Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door D0X
#10755
Het valt mij op dat de voorspelling welke de Vantage Pro 2 berekend al een paar dagen niet klopt (zolang ik het station heb ;)). De regenwolk staat in beeld terwijl de zon schijnt en het ook niet gaat regenen. Het bericht in de ticker luidt: "Mostly cloudy, precipiation possible within 12 hrs, possible heavy at times. Windy."

Vooral windy slaat nergens op, het heeft al minimaal 24 uur niet gewaaid. Kan het zijn dat ik ergens een instellingsfout heb gemaakt? Of is dit normaal gedrag.
Door SpeedyGJ
#10756
Ik meende dat de voorspellingen via de tendens van de luchtdruk gaat.
Dus als het 1040hPa is en knalt binnen 12h naar 1030hPa dan ziet het weerstation dit als een flinke verschil en verwacht dan regen en/of harde wind.
Door D0X
#10757
Ik heb juist begrepen dat de Vantage Pro niet alleen naar luchtdruk kijkt, maar er een berekening op na houdt waarbij hij naar alle sensoren kijkt.
Door Jan2855
#10760
Hallo,

Proficiat met de nieuwe aankoop en veel plezier er mee!

Je onderwerp is hier al meer aan de orde geweest. Het probleem is dus bekend en er is niet veel aan te doen.
Zoals je terecht aangeeft gaat het om de voorspelling en die wordt in het display aangegeven met de "Forecast icon" en via de "Forecast" toets.
Als, zoals vanmorgen vroeg, de forecasticon regen aangeeft geeft de weersverwachting ook iets in de richting van "slecht weer". De verwachting zit in de firmware gebakken en is dus niet zelf te veranderen, helaas.

Ik heb Davis, via mijn leverancier verzocht de firmware aan te passen zodat bij de forecasticoon is te kiezen tussen de voorspelling en het huidige weer.
Het antwoord was kort en duidelijk:

No we are not.

Current weather is detailed by the sensor values. We will keep the cloud/sun icon for the rough forecast


Het is dus een grove voorspelling en dat blijft zo.

Groet, JanvR
Door D0X
#10764
Stel dat je een solar sensor/uv hebt, wordt die dan meegenomen in de berekening? Lijkt me dat het apparaat dan geen cloudy meer weer zal geven als er al een uur zon op schijnt.
Door Jan2855
#10767
Een solarsensor meet de actuele zonkracht en kan dus geen invloed uitoefenen op de weersverwachting.

De icon op het display geeft de weersverwachting aan en niet het actuele weer!

Ik heb trouwens het idee dat deze rare weersverwachtingen er pas sinds de laatste firmwareupdate gekomen zijn. Daarvoor klopte het ook wel enns niet, maar nu zijn de missers wel extreem.

Groet, JanvR