Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door ws vreewijk
#60903
Enig waar ik wel inmiddels ben achter gekomen is dat deze regenmeter absoluut niet tegen harde wind + regen kan! Letterlijk 90% van de regen vliegt over de regenmeter heen, slechts 10% komt erin en dat geeft op sommige dagen gewoon een enorm verschil!


************************************************************************************
Dat vind ik raar want dat is toch bij elke regenmeter ?

hoe hard het ook waait wat anders 10 cm voor je regenmeter komt valt er nu in wat normaal in je regenmeter valt 10 cm verder blijft toch 1 op 1 :huh:

Misschien snap ik de uitleg niet helemaal Gertjan :blush:

Dit vind ik wel een goeie van je:
en heeft geen effect op de neerslagmeting bij droog weer,ofwel het zwiepen heeft geen effect dus stabiel.

gr Chris
Door SpeedyGJ
#60904
Als ik ga vergelijken met mijn oude VP2 dan moet merk ik duidelijk een verschil hoor.
De vp2 kan namelijk een stuk beter overweg met regen en harde wind dan de vue.
Voorbeeld:

Er staat gemiddeld 55km/h en het regen in 1 uur tijd 10mm.

Vp2 zal iets van 7mm gaan opvangen.
Vue zal dat iets van 3mm opvangen.

Ik heb de Vp2 op de pier gehad en spreek hierbij uit ervaring, als ik dan even bekijk naar de overige stations dan zie ik gewoon een zeer duidelijk verschil.
Misschien leuk om te zien, bekijk mijn rapport eens en die van Ternaard en Damwoude!

Dokkum: 5mm
Ternaard: 39.8mm
Damwoude: 29.8mm

Beide stations zijn van Davis VP2!

We hebben de laatste tijden behoorlijk wat wind gehad en daarbij dus ook de regen, en het verschil is gewoon verschrikkelijk! Zo erg zelfs dat ik zowat een schadeclaim zou indienen bij Davis :P (Grapje).
Laatst nog gekeken of de regenmeter verstopt zat, nop. Schoon? Yep!
Kortom fuck dit station gewoon!

Nu ben ik gelukkig een windliefhebber en zal die regen mij een worst wezen, toch betekend dit niet dat ik het hierbij laat.
Station verlagen ga ik absoluut niet doen :) dus dat wordt binnenkort een vp2 aanschaffen en dit station maar de deur uitgooien, heb verdorie daarvoor nog een nieuwe unit voor aangeschaft. Jammer dat dit niet eerder ter sprake was gekomen ;)
Door ws vreewijk
#60906
Ok Gertjan,

Je zou hem kunnen her ijken dr zijn zat gasten die dit ook met hun vp2 hebben gedaan is dat geen optie ?

Ik kan niet geloven dat het verschil zo groot is als je zegt er zijn meer gebruikers vd vue hoe meten die dan ?

Ik kan me alleen een defect voorstellen reed switch, of anders een verkeerde offset in de software,de verschillen zijn me te groot wat je aangeeft.
Dokkum: 5mm
Ternaard: 39.8mm
Damwoude: 29.8mm

En vergelijken met een station enige km verderop heeft mijns inziens geen zin,ik heb ooit vergeleken met weerstation rijnmond versus weerstation ijselmonde en mezelf er is geen pijl op te trekken ik zit tussen die twee in zeg maar afstand naar beide pak hem beet 3 km zulke vergelijkingen hebben geen zin.

De pipet methode alom omstreden geeft enige zekerheid.Ik geloof nooit dat Davis dit anders in de markt zou zetten met zulke afwijkingen ....zelfs in de giro italia stond aan de finisch een vue.


Is de pipet test geen betere optie om zekerheid te krijgen Gertjan?


gr Chris
Door SpeedyGJ
#60907
Het leek mij ook al erg stug maar had rekening gehouden met harde wind en regen. De vue heeft een stuk kleinere emmer dan de VP2 dus de wind kan eventueel op deze manier het water wat in de afvoer gaat omhoog en eruit blazen.

Maar goed ik kan altijd kijken en testen of het wat gaat uitmaken, ik weet niet of er een test is voor de vue?
Als ik een groene regenmeter haal en zet em op 10mm is die waarde dan ook gelijk als ik alles heb leeg gegooid in de Vue? Uiteraard met druppelen wijze natuurlijk :D
Moet maar eens een rustig dagje uitzoeken om dit te gaan testen maar sluit het bovenstaande toch zeker niet uit.
Door ws vreewijk
#60908
Nee lijkt me sterk dat het eruit word geblazen dr moet ies anders zijn,de druppel methode is een redelijke test.

Hoe het ook zij ik heb uitgbreid gelezen bij onze ooster buren hoe die de testen doorvoeren en toch blijven er dan verschillende meningen.

Stel je druppeld de exacte hoeveelheid in je regen meter en hij geeft het dan precies aan .......hoe werkt je regenmeter dan bij een flinke stortbui de wip kiept om in die tussentijd gaat er water verloren omdat niet alles in de wipjes komt dus je houd altijd een bepaalde afwijkig.

