Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Rden
#64866
Sinds ruim 2 jaar heb ik een Davis Pro 2 weerstation. Mijn windmeter staat een meter of 2 boven mijn schoorsteen vrij in de wind. Deze is bedraad met mijn ISS station die op een plat dak staat. De laatste tijd geeft mijn windrichting regelmatig "noord" aan terwijl de richting toch echt westelijk is. De windsnelheid wordt nog wel juist doorgegeven. Het is niet continue het geval maar ik merk dat het vaak met west, zuidwest het geval is. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Een nieuwe windmeter is vrij prijzig...
Mijn leverancier Weerhuisje.nl weet ook geen oorzaak van dit probleem.

Ik hoop dat er iemand een oplossing weet.

Vriendelijke groet
Ruud de Nijs
Door regenbui
#64867
Hallo Ruud

vorig jaar dit probleem ook gehoord en proberen op te lossen bij een andere waarnemer en het weerstation van zijn zoon. Beide stations hadden het zelfde probleem: de windrichting bleef het noorden aangeven terwijl dit niet het geval was. Beide Davis stations waren ongeveer 2 jaar oud. na alles gecontroleerd te hebben is er geen duidelijke oorzaak gevonden. De leverancier van de Davis heeft uit coulance beide wind units vervangen.


gr

Theo
Door bgr
#64874
Heb met mijn Vantagepro2 hier gelukkig geen last van, maar bij mijn vorige VantagePro1 werd heel vaak de hoogste windstoot per dag of periode ten onrechte met richting noord aangegeven. Dus wel enigszins herkenbaar je probleem. Ik zou het probleem aan Davis voorleggen

BertGr.
Door ws vreewijk
#64875
Ruim twee jaar ,een beetje lullig dat je leverancier niet gewoon helpt om je probleem op te lossen,al is hij net uit de garantie.

Ik ken andere die dat wel doen.

Probeer eens of Nol een oplossing weet.

Rommel ook even met de plugjes in de iss.
Imbus boutje checken kan je ook even doen,maar komt niet met je klacht overeen.

Gr Chris
Door Rden
#64882
Bedankt voor de reacties. Ik zal de windmeter eerst eens opsturen naar mijn leverancier. Die biedt wel aan om deze te onderzoeken. Wie weet valt er anders nog wat via een soort van late garantie te regelen. Het is tenslotte wel snel voor een weerinstallatie van Davis.
Door nolversteeg
#64883
Hallo Ruud,

Hier is onze Nol,

Constant richting Noord is meestal de ruststand van de Davis windmeter gegenereerd door de software als er geen connectie is met de ISS, softwarematig 255 (FF) of 0 (00),
advies kijk eens goed naar de connector en de aansluiting, en ook naar die lange kabel die er aan zit , muizen zijn hier verzot op, of ergens knel gezeten, en de kraaien hebben er aan getrokken om een nest mee te bouwen. over het algemeen gaat de potmeter (draadgewonden weerstand vele jaren mee, het asje wat er in zit kan vast gaan zitten, maar dan is de stand willekeurig.

zie het plaatje, waardoor de anemometer het niet meer deed.

het plaatje was te groot, maar zie het maar alsof er schuin met een mes in gesneden is en 1 draadje doormidden.


Groetjes Nol
Door Rden
#64885
Hallo Nol,

Ik heb de connector beken en dat zag er goed uit. Geen aanslag o.i.d.. Ik heb nu de meter van de mast afgehaald en ga de kabel eens precies bekijken.

Groeten
Ruud
Door Rden
#64886
Ik heb de kabel bekeken en wel gezien dat ie onder een dakpan klem zat ( haakse bocht). Dat is de enige plaats waar de kabel wel ruw is, gedraaid en niet meer mooi recht loopt. Ik zie echter geen snee in de kabel...
Zou het. Deze het plek kunnen zijn?
Hoe is dit aan te tonen?
Gr. Ruud