Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Eckie76
#3449
Ik begin nu steeds meer te balen van de Nexus.

In de review heb ik geschreven dat ik hem wel kan aanraden, maar ik vrees dat ik die review snel zal moeten herzien:

Er vindt bij mij de laatste weken steeds meer uitval plaats van de thermometer/hygrometer.
De sensor staat hemelsbreed amper 4 meter verderop, buiten uiteraard :)
Ik heb geen tuin, maar een klein dakterras op 2,5 meter boven maaiveld.

De ontvanger staat in mijn pc-kast, en tot op enkele weken geleden had ik nauwelijks tot nooit uitval.

Verder heb ik niks gewijzigd aan de pc, en elders ook niet.
Misschien zijn de batterijen te zwak geworden, ik ga testen of het hier aan liggen kan.

Groet Olaf
Door wslangerak
#3450
Hier exact hetzelfde.... De laatste nachten valt de verbinding steeds uit. Pas na diverse keren geforceerd zoeken naar de zender werkt de boel weer een aantal uur. :-( En het stomme is dat het echt maandenlang goed gegaan is.
Door jorissynaeve
#3451
Dat is het hem net. Enkele maanden gaat het goed, en dan gaat het een hele periode slecht.

Tot 2 weken geleden heb ik een maand problemen gehad, elke dag, maar nu plots niet meer. Ik durf natuurlijk mijn station niet aan mijn pc te koppelen als ik weg ben, zie dat ik een ganse dag gegevens kwijt ben.

Maar heb hem nu 1 meter verder van mijn pc gezet en alles werkt weer dusja :)
Door WSW
#3623
Eckie76 schrijft:
Ik begin nu steeds meer te balen van de Nexus.

In de review heb ik geschreven dat ik hem wel kan aanraden, maar ik vrees dat ik die review snel zal moeten herzien:

Er vindt bij mij de laatste weken steeds meer uitval plaats van de thermometer/hygrometer.
De sensor staat hemelsbreed amper 4 meter verderop, buiten uiteraard :)
Ik heb geen tuin, maar een klein dakterras op 2,5 meter boven maaiveld.

De ontvanger staat in mijn pc-kast, en tot op enkele weken geleden had ik nauwelijks tot nooit uitval.

Verder heb ik niks gewijzigd aan de pc, en elders ook niet.
Misschien zijn de batterijen te zwak geworden, ik ga testen of het hier aan liggen kan.

Groet Olaf


Kijk eens naar de status van de (Alkaline)batterijen in de sensoren.
Regelmatig nieuwe er in doen helpt en geeft een sterker signaal.
Ook de kwaliteit (Duracell) van de gebruikte batterijen (geen oplaadbare want die leveren maar 1,2 Volt) maakt wel degelijk uit.
Door jorissynaeve
#3625
De windrichting? Met een compas, of een beetje gokken door op een wegenkaart of dergerlijke te kijken.

Hoe je de windrichting op de windmeter aanduid? De windvaan laat je naar het noorden wijzen. Onder de plaats waar je je batterijen steekt staat er een reset-knopje. Daar druk je op en de richting van de windvaan zal nu als noord ingesteld zijn.
Door Eckie76
#3656
Wat bij mij nu opvalt, is dat de thermosensor vaker uitvalt bij een hoge luchtvochtigheid, c.q. bij regen. Nu het droog en zonnig is buiten heb ik nauwelijks uitval van betekenis.

Ik denk dat ik een kleine weerhut ga knutselen van magnetronschaaltjes, te verkrijgen bij Xenos. Deze hebben ook het voordeel dat de zon er op kan knallen en de thermometer niet rechtstreeks beinvloed wordt door directe zonnestraling. Uiteraard warmt de omgeving rondom de hut wel rap op.
Een officiele KNMI-weerhut staat ook gewoon in de zon.

Dit is trouwens wel weer een aparte discussie waard denk ik, het opstellen van de weerhut.
Door wslangerak
#3661
Nou, Olaf, mijn sensor is vannacht ondanks gloednieuwe Duracells en redelijk lage luchtvochtigheid toch weer uitgevallen. Ik heb meer 't idee dat het bij lage temperaturen fout gaat. Ik weet het onderhand ook niet meer. Toch de ontvangstantenne maar verlengen ... ? :(
Door Eckie76
#3665
Hoi Kees,

vervelend voor je, ik snap hoe dat voelt. Het mag gewoon niet gebeuren dat ondanks allerlei maatregelen een station je in de steek laat.

Misschien doorsparen voor een Davis? En zelfs dan heb je niet eens de garantie dat alles optimaal werkt, al is de Davis wel een raspaardje apart, over die van mij heb ik echt niets dan lof.

Groet Olaf
Door jorissynaeve
#3674
Even iets anders: wanneer spreekt het station van onstabiel weer? Bij mij staat er nu al meer dan 12uur bliksems op het scherm. Is trouwens de eerste keer dat ik dit zie op mijn station.