Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door wsveen
#7790
Hallo allemaal.
Ik heb een vraag aan iedereen die ervaring heeft met de VP2 en het verlengen van kabels.
Ivm een slechte locatie van de solar meter wilde ik de kabel van deze verlengen.
Alleen krijg ik steeds de een waarde van 950W/m2 op de concole.
Wat heb ik gebruikt. een UTP kabel waarvan ik 4 draden heb gebruikt
(aan allebei de kanten de zelfde kleuren;) ), deze kabel is 6m.
En ik heb een telefoonkabel van 4 aders gebruikt om te proberen. ook hier weer stekertjes eraan gezet. Deze kabel is 20m. Maar weer een hele hoge waarde ca 980W/m2. Zou het aan het mm2 kabel liggen dus de dikte van de draad.
Mijn vraag is of iemand dit al weleens heeft gebrobeerd en ook zulke waardes op de concole kreeg.

Als ik kijk naar andere topic's over het verlengen van een temp of regen meter dan schijnt dit probleemloos te zijn.

Alvast de hartelijke collegiale groeten,


Floris IJsendoorn
Weerstation Veenendaal
Door weerzoetermeer
#7793
Hoi Floris,

De kabel van de Solar sensor van Davis kan tot 38 meter worden verlengd. Zie het boekje van Davis: http://www.davisnet.com/product_documen ... atalog.pdf

Hoe heb je de verlengkabel aangesloten op de bestaande kabel? Misschien met een koppelstukje? Weet je dan of dit koppelstukje straight of crossed is? Misschien even doormeten met een multimeter.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door wsveen
#7797
Hai Thierry,

Ik heb gewoon een doosje met een koppelstukje voor de telefoon en een doosje met telefoonstekertjes gekocht. Ik heb wat jij vraagt gekeken of het koppelstukje gecrossed is, maar dat is dus niet het geval.
Op de bestaande zwarte kabel heb ik ook zo'n stekertje gezet en deze dan op het koppelstukje en vervolgens de nieuwe draad ertussen met nieuwe stekertjes op de SUN ingang van de ISS gestoken.
Vanavond nog eens gekeken maar hij blijft terwijl het donker is gewoon op 950W/m2 staan. Ik weet zeker dat Zwart en rood massa zijn de groene data en de gele voor stroom.

Gr
Floris

weerzoetermeer schrijft:
Hoi Floris,

De kabel van de Solar sensor van Davis kan tot 38 meter worden verlengd. Zie het boekje van Davis: http://www.davisnet.com/product_documen ... atalog.pdf

Hoe heb je de verlengkabel aangesloten op de bestaande kabel? Misschien met een koppelstukje? Weet je dan of dit koppelstukje straight of crossed is? Misschien even doormeten met een multimeter.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door Edwin
#7862
Weet je zeker dat je de RJ11 stekkertjes goed op de kabel hebt geknepen? Het beste is om nog eens de kabel door te meten of eerst een kortere kabel proberen te maken (als test). De koppelstukjes moeten het liefst vochtvrij worden gehouden anders kunnen ze oxideren (de specifieke koppelstukjes zijn volgens mij niet voor buitengebruik). Er is speciale rubbertape in de handel die je strak om de koppelverbindingen kunt leggen. Daarmee sluit je de verbinding netjes af en voorkom je dat het losschiet.

Na een aantal plastic tangen te hebben gehad (van de doe-het-zelf) heb ik toch maar eens een goede stalen tang gekocht waarbij alle aansluitingen evenredig (dus niet onder een hoek) worden aangeknepen. Daar heb ik al veel plezier van gehad.

Succes
Door wsveen
#7865
Hai Edwin,

Ik ga vandaag een test kabel maken en de lange kabel doormeten.
Zelf heb ik ook aan iets anders gedacht. Ze hebben bij ons in de buurt een hoofdmast van KPN-digitenne geplaatst, we hebben daarvoor zelfs onze coaxkabels moeten vervangen omdat we bijna geen beeld meer hadden. Zou het misschien kunnen dat dat een storing geeft. en ipv CAT5 CAT6 te gebruiken?

Groeten,
Floris
WSV

Edwin schrijft:
Weet je zeker dat je de RJ11 stekkertjes goed op de kabel hebt geknepen? Het beste is om nog eens de kabel door te meten of eerst een kortere kabel proberen te maken (als test). De koppelstukjes moeten het liefst vochtvrij worden gehouden anders kunnen ze oxideren (de specifieke koppelstukjes zijn volgens mij niet voor buitengebruik). Er is speciale rubbertape in de handel die je strak om de koppelverbindingen kunt leggen. Daarmee sluit je de verbinding netjes af en voorkom je dat het losschiet.

Na een aantal plastic tangen te hebben gehad (van de doe-het-zelf) heb ik toch maar eens een goede stalen tang gekocht waarbij alle aansluitingen evenredig (dus niet onder een hoek) worden aangeknepen. Daar heb ik al veel plezier van gehad.

Succes
Door wsveen
#7887
Ik heb vandaag de soldeerspullen weer gepakt en nog één poging gewaagd.
Er bleek inderdaad dat de gele en groene kabels waren verwisseld met elkaar:blink:
Via een telefoonsnoer ookal is hij nieuw geeft geen goede werking!
Hier kwam ik achter toen ik de kleuren had gecorriseerd. Het console bleeft namelijk op 11W/m2 staan, terwijl het allang donker was.
Ik heb toen de LAN kabel gepakt die ik al eerder had gebruikt en deze erop gesoldeerd. Het is niet waar!! de console stond op 0W/m2:woohoo:

Als de zon morgen gaat schijnen en de data klopt vergeleken met rondom liggende station ga ik 38m halen. want de Solar moet nog op het dak, en dat red ik niet vanaf de huidige ISS locatie. Andere opstelling van de ISS is er niet hellaas dan komt hij te dicht bij bebouwing te staan en niet meer op het gazon.

Groeten,

Floris
Door wsveen
#7888
Verkeerde Topic. Moet onder de Topic verlengen Solar kabel staan.