Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Freeze
#33702
Ik heb onlangs een WMR200 aangeschaft en heb dit weekend het één en ander wat kunnen testen. De testopstelling staat nu midden op het gazon, achter in de tuin (op het zuiden). De windmeter gaat later het dak nog op.

Uiteraard heb ik de waarden zitten vergelijken met mijn oude "weerstation" en met weerstations in de buurt. Het viel me op dat overdag (met de zon erop) de temperatuur nogal op liep, 's nachts en bij bewolkt weer was het goed.

Na wat zoeken kwam ik [url="http://www.hetweeractueel.nl/forum/oregon-scientific-weerstations/1334-wmr200-en-de-zon"]dit onderwerp[/url] tegen, waarbij hetzelfde probleem beschreven is.

Ik zit eraan te denken om de sensor in een weerhut te plaatsen, bijvoorbeeld de [url="http://www.weerstationkopen.nl/7714-radiation-shield/product_info.php/products_id/1516"]Davis 7714 Radiation Shield[/url].
Afbeelding

Nu heb ik een aantal vragen waarbij ik wat hulp van de experts (jullie dus) vraag:

Past de temperatuursensor van de WMR200 in de Radiation Shield? Kan ik problemen verwachten?

Waar zou ik die het beste kunnen plaatsen? Aan de schutting achter? Of aan het tuinhuisje? Midden in de tuin zou officieel de beste plaats misschien zijn, maar dat is geen optie. Ik moet een compromis vinden tussen de beste plaats en het minste "last"....

De situatie:

Afbeelding
Bijlagen
testopstellingweerstationburgum.jpg
testopstellingweerstationburgum.jpg (31.56 KiB) 2414 keer bekeken
Door ws vreewijk
#33704
Hallo Eelco,

Ja de plaatsing in een weerhut zal veel verschil uitmaken zelfbouwen is ook een optie zoek maar eens hier op het forum er is pas een hele discussie overgeweest en diverse bouwbeschrijvingen vind je hier ook.

En ja soms moet je wat schipperen in ieder geval mocht je bij de schutting plaatsen
(zou mijn voorkeur hebben tuinhuis word veel warmer denk ik) dan op wat afstand vh hout in verband met warmte stuwing/reflectie door een afstand beugel te gebruiken of net erboven uit als die mogelijkheid er is.

mvr gr Chris
Door Mindkiller
#33705
De sensor van de WMR200 zou normaal in het radiation shield van Davis moeten passen.

Ik heb de sensor van mijn WMR100 station ook in zo'n Davis hangen.
De metingen vallen nu goed mee. In volle zon lopen ze veel minder fel op.
Je kan eventueel nog opteren om er een kleine fan bij in te hangen die door een zonnepaneeltje wordt aangedreven.

Mij persoonlijk lijkt de schutting ook de beste oplossing. Zolang je maar wat afstand houdt tot het hout.
Door Freeze
#33737
Mindkiller schrijft:
De sensor van de WMR200 zou normaal in het radiation shield van Davis moeten passen. Ik heb de sensor van mijn WMR100 station ook in zo'n Davis hangen.

Ik neem aan dat de sensor eruit moet halen en er in kunt hangen? Of is er ruimte om het geheel erin te plaatsen?

Mindkiller schrijft:
Mij persoonlijk lijkt de schutting ook de beste oplossing. Zolang je maar wat afstand houdt tot het hout.

Met zonnig weer krijg ik hogere waarden in vergelijking met mijn oude sensor en stations in de omgeving. Vandaag was het bij ons steeds bevolkt en had ik geen extreme verschillen. 's Nachts, met helder weer, merk ik nu het effect van het open veld, waar hij nu staat. De oude sensor hangt op ongeveer 1m75 tegen de oostkant van het tuinhuisje, onder overkapping van het dak.

Om de situatie wat beter te schetsen heb ik vandaag nog wat foto's geschoten van mijn situatie. Ik heb in elke richting een foto gemaakt, dit staat bovenaan in het midden van de foto, links en rechts in de foto ook maar even aangegeven wat voor richting dat is.

De schutting aan de westkant is 1m80 hoog, de schutting aan de zuidkant 2m00, de klimopschutting aan de oostkant 1m80. Aan de oostkant loopt naast ons huis een brede groenstrook met bebouwing op aardige afstand.

Afbeelding

Ik besef dat ik behoorlijk wat opties heb om een geschikte plaats voor de sensorhut te vinden zonder dat het erg storend is.

Wat zou de beste plaats zijn voor de sensorhut?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Door Freeze
#33788
Na vandaag weet ik zeker dat ik een weerhut aanschaf. In de zon steeg de temperatuur van de WMR200 als een speer, tijd voor actie! Nu nog een mooi plaatsje vinden...
Bijlagen
kwaliteitscontrole23022011.jpg
kwaliteitscontrole23022011.jpg (77.43 KiB) 2414 keer bekeken
Door forsurh
#33796
Freeze schrijft:
Na vandaag weet ik zeker dat ik een weerhut aanschaf. In de zon steeg de temperatuur van de WMR200 als een speer, tijd voor actie! Nu nog een mooi plaatsje vinden...


Waar heb je dit grafiekje weg?

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door Adriaan
#33812
Hoi!

Ik heb ook een WMR-200 met dat radiation shield van Davis.
Ik had met de standaard opstelling ook met de zon te hoge waardes inderdaad. Maar maar nu de sensor in de radation shield zit zijn de waardes onaangetast door de invloed van de zon.

De sensor heb ik in z'n geheel tijdens het monteren van het radiation shield in het midden geplaatst. Het even puzzelen maar verder geen enkel probleem.

De positie waar hij nu staat lijkt me prima toe verder :)
Door wsEpe
#33820
Mijn keus zou zijn: meer naar het oosten. Evt. zuidoosten. ik gebruik een wmr918 als controle en merk vooral dat de zon veel invloed heeft en géén wind. De 918 hangt beschut in de tuin en loopt dan 's morgens soms 2 tot 3 graden achter bij helder en zonnig weer, omdat er geen wind (ventilatie) is.
Compromis zou nog kunnen zijn om de temp.meter ong. 1 meter boven de heg te hangen. Of zo hoog dat er vrij uitzicht boven het witte schuurtje. Je zult dan enkele tienden van de uitstraling missen, maar over het algemeen zullen de waarden denk ik beter zijn. Ook de neerslag zal beinvloed worden als je te dicht bij bebouwing zit.