Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door bgr
#50395
Hallo Meteovrienden,

Inmiddels de Greissinger GTH 175?PT ontvangen. Het is een mooi handzaam apparaat om mee te ijken. Ik heb hem met een ijk rapport op 2 punten. Mocht iemand hem ook willen aanschaffen om te ijken dan kan dit gerust zonder ijk rapport (goedkoper!). Hij is verbazend wekkend precies. Volgens het ijk rapport is er bij 0 graden geen enkele afwijking en bij 70 graden slechts 0,01 graad. Verder werkt hij ook zeer snel, sneller dan de voeler van Davis. Hij geeft bij mijn VP2 een afwijking van 1,1 graad aan: een behoorlijke afwijking voor een rolls-royce onder de meters. Ik ga er nog verder mee aan de slag, want het ijken gaat m.i. het beste bij temperaturen die vrij constant zijn. Bij dit zonnige weer schommelt het kwik teveel en de Davis-sensor loopt duidelijk achter, dus daar moet je ook rekening mee houden.

Groeten
BertGr.
Door ws vreewijk
#50401
hallo Bertgr

Mooi dat je hem binnen hebt.
Maar de afwijking die je daar aangeeft vd Davis kan ik niet geloven.
Onze Duitse weer fanaten hebben uitvoerig getest en dit probleem zeker niet gezien tijdens de test.

Is die meting wel goed utgevoerd,meetstift in de behuizing vd Davis gestoken zeker een aardige tijd nemen alvorens te vergelijken ?????

gr Chris
Door bgr
#50457
De meetgegevens waren in eerste instantie niet juist, dus vergeet die 1,1 graad maar. Het blijft echter moeilijk om een juist ijkpunt te vinden, omdat de Griessinger zeer snel reageert en de Davis sensor veel trager is. De vergelijkingen had ik gedaan bij een dalende temperatuur. Davis loopt dan duidelijk achter en dan geeft hij dus te hoog aan. Bij een stijgende temperatuur is het effect andersom ben ik inmiddels achter. Ik heb een houten weerhut en daar zit de losse Davis sensor in. Kan daar dus gewoon de Griessinger naast zetten. Punt is dat de temperatuur teveel fluctueert en dat zie je bij de Griessinger erg goed.
Gisterenmorgen heb ik de Davis spullen naar binnen gehaald om een betere meetsituatie te creëren. Vandaag ook de hele dag bezig geweest. Onderstaande resultaten zijn na 3 tot 4 uur wachten (in de vrieskist 10 uur!)
In huis vindt ik bij temperaturen rond de 25 graden zowel gisteren als vandaag geen afwijking . Je moet wel uren wachten, voordat Davis stabiel is.
Hetzelfde heb ik gedaan in de kelder: Gisteren op een schap Griessinger 17,4, Davis 17,9. Vandaag op de grond in de kelder: Griess. 16,3 Davis 17,1.
In de 38 jaar oude vrieskist meten is wat moeilijker omdat de temperatuur fluctueerde tussen -20,1 en -23,7 (volgens Griess.)afhankelijk of hij aan is geweest. Davis gaat tot -22,8. Maar of dit dan een afwijking is, is mij niet duidelijk. Nadat de temperatuur tot -23,7 is gedaald volgt weer een stijging, terwijl Davis dan nog aan het dalen is?
Tenslotte heb ik in de koelkast tussen 3 en 6 graden geen afwijking kunnen vinden.
Wat is de afwijking? Wie zegt het.
Chris, waar vind ik informatie over de testresultaten van onze Duitse meteo vrienden? Hoe hebben zij dit gedaan?

Groeten
BertGr.
Door ws vreewijk
#50465
Bertgr

De testen van Tobias Gerstmaier werden destijds beschreven op de site van wetterstation info zie link.
Helaas zijn de testen stilgelegd en tevens heeft de site oprichter Tobias Gerstmaier te kennen gegeven te zullen stoppen met de het bedrijven vd site en gevraagd of mensen het willen voortzetten de ontwikkelingen daarvan zijn in ver gevorderd stadium en inmiddels hebben zich gegadigden gemeld om de site over te nemen.
Dit even off topic.

