Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Oebele
#67584
Hallo,

Je geeft aan internetproblemen te hebben gehad, heb je veel apparaten aangesloten
via je netwerk koppel dan alles een keer los, zet het draadloos netwerk ook even uit
en sluit alleen je weer pc en ip-datalogger bedraad aan en start alles opnieuw op.
Kun je nu wel contact maken dan zou ik het advies van WSParkstad overnemen en waar
mogelijk vaste Ip adressen instellen.
je kunt ook je DHCP server op de router instellen om pas bij b.v. 192.168.1.100 te
starten,de adressen daaronder kunnen dan allemaal gebruiken voor vaste ip adressen.
In dit geval 192.168.1.01 tot 192.168.1.99 voordeel is dat DHCP dan de vaste IP's
niet kan overnemen.

O. de Zwart
Door Kerstdag
#67585
Beste leden.
Bedankt voor al uw reactie en adviezen.
Soms wel lastig uw adviezen op te volgen maar dit duurt voor mij wel even tijd.
Ik heb een backup terug gezet van voor het probleem. Helaas heeft dit niets geholpen.
Ik heb McAfee. Deze geeft aan te communiceren met het apparaat.
De verbinding is goed.
Op mijn netwerk zie ik dat de communicatie goed is met het apparaat.
Vreemd blijf toch dat ik een foutmelding krijg op het IP adres en de poort bezet is.
Zelfs het installeren op een ander computer, lost het probleem niet op.
Ga er niet goed van worden.
Als je een oude backup terug zet, moet alles toch weer goed staan?
Groetjes, Harry
Door weerstationhoogeloon
#67586
Probeer eens ALLE software die je niet nodig hebt, uit te schakelen. Zoals drivers die je laatstelijk bewust of onbewust hebt geïnstalleerd, c.q. ge-update.
Ook de virus scanner! Misschien dat dit helpt; en uiteraard alles een vast IP geven. (maar dat is al verteld).

Mijn ervaring is dat als alles goed werkt, niks updaten. Weatherlink is een oud pakket, en kan mogelijk niet goed omgaan met de steeds nieuwere OS.

Succes!
gr. Remie
Door JozBaz
#67588
Lastig probleem. Ik weet het zo ook niet, maar je zou deze tips eens kunnen proberen (bij het begin beginnen): ;)

a) Heb je ook de VP2 Console al een keer geheel uitgeschakeld (batterijen er uit!)?
b) Bekabeling - probeer eens een andere kabel. Waarschijnlijk niet het probleem, maar 100% uitsluiten.
c) TCP/IP en IP adressen - van het adres 192.168.x.y MOETEN(!) overal in je thuisnetwerk de eerste drie cijfers gelijk zijn. Het vierde en laatste getal MOET juist op ieder station anders zijn.
Zo niet, dan krijg je of dubbele adressen (laatste cijfer hetzelfde), of een station valt buiten je logische netwerk (1e, 2e or 3e cijfer NIET overal hetzelfde). In beide gevallen communicatieproblemen.

Op zich zou je router dit automatisch moeten regelen (DHCP server => deelt IP adressen uit aan stations in je netwerk), maar lijkt me goed om het te controleren - zeker indien je zelf misschien ook een paar 'vaste' adressen hebt geconfigureerd.

d) Heb je recentelijk misschien een tweede router of WiFi acces point toegevoegd? Misschien staat daar ook DHCP aan...

Hopelijk helpt dit je verder.

M.vr.gr.

