Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door rukwind
#54107
Je hebt helemaal gelijk Nol!
Ik ga op je laatste aanbod in, voor dat er nog meer sneuvelt!
Door Willy Peters
#54128
Ik ben enige tijd terug ook flink aan het klungelen geweest met de windsnelheidsmeter van Davis. Ik heb toen aan de hand van het verhaal van Nol de windmeter gedemonteerd en de reed vervangen. Op zich leek alles in orde maal al gauw kwam ik (en andere weeramateurs) er achter dat meteo wijchen telkens in de top 1 stond qua windsnelheid.

Ik heb er toen maar gauw een ban op laten zetten. Vrij kort erna heb ik de windmeter weer uit de mast gehaald en weer gedemonteerd. Op de een of andere manier komt het best wel nauw hoe de reed gemonteerd wordt. Ik heb toen aan de hand van een Ohm meter de werking gecontroleerd. Het moet zo zijn dat, wanneer de cups 1 keer 360 graden rond gaat, er een puls gegenereerd wordt.

Nu draait de wind meter al weer 2 maanden probleemloos. Tot deze week! Ik heb afgelopen dagen gemerkt dat met name s'nachts gedurende een aantal uren af en toe de windmeter 0m/sec aangeeft. Nu kan dit aan de weersomstandigheden liggen van de afgelopen dagen maar ik ben er niet gerust op.

Misschien nog een tip. Als je een nieuwe reed gemonteerd hebt dek alle soldeerpunten (ook die van de SMD weerstandjes)af met een drupje zegellak o.i.d. Nagellak kun je hier ook voor gebruiken.

Ik had nl problemen met windstil weer i.c.m. mist. Als dan de CV ketel aansloeg dan ging de windsnelheid door de rookgassen, die langs de windmeter trokken, aan de haal terwijl het windstil was. Windsnelheden van 150km/h werden met gemak gehaald.

Willy
Door ws vreewijk
#54129
Hi Wily,

Klakkeloos in solderen van de nieuwe reed is ook niet de juiste manier.

Kijk goed voor het weghalen hoe de de orginele reed erin zit.

je kan de reed compleet verkeerd monteren ik bedoel dan niet de pootjes maar de manier hoe je de reed draaid tov de magneet die de reed moet bekrachtigen.

Een leek zal denken ok de pootjes zitten goed ik heb opgelet en in de behuizing gekeken welke kant vd reed aan welke kant moet worden vast gesoldeerd MAAR hoe je de reed erin soldeerd is van groot belang als je bedenkt dat 360 graden een complete circel vormt kan je je voorstellen dat je dus moet opletten HOE je de reed erin soldeerd.
Het aan te trekken kontakt moet lijnrecht tov de magneet zitten let op ook dit kan 180 graden verkeerd worden gedaan.
Moeiljk uit te leggen misschien maar het aan te trekken kontakt moet het verste vh magneet verwijderd zijn.

mvr gr Chris
Door rukwind
#54130
Heb het spul opgestuurd naar Nol, wat ik nu allemaal lees aan ervaringen, was het bij mij nooit wat geworden, hier houd het voor mij op.
Nol zal wel denken, wat een sloper, die rukwind.
En hij heeft dan gelijk ook!
Door nolversteeg
#54131
Hallo MeteoVienden,

Wordt best wel spannend, en zeg tegen mij dat het je niet lukt, dan zijn we op de goede weg. ik had Willy al verteld dat ik mijn vehaal na deze reparatie aan ga passen, misschien haal ik daar wel een hoop werk mee op mijn hals, maar ik kan het niet uitstaan dat je voor een defecte reedswitch en 1 linkse hand een nieuwe anemometer moet kopen.

Het is voor mij geen handel, alleen hobby en ervaring om dit te kunnen doen.

Dus bezin eer je begint.

Groeten Nol
Door nolversteeg
#54132
Sorry Willy ,
Verkeerde naam,

Maar ga ook nog wat metingen doen aan de schakeling, Jouw verhaal kan ik niet helemaal rijmen wat betreft de rookgassen, er moet nl. stroom lopen, en de aansluitingen op de print liggen ver zat uit elkaar, zodat gas daar geen invloed op kan hebben vocht zou kunnen maar zal geen invloed hebben op de soldeerpunten van het reed, liggen ruim 1 cm uit elkaar en mag niet hopen dat het hele huis van de anemometer vol met water loopt.

@Chis, de stand van de reed heeft volgens mij geen invloed op de werking, nu bij 3 reparaties geconstateerd dat de stand willekeurig is en het machnetisme is zo hoog dat het zelfs werkt in de langsrichting van de reed.

Groeten Nol
Door rukwind
#54133
Neem wel je tijd Nol, komt mij niet zo op tijd aan.
De weer gegevens zie ik toch alleen maar.

succes
Met groet
Paul
Door nolversteeg
#54188
Hallo Meteovrienden,

Of de duvel er mee speeld. gisteren om 18:39:00 heeft mijn windmeter ook een flatliner geproduceerd,oorzaak plakkend reed relais, de mnethode om een tik tegen de windmeter te geven was de tijdelijke oplossing.

Ik zal dus ook het dak op moeten om de anemometer te repareren. na 2 1/2 jaar.

Groeten Nol. de image was na de tik op de meter.
Bijlagen
anemometer_defect.JPG
anemometer_defect.JPG (14.9 KiB) 2467 keer bekeken
Door rukwind
#54189
Dag Nol, hoe is het mogelijk, dat die van jou het nu ook begeeft. Het valt mij wel wat tegen, dat voor dit duur professioneel weerstation dit optreed, na een vrij korte periode. Uiteindelijk draaien de delen vrij van elkaar, dus van slijtage kun je nauwelijks spreken. Ben benieuwd hoe het reedcontact er bij jouw uitziet.
Ervaring in herstel heb je gelukkig.

met vriendelijke groet

Paul
Door nolversteeg
#54191
Hallo Paul,

Dat heeft niet te maken met de kwaliteit van het davis station, maar met de levensduur van de reed switch, deze is gegarandeerd voor veel keer open en dicht en dan houdt het op, en de keuze van de reed heeft te maken met het stroomverbruik.

Groeten Nol