On topic de testen werden uitgevoerd in een klimaat kamer de exacte omschrijving kan ik op de site niet meer vinden ( stond ooit omschreven).
Op onderstaande link worden vele weerstations beschreven die aan een test werden onderworpen door Tobias kwestie van openklikken.

Mijn 1-wire liet dit traagheids effect ook zien die was vele malen sneller als de Davis wat ik dus heb gedaan is het aanbrengen van een kokertje zodat er een traagheid is ontstaan in de meting de Davis sensor zit immers ook in een behuizinkje,de gelijkloop tussen Davis en 1-wire bedraagd om en nabij 0.2 gr de sensoren zitten in dezelfde weerhut vd Davis.
Ook ik zit met een meet verschil wat op mn site komt is davis elke 10 minuten update 1-wire elke minuut update dus een goed vergelijk kan ik alleen zien op mn weer laptop


http://www.wetterstationen.info/stillge ... tionen.php


Off topic
software is ook getest

http://www.wetterstationen.info/stillge ... ftware.php


VRAAG: wat voor afwijking vind je dan acceptabel voor een hobby weerstation ??

Cheers Chris
Door bgr
#50579
Hallo Chris en andere meetfanaten,

Ik heb op de Duitse sites gekeken, die jij aan gaf, maar werd er niet veel wijzer van. Er worden alleen de mogelijkheden van de weerstations besproken en vergeleken, maar ik kan er geen testresultaten vinden van de meetinstrumenten. Of die moeten van de site zijn gehaald?
Meten in een klimaatkamer lijkt mij het beste. Mijn kelder voldoet daar wel enigszins aan qua constante temperatuur. Inmiddels heb ik naar aanleiding van die metingen, op mijn software de temperatuur met 0,6 graden verlaagd in vergelijking met de rawreading. De waarden lijken mij nu wat realistischer. Voorbeeld; Vorige week gaf hij op een dag 30,6 als maximum aan. Mijn maximum buisthermometer gaf 29,5 aan (in dezelfde weerhut) en collega in Loenen had 29,6 als maximum.

Even een stukje geschiedenis waarom ik zo nauwkeurig meet. Vanaf 1976 noteer ik al mijn weergegevens. Eerst uit Arnhem en sinds 1982 uit Eerbeek. Het meten begon met een eenvoudige maximum en minimum thermometer, maar dit is geleidelijk aan uitgebreid met een geijkte minimum thermometer, een maximum thermometer (werden destijds geleverd door een glasfabriek in Leerdam) en een thermohygrograaf. Met het laatste instrument rekende ik achteraf de uurgemiddelden handmatig uit. Eind 90tiger jaren ben ik overgegaan op digitaal meten: een WMR van Huger zonder software. Alles werd dagelijks met de hand genoteerd. In vergelijking met mijn geijkte thermometer gaf deze 0,3 graden te hoog aan bij temperaturen <17 graden. Daarboven was er vrijwel geen afwijking. Omdat ik toch alles handmatig noteerde kon ik daar gelijk rekening mee houden.
Vanaf juli 2004 heb ik een Davis, die inmiddels vervangen is door de VP2. Ook toen is er ook steeds rekening gehouden met de geijkte thermometer. Nu opeens hogere temperaturen past dan niet in het verhaal.

Welke afwijking voor mij acceptabel is? In feite geen enkele, maar het belangrijkste is dat ik weet wat de afwijking is, zodat ik dit op de softwaren kan aan passen.

Groeten
BertGr.
Door J.S.
#54572
Hoi Bert en anderen,

Ik heb sinds kort (en na lange tijd!) weer een Davis. Ik heb ook een Oregon Scientific gehad en heb al tijden lang een TinyTag Ultra2 en Plus2 dataloggers. Dit zijn zo'n beetje de enige loggers die ik ken met een geheugen voor 32000 datalines die over het ingestelde interval ook de minimum en maximum temperatuur meten. Niet alleen de puntwaarden.

Ik schreef het elders al in een eigen thread: de afwijking van de Davis voeler (thermohygro sensor) valt in tweeen uiteen.

