Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Meteonoord
#6668
Ik dacht ongeveer € 140,- bij Hamonline.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door wsp
#6669
weerzoetermeer schrijft:
Hallo,

Dit is de Solar power kit welke wordt bedoeld, waarmee de heater niet te voeden is:

http://davisnet.com/weather/products/we ... pnum=06610


Overigens las ik een stukje van de handleiding die wellicht kan verklaren waarom Bert storing kreeg op zijn sensor. Bekijk onderstaande link even, en dan bladzijde 3, het stukje over de kabel van de heater.....

http://www.davisnet.com/product_documen ... heater.pdf

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland


Als ik maar niet de schuld krijg ;-)
Ik persoonlijk vindt het een super ding en bert weet nu misschien waarom die fouten erin kwameen, zo hebben we toch iets opgelost ;-)
(die aan het twijfelen is geraakt of hij nou wel of niet een heater gaat aanschaffen....:laugh: )
Door Pim
#6670
Hallo allemaal,

Even een tip over verwarming in de regenmeter:
Vanaf de site van Meteo Huins heb ik het voorbeeld gehaald (foto staat op de site van gewaardeerde collega) en op dezelfde manier aangebracht.
Ik heb nu ongeveer gedurende een maand het lampje branden en het werkt super!
De kosten zijn een paar euro en alle vorst- en condensproblemen zijn opgelost, het wordt niet heet hooguit iets warm, nou dat is precies de bedoeling.
Het gaat om een fitting, van b.v. een 12v looplampje of een fitting uit een achterlicht van een sloopauto (die kun je in model knippen). Er is in de regenmeter naast het kiepmechansme voldoende ruimte om vast te zetten. Zelfs kun je de fitting met een beugeltje monteren onder het boutje van temp. hut.
Wel even zorgen dat het lampje de kunstofbak niet raakt.
De 2 verlengde (dunne)draden gaan via de wateruitloopgleufjes van de regenmeter naar een omvormertje (220V naar 12 volt)en .
Een 12 v 21 watt lampje erin (die wordt niet te warm), stekker in het stopcontact en klaar is Clara.

Met nogmaals dank aan Meteo Huins en
degene, die het voorbeeld wil volgen: Succes, veel werk is het niet.

Pim
Weerstation Roden
Door Eckie76
#6674
Hallo ,

na lange tijd weer eens terug op het forum.
Als verwarming gebruik ik een thermostatische verwarmingsslang, die bedoeld is om buitenleidingen vorstvrij te houden.
Ze is heel energiezuinig en met een verlengkabel heb ik hem op 220 volt aangesloten. Het voordeel is dat deze slang nooit heet wordt, maar net warm genoeg om sneeuw te doen smelten wanneer die in de trechter van de Davis valt. Bij hogere temperaturen schakelt de slang automatisch uit.
De slang is ongeveer 100 cm lang en ongeveer even dik als een flinke stroomkabel en die heb ik dan aan de binnenkant van de trechter spiraalvormig geplakt met tape.
Het werkt perfect, ik moet er nog ergens een foto van hebben, zal ik binnenkort erop zetten.
De sneeuw die valt smelt meteen, en binnenin de trechter blijft het aangenaam warm. :)

Vantevoren heb ik al duizend verschillende dingen geprobeerd.
Die "verwarmingskabel" kan je bij Conrad bestellen; kosten: rond de 50, maar ik weer zeker dat ze goedkoper te krijgen zijn.
Door wsp
#6675
Hallo Eckkie,

Inderdaad had je gemist ;-)

Bij deze ook bedankt voor de zeer goede tip en raad.
Hier zullen veel weer amateurs profijt van hebben en zijn voordelen mee doen.
Zou inderdaad fijn zijn als je een foto zou kunnen plaatsen, een foto zegt soms meer als 4 pagina's ;-)
Groetjes
Door Meteo Simpelveld
#6676
Goedeavond Eckkie,

Ik zou het ook prettig vinden wanneer je een foto kan plaatsen.
Dan probeer ik het op jouw manier.

Groet Bert
Door pb2rdf
#6714
@all
Kanttekening mbt gebruik van de 21 Watt lamp bij plaatsing direkt naast het kiepmechanisme, zie http://www.meteohuins.nl/stationsinfo.html
Als er nog geen 0,2mm regen in het kiepmechanisme zit kan het zijn dat het door de warmte verdampt.
Ook bij lichte miezerregen kan het zijn dat het water eerder verdampt en je dus niets meet. (Als je heel kritisch op je metingen wilt zijn)

Het is moeilijk om een gulden middenweg te vinden, denk ik.
Wanneer is het water in het kiepmechnisme in vaste vorm, wanneer in de opvangtrechter?

Eigenlijk is de beste oplossing om met een thermostaat te werken, cq electronische temperatuurregeling die de temperatuur binnen in de trechter, en het kiepmechanisme, niet lager als 4 graden Celcius laat worden.

Het is voor mij moeilijk om dagelijks te controleren, ik heb alles bij mij op het platte dak staan.

grtn, Peter
Door mavlo77
#6729
pb2rdf schrijft:
[quoteOok bij lichte miezerregen kan het zijn dat het water eerder verdampt en je dus niets meet. (Als je heel kritisch op je metingen wilt zijn)[/quote]

Ja, maar als je de temperatuur niet hoger maakt dan bv 20 graden. Wat is dan het verschil met een miezerbuitje in de zomer bij 20 graden?

Zo snel gaat het ook alweer niet met het verdampen.

In geval van (stuifsneeuw) denk ik dat het grootste probleem is dat er bevroren water op de wipjes ligt, waardoor ze sneller kantelen wanneer alles begint door te lopen.
Door weerzoetermeer
#6732
Hallo,

Ik heb een toppic gevonden met wat foto's over een verwarmingsslang in de regenopvangbak van de Davis. Zie de volgende link:

http://www.wxforum.net/index.php?topic=1468.0

Doe er uw voordeel mee.... :)

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door Meteonoord
#7297
Eckie76 schrijft:
Hallo ,

na lange tijd weer eens terug op het forum.
Als verwarming gebruik ik een thermostatische verwarmingsslang, die bedoeld is om buitenleidingen vorstvrij te houden.
Ze is heel energiezuinig en met een verlengkabel heb ik hem op 220 volt aangesloten. Het voordeel is dat deze slang nooit heet wordt, maar net warm genoeg om sneeuw te doen smelten wanneer die in de trechter van de Davis valt. Bij hogere temperaturen schakelt de slang automatisch uit.
De slang is ongeveer 100 cm lang en ongeveer even dik als een flinke stroomkabel en die heb ik dan aan de binnenkant van de trechter spiraalvormig geplakt met tape.
Het werkt perfect, ik moet er nog ergens een foto van hebben, zal ik binnenkort erop zetten.
De sneeuw die valt smelt meteen, en binnenin de trechter blijft het aangenaam warm. :)

Vantevoren heb ik al duizend verschillende dingen geprobeerd.
Die "verwarmingskabel" kan je bij Conrad bestellen; kosten: rond de 50, maar ik weer zeker dat ze goedkoper te krijgen zijn.


Olaf,

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de foto ( 's ).

Groet,

Bert J. van Bergen