Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Epicratus
#8693
Ik denk dat ik de pech heb gehad om een slechte batterij te kopen. Ik heb gisteren bij de praxis een Varta CR 123A Litium gekocht en die heb ik gistermiddag geplaatst en hierop heeft de ISS niet gereageerd, tot vanmorgen 10.00 uur en dat is inderdaad het moment waarop de zon er op staat. Maar ik krijg nu wel alweer de melding "low Battery" Ik heb een Duracel CR123A besteld, dus kijken of het probleem dan is opgelost.

Peter
Door petergroeneveld
#8695
Epicratus schrijft:
Welke batterij gebruiken jullie trouwens in het buitenstation. Ik heb er nu een oplaadbare inzitten, maar volgens Dick van Hamonline werkt dit nooit. Heeft bij mij wel vanaf juli gewerkt.
Maar zal er eens een gewone in doen dan. Dus welke is goed, Duracel??

Peter


Hallo Peter,

Gebruik zelf voor mijn VP2 Duracell batterijen en die zitten er al van kerstmis 2007 in! Moet wel zeggen dat mijn station gebruik maakt van 3 zonnepaneeltjes dus energie (batterij) besparend werken. In de software wordt zelf aan gegeven dat de capaciteit 3V is dus nog steeds in goede staat. Het nadeel van het gebruik van oplaadbare batterijen is dat deze naarmate ze ouder worden steeds vaker opgeladen moeten worden dus ook sneller in capaciteit terug lopen.
Ziehttp://www.leudalweer.nl/Album/weerstation/weerstation.htm

Peter.
Door weerzoetermeer
#8697
Hoi Peter,

Wel vreemd dat een nieuwe batterij het gelijk niet doet. Heb je de test led aangehad om te checken? Zit de batterij niet per ongeluk omgedraaid in zijn houder?

Gr.
Thierry
Door weerzoetermeer
#8700
Moet wel zeggen dat mijn station gebruik maakt van 3 zonnepaneeltjes dus energie (batterij) besparend werken.


Vertel eens Peter...hoe doe je dat met drie panelen?

Gr.
Thierry
Door petergroeneveld
#8701
weerzoetermeer schrijft:
Moet wel zeggen dat mijn station gebruik maakt van 3 zonnepaneeltjes dus energie (batterij) besparend werken.


Vertel eens Peter...hoe doe je dat met drie panelen?

Gr.
Thierry


Het zijn geen panelen maar paneeltjes enwel een voor de ISS een voor de daytime fan en een voor de windmeter (als extra aankoop). Als ik het goed heb begrepen wordt overdag door de zon alles opgeladen zodat s'avond langer doorgedraaid kan worden waardoor de batterijen langer meegaan.
Zelf heb je toch ook een VP2 plus dus zitten bij jou op zijn minds ook 2 paneeltjes.
Door osjohn
#8703
De litiumbatterij geeft 3,3v aan de elco 2,7v, die elco is begrenst en geeft ook niet meer als 2,7v maar je kan er wel 6v opzetten.
Is de elco stuk neemt hij het voltage van de batterij niet meer op en geeft hij geen 2,7v aan de printplaat.
Je kan de pootjes van de elco schoonmaken met een kwastje en inspuiten met b.v. WD40 en dan hopen dat dat de fout was. ( vuil ) Anders zal je naar de winkel terug moeten gaan om het op te lossen.

John van Os
Door weerzoetermeer
#8707
Epicratus schrijft:
Hij zit gegarandeerd niet omgedraaid Thierry, maar wat bedoel je met de test led??

Peter


Peter,

Op het moederboard van de ISS zit naast de batterij een viertal dipswitchen. De laatste staat als het goed is naar beneden. Als je die naar boven zet zie je bij elke transmissie een klein groen ledje oplichten. Dit geeft in ieder geval een indicatie of hij aan het zenden is of niet. Geen brandende led is geen communicatie. Brand de led wel maar heb je geen gegevens op het display dan is er wellicht iets anders mis. Dit staat overigens ook in de handleiding van de ISS.

Gr.
Thierry