gehad door zonstraling (niet met een Vantage Pro2 maar een goedkoper model met de sensor in een zelfgemaakt houten weerhut). Mischien is het tuineffect gewoon groter dan ik dacht....
Voor nu laat ik het even zo. tenzij iemand anders met de gouden tip komt. bedankt voor jullie reacties!
#8438
Het is overigens niet alleen tuineffect maar ook stadseffect waar je last van hebt. Tenminste...als je vergelijkt met een knmi station. Overigens geven weerstations waarvan de sensoren in de schaduw staan vaak een vertekenend beeld van de werkelijke temperatuur. Bij mijn weten moet je in de zon meten, op 1,5 meter hoogte, boven gras (4 cm) en in een weerhut zodat de zon geen directe invloed heeft op de sensor maar wel de omgeving. Een schaduw rijke plek, waar de hele dag geen zon komt meet meestal een te koude omgevings temperatuur.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland