Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Mark9012
#40921
Beste mensen,

momenteel zit ik met het volgende dillema.

op het dak van het huis staat nu een pvc buis van 40mm, allemaal leuk en aardig maar met een beetje windvlaag wiebelt hij behoorlijk.

Misschien een gekke vraag naar jullie toe, maar heeft tot invloed op de windmetingen?

de windmeter die er nu opstaat is een TFA Nexus, ik heb ook het idee dat de windmeter niet goed zijn werk doet, aangezien ik nog nooit een harde windvlaag heb gemeten ondanks de stormen van afgelopen dagen..:(

Tevens zou ik dan ook willen weten, hoe ik het bovenstaande probleem kan oplossen.
ik ben dan ook al van plan een Davis vantage pro te gaan aanschaffen, omdat deze gewoon nauwkeuriger meet.
Verder, heeft iemand een stale buis waar de windmeter aanvast zit? en steekt deze boven het huis uit?
is er dan geen relatief gevaar voor onweer "bliksem inslagen"? ik woon namelijk aan de rand van het dorp.
Door Pringelz
#40922
Volgens mij hoort een windmeter altijd goed stabiel en vast te staan, door middel van spandraden kan je een mast wel stabiel krijgen. Ik had dat probleem ook in het begin en krijg je uiteraard soms wel foute metingen.

Een stalen buis is nog altijd beter, is ook steviger, en als je de buis aard, zal bij een blikseminslag deze wel afgeleid worden naar de grond.
Door LPN
#40929
Hoi mark

Ik heb mijn TFA windmeter aan de zijkant van mijn huis zitten. Ik heb een kunstofblok tegen het huis aanzitten waarin een gegalvaniseerde dikwandige 22 mm pijp zit (wordt bij ons op het werk gebruikt voor perslucht aansluitingen)De windmeter steekt zo'n 80 cm boven de nok uit, wanneer ik weer een keer naar boven moet verleng ik deze nog een keer met 50 cm.
In het kunstofblok zitten 2 gaten waardoor 2 M6 bouten de pijp vasttrekken in het blok.
Ik zit ook aan de rand van het dorp en met het onweer van afgelopen weekend gelukkig niets aan de hand

Ik zou dus voor een stalen pijp gaan die die windmeter een meter boven je dak laat uitkomen

Len
Bijlagen
DSC06115.JPG
DSC06115.JPG (97.86 KiB) 3166 keer bekeken
Door LPN
#40932
[img size=300]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/DSC06113.JPG[/img]
Bijlagen
DSC06113.JPG
DSC06113.JPG (44.27 KiB) 3166 keer bekeken
Door westkapellegek
#40934
Ik heb ook een uitschuifbare mast aan de zijkant van het huis zitten, en deze gaat ook een beetje heen en weer. Ik heb wel windvlagen gemeten, maar ben ook nog van plan om de mast wat vaster te gaan zetten. Misschien dat het nog invloed heeft op de metingen.

gr Niek
Door SpeedyGJ
#40936
Qua onweer hoe je niet zo bang voor te zijn hoor :) al profiteer ik weer van de UMTS mast 30m van me af :D

Ik heb 2 beugels en een 6m buis aan hangen, nergens last van. En ja het beweegt wel wat maar ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt op de metingen.
Door jeroenzwart
#40947
Hallo Mark,

Zie ook andere topics over windmetermasten betreft het zwiepen/bewegen van de mast. Wat onweer betreft: als je gaat voor een aluminium of stalen mast dan is dat zeker een risico. Vooral als de mast een stuk boven het dak uitkomt. Ik heb zelf een aluminium mast die tot 4 m boven dakvlak uitkomt (ca. 2,5 m hoger dan de nok van het dak). Die heb ik door een officieel bliksemafleidersbedrijf laten aarden. Kosten waren beperkt: ik dacht ca. 150 euro. Voordeel is dat je huis meteen ook beter is beschermd tegen blikseminslag:). In ieder geval wegen de kosten volgens mij niet op tegen het risico dat je anders loopt!

Groet en succes verder met je mast.
Door hanszzz
#40948
Hallo ik heb hier een aluminium mastje van 2 meter rond 25mm daarin weer buisje van rond 20mm van een meter en daarin weer buisje van rond 15mm van 50cm lang staat als een huis en beweegt een klein beetje nog.
de tfa steekt 1.50 boven het dak uit. zie foto website
algelopen week vlaag van 54km opgevangen met de tfa :cheer:

grt Hans