Je zal dus moeten middelen.

als je afwijking zeg een verschil had van vp2 8mm en vue 5 mm naast elkaar gemeten,
zou ik zeggen er klopt iets niet maar in jou geval is dr iets anders aan de hand zoals ik eerder zei,je weet het pas zeker als je het echt meet een vergelijk tussen je vp2 van vroeger en de vue van nu is giswerk.

Ik ben benieuw als je zou testen wat eruit komt,mooi lente klusje:)


gr Chris
Door nolversteeg
#60909
Hallo Meteo Vrienden,

Ben ik weer, ben geen kapitalist, maar heb toevallig 2 Davis regenmeters naast elkaar , dezelfde hoogte, en 1 mtr uit elkaar, daar tussen zit een electronisch ding wat aangeeft dat het regent, maar daar houdt het mee op.

wat leuk is dat de 2 identieke regenmeters een competitie houden. vandaag jij en morgen ik.

Je kan er geen touw aan knopen.

wat dan nog heel leuk is . dat ik een regenmeter ter calibratie er tussen had.

Dan wordt het feest heel leuk.

Meer een competitie wie is de baas, en dat allemaal op 1 m2.

0,2mm verschil wordt ik niet wakker van. Zelfs 1mm niet.

maar als vandaag beker 1 wint met 1mm, en morgen beker 2 met 1mm en overmorgen beker3.

gaat bij mij het licht uit.
En ga ik kijken na een week, komen ze nagenoeg gelijk uit.

Dit heeft alles te maken met hoe schoon/glad de buitenkant van de beker is, en de wip, is die glad,(kalk/algen) het gaatje in de beker, zaadjes en opgedroogd stof. Spreek ik niet over duiven, en nesten.

De ene meter houd net even iets langer die druppel vast dan de andere, en die ene druppel is net genoeg voor 0,2 mm. dat is dan al 0,4 mm.

Laat je niet gek maken, en kijk naar de waarden, als dit over een maand te gek wordt, mits er iets gevallen is ga dan eens kijken wat er aan de hand is, want die wip gaat gegarandeerd om als hij water (regen) gezien heeft.

Houd het bij hobby , en probeer er geen KNMI van te maken. want dat kan je wel vergeten.

Groeten Nol.


Groeten Nol.
Door SpeedyGJ
#60910
Ik probeer ook zeker geen KNMI van te maken, maar als je even paar reacties terug leest is voor mij de lol op qua regenmeting dus moet ik gaan zoeken, of probleem oplossen of gewoon de vp2 weer nemen, goed die vp2 stond al op de planning dus dat maakt verder niet uit.
Deze maand rond 30mm gevallen in omliggende gebieden, als ik dan met 5mm aankom dan kun je wel begrijpen dat er totaal iets niet aan de haak is.

Alles is verder schoon en als 1 dag 10mm valt blijft die 10mm echt niet steken aan een mogelijk niet glade schone beker, lijkt me ook stug want de regenmeter heb ik 2 weken terug nog bekeken en was alles gewoon schoon.

Goed mijn afwijking is gewoon enorm groot en probeer dit wel op korte termijn op te lossen. Mocht ik toch voor een prijsje een vp2 kunnen krijgen ga ik dit eerst maar eens vergelijken.
Door ws vreewijk
#60913
Ja Nol zijn verhaal is herkenbaar iets in die trand had ik eerder gelezen,zulke vergelijkingen zijn waardevol voor ons amateurs.

Kortom er moet bij Gertjan iets anders aan de hand zijn, van staat niet waterpas tot loopt stroef met omkieplen vd wip.

Weigerende reed switch........ een bepaalde hoeveelheid erdoor druppelen kan duidelijkheid geven.

Onze oosterburen namen een groenteblik met een klein gaatje in het midden naar beneden druken zodat echt alles gemeten word een vooraf berekende hoeveelheid water en druppelen maar.

Even kijken bij wetterstationen info DAVIS en je kan het zo vinden.

Anders ff laten weten zoek ik het voor je op als je geen Duits kan even door google translator heen halen.




Gr Chris
Door WeerStationWoerden
#60914
Goede morgen .
Wat het probleem is met de Davis Vue is ..

[color=#FF0000]Te hoge neerslag waarde..

Oorzaak is NIET het schudden van het station.
Heb dit namelijk al getest door de buis waarop het station staan een flink heen en weer te schudden los in de hand echt je krijg hierdoor geen neerslag !!
Wat wel de oorzaak is ... de vuil stopper is er uit !!
Als namelijk de vuil stopper uit de neerslag beker is slaat de wind door het grote gat en daardoor kantelt de neerslag wip !!! ook dit getest en dit klopt .
Met harde wind bleef de wip maar kantelen
Dus als je dit probleem heb kijk of je vuil stopper nog in de neerslag beker zit !!

Te lagen waarden ..
Oorzaak te veel wind
De neerslag waait over het station
Ook getest met rustig weer en neerslag lopen de Vue en de pro2 aardig gelijk op
met veel wind gaat de vue ver achterlopen .

Dus tja tis het 1 of het ander
Mvg Gert[/color]