Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door Andromeda
#73021
Ik ben een volslagen ‘newbe’ op dit forum. Ik ben van plan om een goed WIFI-weerstation aan te schaffen en heb mijn oog laten vallen op een Davis Vantage Pro 2 active 6153eu die ik wil opstellen in onze volkstuin die in vogelvlucht op 700 meter van mijn woonst ligt. Een degelijke WIFI-extender zal al een eerste vereiste zijn om verbinding te hebben met het weerstation. Meteen worstel ik met een aantal vragen over de beste opstelling van het weerstation. Normaliter geldt 1,5 meter als de hoogte voor temperatuurmeting. Voor de windmeting zou ik het station boven op het tuinhuis willen plaatsen waar de wind ongehinderd zijn gang kan gaan. Hiermee komt de temperatuurmeting op zo’n 3 meter en dus veel te hoog te liggen. Misschien dan best om een aparte temperatuursonde in een zelf te bouwen weerhut op 1,5 meter onder te brengen en de thermometer van het weerstation zelf uit te schakelen? Voor een moestuinder is een correcte temperatuurmeting op de grond (de zgn. ‘klomphoogte’) ook heel belangrijk om de risico’s op grondvorst te kunnen inschatten. Vandaar ook mijn intentie om een extra temperatuursonde op het gras te plaatsen. De metingen zou ik willen uploaden naar sites als WOW, Weather Underground, Weathercloud of één van de vele andere waarmee onze volkstuinleden altijd zicht hebben op de juiste weersomstandigheden. Evenwel zie ik op die sites voorlopig nergens grondtemperatuurmetingen. Bieden die dan niet de mogelijkheid om meer dan 1 temperatuur door te geven ?
Kortom, ik zie nog niet echt klaar in al deze zaken. Misschien hebben andere weerstation-veteranen goede raad of betere suggesties ? Waarvoor bij voorbaat oprechte dank.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73022
Martin,

Heel terechte vragen voor een tuinier met meteo-wensen.
.
Davis VP2 is zeker een prima meteosetup voor 'liefhebbers', en (tenzij je buren op de volkstuin hoge bomen hebben) sta je met je opstelling redelijk in het vrije veld.
.
700 Meter afstand voor de continue dataverbinding is 'geen kinderspel': op z'n minst een 'uitdaging'.
Bij gangbare meteoconfiguraties die 433MHz of 868MHz toepassen voor transmissie, wordt wel geclaimd dat 300 meter overbrugbaar is, maar meestal zul je met effectief 100m al heel tevreden moeten zijn. Wifi is niet veel beter.
Sommige stations met Davis hebben aanzienlijke reikwijdteverbetering gerealiseerd door toepassing van o.a. een stel Yagi-richtantenne's.
Er zijn wel alternatieve communicatienetwerken echt gericht op langeafstanddataverbinding (LoraWAN en SigFox), maar dat is een verhaal apart.
.
Meting op +1,5m is de 'normaal-waarnemingshoogte' en dan liefst in een correcte opstelling volgens WMO of de nationale meteo-organisatie.
Voor wind zou je in die zin op +10m moeten meten.
'Velen' kunnen daaraan niet voldoen en moeten leven met een compromis:
als je bladert op het forum in de stations-info zul je alle mogelijke invullingsvarianten vinden.
Zeker als je een gecombineerde sensor-unit toepast.
Een gesplitste opstelling en/of aansluiten van extra sensoren is een uitweg om toch aan de datacollectie te komen.
.
Meting op +10cm is inderdaad de andere 'normaal-hoogte' bij veel organisaties.
Lokaal uitlezen met je eigen PWS zal altijd lukken.
Uploaden van die meetwaarde is ook voorzien in de protocollen van een aantal organisaties zoals MetOffice (=>WOW) en WU, maar terugzien in overzichten is een ander verhaal:
is de oorzaak misschien dat te weinig data wordt ontvangen om een nette plaat te kunnen maken?
Weet iemand websites die '10cm-data/grastemperatuur' vertonen voor België?
[Voor Nederland bestaat zoiets 'commercieel' bij Weerplaza en 'niet-commercieel' bij VWK_Sylphide (met leden-upload).
Weerplaza doet ook voor dat aspect een lokale voorspelling voor de agrarische sector ]