Alleerst gebruiken ze een Sensirion sensor, de SHt-11. Die heeft een nauwkeurigheid van 0,4 C op 20 C. Bij 0,0 C is de afwijking van de sensor +/- 1,0 C. Bij -20 C is het 1,5 C. Bij +40 0,8 C etc. Dit verloop is echter wel lineair dus ik denk dat Davis hiervoor compenseert. Slechter dan 0,4 C max afwijking zou het niet hoeven worden. ALs we naar de Davis pdf kijken zien we echter een afwijking van 0,4 C op 10-35 C. Richting en vooral onder nul loopt dit op naar 0,7 op -10 en 1,0 Cbij -20. Aan de hogere kant gebeurt er echt pas wat voorbij de 35 C.

De sensirion SHT 11 wordt overigens ook door LaCrosse gebruikt.

Tweede punt is de responsetijd. Die is zoals sommigen hebben geconstateerd, relatief traag. IK zie dit nu ook duidelijk. Hiervoor valt niet te corrigeren. Als je een gevnetileerde hut neemt zou het wat kunnen helpen. Een recente, zeer uitgebreide test van de WMO in Algerije gaf echter aan dat de geventileerde hutten van Davis te hoog aanwijzen. Het is hun simpele hut zonder ventilatie die zeer goed scoort en, tussen tientalle andere hutten, apart genoemed werd om deze reden.

Als je dus exact wilt meten is het handig om twee dingen te doen
1) als je een hut bij huis hebt een geijkte min/max thermo (digitaal) aan te schaffen

2) als je dat niet kunt of wilt een geijkte datalogger te nemen a la de Ultra2/Plus2 van Gemini die geijkt is. Met software en bijpassende sensor ben je dan wel rond de 350-400 euro kwijt. Wellicht zijn er goedkopere alternatieven. Ik moet wel zeggen dat die dingen jaren op een batterij doen, zeer stabiel zijn en blijven.

Wat je kunt overwegen, als je handig bent, is een sensirion SHT 15 of een SHT75 installeren. Die kosten rond de 25-35 euro. De RV gaat van 3 naar 1,8-2,0% en je temp wordt echt een stuk stabieler odat deze sensoren op zich veel stabileren zijn. In de praktijk, voor zover ik weet, pakt het ook zo uit...
Door bgr
#61745
In vervolg op de hele discussie geef ik nog even mijn bevindingen van de metingen die ik gedaan met de afwijkingen. Even ter herinnering: het gaat dus om verschillen die ik met de Davis sensor meet ten opzichte van analoge min of meer geijkte thermometers in een houten weer hut KNMI- model zonder ventilatie. De analoge thermometers zijn die lange glazen maximum en minimum thermometers, die het KNMI vroeger ook gebruikte.
Het is nu gebleken dat de afwijkende metingen van de Davis sensor ligt aan de weer hut waarin ik hem geplaatst heb. Voorheen had ik een houten weer hut volgens KNMI groot model buitenmaten 73x58x56 met dubbele jaloezieën. Het hout was inmiddels helemaal verrot en heb via Marktplaats een andere aangeschaft. Deze had geen dubbele jaloezieën en hij was ook wat kleiner 56x58x56. Wel de KNMI maten maar dan klein model. Sindsdien traden eigenlijk ook de verschillen op nu ik het achteraf bekijk. Via Marktplaats ben ik weer in het bezit gekomen van een houten weer hut groot model met dubbele jaloezieën. En tot mijn verbazing zijn de ongebruikelijke afwijkingen van Davis verdwenen. Wel is er nog sprake van een vaste afwijking van +0,3 graden ten opzichte van de analoge thermometers, maar dat was voorheen ook al zo. Daar kan ik prima mee leven, omdat ik de software op -0,3 heb staan. Er treden geen verdere afwijkingen meer op naar boven of beneden.
Als ik terugkijk lijkt het muggenziften, maar ik meet al vanaf 1982 op dezelfde plek en dan begint zo een verschil toch op te vallen. Waarom de Davis wel goed meet in de weer hut met dubbele jaloezieën is mij een raadsel. Het enige wat ik kan bedenken is dat de temperaturen in een weer hut met dubbele jaloezieën wat stabieler is. Mogelijk zijn de temperaturen gemeten met de analoge thermometers in de kleine weer hut met enkele jaloezieën ook aan de hoge kant geweest, maar dat zij zo. En misschien had ik in die weer hut moeten ventileren.

BertGr