Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Snarf2000
#64362
Hallo allemaal.

Ik had al een tijdje het vermoeden dat de VP2 tipbucket (wip) ongelijk kiepte.
Een testje met een vol injectiespuitje leverde verrassende resultaten op.
De ene kant kiepte met minder water dan de andere.
Op de foto's zie je de restanten op het moment van kiepen.

Daarbij het vermoeden dat de wip een voorkeur positie heeft.
Hij kantelt nl. makkelijker naar de ene kant dan de andere kant.

Wie kent dit fenomeen en wat zou de oorzaak zijn.
De wip is schoon en vrij van spinnen e.d.
Het stalen asje zou een oorzaak kunnen zijn maar op het oog is die kaarsrecht.

PS: Dit was mijn 2000e bericht op HWA :woohoo: :silly: B)

Grt Frans

Afbeelding

Afbeelding
Door teesee64
#64363
Hallo Frans,

Ik ga ervan uit dat je ISS 100% waterpas staat. Die van mij heeft namelijk een afwijking ten opzichte van de ISS. De wip staat iets scheef. Dus de waterpas op de ISS geeft wel netjes aan dat hij waterpas hangt, de wip daarentegen staat niet waterpas.
Ik heb dit opgelost door met een waterpas te meten op de steunen van de wip en de hele boel daarop goed gehangen.

De afwijking was overigens best wel groot.

Dus ik zou adviseren om een en ander even na te meten met een waterpas. Misschien is dat de oplossing voor je probleem.

Succes!

Groet,
Theo
Door WeerStationWoerden
#64365
Dat was mij ook al opgevallen Frans .
Wilde hier zelf ook al naar gaan kijken ... maar dan moet het eerst een beetje weer worden voordat ik het dak weer eens opklim

ga hier zeker na kijken !!
Door nolversteeg
#64366
Ergens op het forum heb ik dat ook al eens aangekaart, maar dat is ruim 2 jaar geleden. de kip heeft een voorkeurstand, dit is zo weinig dat er haast niets aan te doen is, let er wel op dat als je de kip uit de lagers haalt , je deze op dezelfde stand terugzet anders wordt de afwijking nog groter.
Gr. Nol
Door osjohn
#64367
Dat is toch met de stelschroefjes in te stellen, in het verleden hebben we een schema gehad om zeer nauwkeurig de wipstand ( opbrengsten ) af te stellen.

John
Door nolversteeg
#64368
Dat klopt helemaal John, Maar als de kip een voorkeurstand heeft , en je gaat afregelen met die procedure, zal je een scheef beeld krijgen. als het in 5 minuten 2X 0,2 mm regent zal dat de eerste kip b.v 0,1 mm zijn en de 2e kip 0,3 mm.
Je zal dan de kip in evenwicht moeten brengen, zodat deze in de lege ruststand exact in het midden staat, of iedere kant afzonderlijk moeten ijken.

Gr. Nol
Door Snarf2000
#64378
Ik zal aankomend weekend maar eens de waterpas er bij houden.
De test met de liter water zal ik later eens proberen.
Dan nog maar eerst eens de test met de injectiespuit houden.
Misschien kiept hij in de mast beter dan toen ik hem op de grond had.

Eerst allen bedankt voor het meedenken.

PS: Leuk om de oud gedienden samen weer eens te zien in een zelfde topic.

Grt Frans