MVG, Anton
Door heersje
#73035
Er zit een flink stuk kabel aan de windmeter dus die kun je makkelijk op 3 meter zetten en de rest op 1.5 m. De 700m lijkt me een groter probleem misschien is een op het mobiele netwerk gebaseerde oplossing een Idee? Om data naar het web te krijgen heb je een apparaat dat het signaal van het station door zet naar het internet. Populair daarvoor is de meteobridge, de Davis zelf geeft geen wifi signaal.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73046
Misschien is een repeater ook een optie evt in combinatie met een yagi antenne?
Zou eens info vragen bij een (web) winkel.
Gebruikersavatar
Door Andromeda
#73057
Misschien lukt het met een comfast e313ac 900mbps 12dbi wifi repeater. 700 meter overbruggen is nu ook niet zo extreem dacht ik.
Ik heb ook moeite met de opstelling van de windmeter. Die zou eigenlijk op 10 meter hoogte moeten komen. Een aparte windmeter op die hoogte met draad tot aan het weerstation vind ik nogal risicovol voor blikseminslag terwijl compatibele draadloze windmeters niet zo direct te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73058
Martin,

Op papier ziet het er vaak mooi & eenvoudig uit, maar de praktijk is soms hard.
Aangezien het voor jou nieuwe materie is, misschien eerst bij je huis 'iets kleins' uitproberen om gevoel te krijgen wat nodig is?
Kost de kop niet, want (voor dat doel bruikbare) apparaten al voor redelijke prijs beschikbaar.
;-) Beschouw het als leergeld en voor verkrijgen van praktijkervaring ....

MVG, Anton
Door WSDokkum
#73130
Ik heb in de tijd dat mijn oude weerstation op de pier stond, de afstand kunnen meten. Condities waren goed en kwam uiteindelijk op iets meer dan 400 meter in vrij zicht, de console ziet het weerstation dus.

Toen ik in Holwerd woonde heb ik mijn weerstation ook eens 150 meter verderop geplaatst, dit was meer door de betere ligging betreft NW wind. Condities waren bij goed weer prima al was het bereik niet volledig 100%.
Er zaten 3 muren tussen, bomen en andere signalen. Bij slecht weer had ik dan soms wel korte problemen met bereik van 50% was dat geen luxe, de helft van de gegevens komen dan niet aan en dat is erg zonde!

Ook het station eens bij de weg gehad, enige wat ertussen zat was een flinke bomenbos die het zicht belemmerde, maar al met al tijdens harde wind en regen was ik toch blij dat het signaal niet onder de 70% kwam.

700 meter is dus uiteindelijk nooit te doen met dit station, daarvoor zul je moeten kijken naar andere oplossingen, eventuele repeaters zou dan wel benodigd zijn, hierdoor verleng je namelijk het bereik met 300 meter in juiste opstelling, dus de repeater moet het weerstation kunnen zien en moet niet al te veel obstakels tussen zitten, en uiteraard rekening houden met signalen zoals mobiele data, wifi etc, je zou nog een yagiantenne kunnen aanschaffen maar ook dat wordt een kunst om het goed te krijgen, het zijn richtantenne's dus het moet goed staan wil je het goed werkend krijgen, maar dan wordt het een duur kostenpot gezien je dan als nog een repeater erbij moet aanschaffen om het werkend te krijgen en is daarna nog de vraag of dit wel voldoende is, zeker bij slecht weer/harde wind kan de antenne doen draaien waardoor je data niet goed doorkomt, houd dit zeker in je achterhoofd om teleurstelling te voorkomen :)