Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door wsherkenbosch
#24042
Beste allemaal,

Kan iemand mij verklaren waarom de WMR-200 toch decimalen achter de komma laat zien bij regenval, terwijl hij een een resolutie heeft van 1,0. Bij iedere tip is het 1mm. Hoe komt hij dan zo "intelligent" om aan te geven dat er bijvoorbeeld 2,3mm regen gevallen is.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Maarten
Door kees ws middelburg
#24044
Hoi Maarten de resolutie van de regenmeter is 1,1 mm .Heb ik van een ander topic hier op Hwa ,maar kan deze zo snel niet vinden voor je.

Grt kees
Door Eckie76
#24046
Je kan het opvangoppervlak vergroten van je regenmeter en in de software aanpassingen maken, zodat hij hoeveelheden van bijvoorbeeld al 0,3 mm aangeeft. Bij de huidige regenmeter van je weerstation is de resolutie 1,1 mm en dat is helaas nogal minder.
Er zijn heel veel dagen met neerslag minder dan 1,0 mm. Die worden dan niet geregistreerd.
Hoe groot je het opvangoppervlak dan moet maken weet ik uit mijn hoofd niet, maar daar zijn allemaal berekeningen voor. Ik zou inderdaad eens op www.wetterfreaks.de op het forum rondkijken, daar weet vast wel iemand een antwoord.
Door wsherkenbosch
#24047
Hoi hio,

Wederom weer bedankt voor alle snelle reactie's. De gebruiksaanwijzing is hier in mijn optiek niet helemaal helder in. Hierin staat namelijk Resolutie 1mm/uur.
Ik zal me er nog eens verder in gaan verdiepen. :)

Groetjes,

Maarten.
Door WTB
#24048
Hoi Maarten

ik heb een OS WMRS-200 heb hier de regenmeter aangepast
van 1,1mm naar 0.25mm door de opvangoppervlak te vergroten
van 10cm naar 20cm het werkt zeer goed.

Marcel
Door wsherkenbosch
#24053
WTB schrijft:
Hoi Maarten

ik heb een OS WMRS-200 heb hier de regenmeter aangepast
van 1,1mm naar 0.25mm door de opvangoppervlak te vergroten
van 10cm naar 20cm het werkt zeer goed.

Marcel


Deze mogelijkheid had ik inderdaad ook al eens gelezen. Er is zelfs recentelijk hier op dit forum een excel file gepost waarmee je de berekening kunt uitvoeren. Maar dit is iets voor de toekomst.

Volgens mij is wat in de handleiding staat als Resolutie 1mm/uur niet de eenheid voor iedere tip, maar de nauwkeurigheid / afwijking.
Ik blijf het toch raar vinden wat de unit af en toe aangeeft. Als we aannemen dat iedere tip 1,1mm is dan zou je dus altijd een veelvoud van 1,1 verwachten (Lees: 2,2 3,3 4,4) Maar ik heb ook al eens 6,4 gezien en 1,0. Schiet mij maar lek....of zie ik iets verkeerd??

Maarten
Door kees ws middelburg
#24055
Hoi Maarten

Je ziet het niet verkeerd,ook ik verbaas me er over wat de regenmeter soms aan geeft.
Precies wat je zegt het is zo onlogisch als het maar kan,ik krijg ook van dat soort meetingen.Nu nog hoe krijg je de goede meeting?

Grt Kees
Door Overijse
#24056
Ik denk dat het iets moet te maken hebben met de tipeenheid.

Ik verklaar mij nader : Ook Lacrosse stations hebben dit, in theorie op papier een tip van 0.5 mm maar op de console zie je soms ook volumes die niet stroken met 0.5 mm. In werkelijkheid is de tip bij de Lacrosse station 0.518 mm en na enkele tips wordt dit mathematisch opgevangen op de console.

Hoop dat het wat verstaanbaar uitgelegd is.

Grtz
Kris
Door kees ws middelburg
#24060
Ik heb eens zitten zoeken en op een engelstalig site zag ik dit staan over de WMR 200.
De regenmeter heeft een tip van 0.04 inch of omgerekend 1,016 mm.Ik denk dat daar de verschillen vandaan komen.Ik heb in VWS de volgende metingen altijd 1.02-2.03- 3.3 mm enzo. wat over ongeveer overeen komt met de 0.04 inch.Messchien op gelost zo??

Grt Kees

http://www.weathershack.com/oregon-scie ... mr200.html de link naar de engelse site