Jos
Door Kerstdag
#67591
Beste Jos.
Dit alles heb ik gecontroleerd en nagekeken. Het staat allemaal zoals jij dit weergeeft. Toch even nog een ander kabeltje er aan gezet. Helaas staat alles juist ingesteld en de kabel is ook OK.
Groetjes, Harry
Door Kerstdag
#67592
Beste Remie.
Ik heb een oudere backup van Windows terug gezet. Een versie waar alles nog goed werkte. De Windows updates kan ik toch niet ontzien? En uiteraard, als ik een update ziet welke naar mijn menig niet past, download ik deze niet.
Groetjes, Harry
Door weerstationhoogeloon
#67593
Kerstdag schrijft:
Ik heb een oudere backup van Windows terug gezet. Een versie waar alles nog goed werkte.
Als deze oudere backup van Windows eerst WEL werkte en nu niet meer, dan moet er iets gebeurd zijn met je WeatherLink!, en dat klopt ook, want toen die oudere versie nog goed werkte, had je nog niet de data van deze week en wellicht de vorige week in je *.wlk files. Als je de oudere versie van Windows hebt terug gezet, zou je ook eens kunnen kijken naar de datum. is dat bv van maart 2016, zet dan de file 2016-04.wlk even in een ander mapje, zodat WeatherLink hem niet meer ziet, en automatisch een nieuwe aanmaakt.

Zorg ook dat automatische update van Windows uit staat en de virusscanner.

Reboot de pc en zorg ervoor dat Windows niet update en de virusscanner NIET draait.

Herstart WeaterLink en kijk wat er gebeurd.
Het kan zijn dat de *.wlk file corrupt is geraakt. dan werkt WeaterLink ook niet goed meer.

De Windows updates kan ik toch niet ontzien? En uiteraard, als ik een update ziet welke naar mijn menig niet past, download ik deze niet.
Jawel, als je weer-pc alleen daarvoor gebruikt wordt, en niet om te surfen c.q. andere taken, heb je mijn inziens géén updates nodig. (Mijn weer-pc draait al jaren op Windows XP ZONDER updates en ZONDER virusscanner probleemloos!)

Het is idd een vreemde zaak waarom het bij jouw niet meer wil draaien, maar ik probeer alles te elimineren Vandaar bovenstaande misschien rare werkwijze. maar je kan het proberen.

gr. Remie

...en als je het niet aandurft om de virusscanner uit te zetten, laat dan de virusscanner niet naar het mapje C:\\Weatherlink\\ kijken! Oh, ja, Weatherlink moet wel in de root van C: staan en NIET in Programm files o.i.d.

Succes!
Door Kerstdag
#67594
Beste Remie.
Bedankt voor jouw hulp.
Ik heb alles gedaan wat je schreef maar helaas werkt niets.
Heb inmiddels Weatherlink geheel verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Echter krijg ik dan de foutmelding:
The software is unable to connect to you Vantage station. Changes mode will be saved in the software. But not written to you console.

Ook vreemd dat McAfee aangeeft dat mijn IP sdres 192.168.0.1 is en mijn mijn router is.
Door weerstationhoogeloon
#67596
Kerstdag schrijft:
Beste Oebele.
Helaas werkt dit niet.
Wellicht had ik de vraag, anders moeten stellen.
Ik heb een IP datalogger.
Als ik de gegevens op wil halen van mijn consolle krijg ik de volgende mededelingen.
Hij kan hem wel vinden maar geeft aan dat de poort al bezet is.
Ook de mededeling disconnect the device en connect het again.
Weet echter niet wat ik moet doen.
Wellicht weet iemand hoe ik dit moet oplossen en moet doen.
Alvast bedankt voor uw reacties.

Nu houd het op voor mij:
Sorry, ik zie nu dat je een IPloggger hebt, hier heb ik geen ervaring mee.
Helaas, misschien nog anderen die een soortgelijke IPlogger hebben en hier meer over kunnen vertellen???

Succes!
gr. Remie
Door Kerstdag
#67788
Beste Furum leden.
Als eerste bedankt voor uw reacties.
Inmiddels heb ik alles weer aan de praat gekregen.
Weatherlink opnieuw geinstalleerd.
Consolle gereset.
Vervolgens naar setup gegaan en de optie: Set Transceiver.
Hierin aanpassingen gedaan en alles werkt weer.

Allen bedankt voor de inspanning en adviezen.
Groetjes, Harry