Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
FreeSpirit schrijft:
teesee64 schrijft:
Iemand zou (of meerderen) met zo een ‘actief geventileerde weerhut’ het in de praktijk moeten uittesten.
Door bv. : De ventilator 24 uur lang, een half uur AAN, daarna een half uur UIT, enz. . . .
En dan kijken wat er GELOGD is. Zodat daar bepaalde conclusie uit getrokken kunnen worden.
~ FreeSpirit ~

JPC schrijft:
Dit is een praktijk voorbeeld
Afbeelding
Bruin = passive hut
Rood = actieve hut
Blauw = Schiphol
Zwart = De Bilt
(rechts de temperatuur in graden celcius)

Dus zoals je ziet gaat het goed. Dit is op stukje grafiek van 21 juni 2010.
Dit is een vergelijk van mijn passive tegen mijn Actieve hut in mijn tuin.
Want hij draait al enige tijd.
Door weerstation
Ik vond dit nog op het i-net.

www.decampershop.nl/Producten/Luiken-en ... e-wit.html

Niet duur € 15,90

Hier mee kun je eventueel > snel en simpel < een actief geventileerde weerhut maken op zonne-energie.

Of!!! . . . nou komt het!!! . . . je oude klassieke weerhut (alsnog!!!) actief!!! maken.

~ FreeSpirit ~

Kwam ik een jaar geleden ook tegen.
Leek me in eerste instantie wal handig maar, voor een goede werking zal deze bovenop je weerhut geplaatst moeten worden. Moet je bij iedere bui de bijgeleverde deksel op je weerhut zetten. :)
Door fotogw

Hallo Gerhard,

Bedankt voor je reactie!

Maar....

In mijn pc zit een koeler op de processor. Deze voert warme lucht af, hierdoor ontstaat er een luchtstroom over de processor waardoor deze afkoelt.

Wanneer ik dus een luchtstroom langs mijn temperatuur sensor blaas/zuig dan voert deze de warme lucht af waardoor mijn temperatuur omlaag gaat.

Hoe zeker ben je er dan van dat de temp die je dan meet de juiste is?

Daarnaast is het dus zo dat je verschillen krijgt in metingen omdat de één geen actieve koeling gebruikt en de ander wel. Ik denk dat je dan dus een probleem hebt, want welke temperatuur is de juiste? En als er overal anders gemeten wordt dan heb je dus een probleem. Zeker wanneer ik zie dat er soms wel tot 3 a 4 graden verschil zit in de metingen tussen actief en passief gekoelde weerhutten.

Kortom: veel vragen van deze beginner ;-)

Groet,
Theo

Mee eens, de processor koelt inderdaad af, maar alleen als de aangevoerde lucht een lagere temp heeft. Dus als de processor 60˚C is en de lucht 20˚, dan koelt de processor af, maar zal nooit koeler worden dan 20˚C, de luchttemp! Dus als je tempsensor in een ongeventileerde hut zit, en er verzamelt zich warme lucht in de hut, dan kun je door te ventileren de sensor koelen tot de luchttemperatuur, en dat is nou net wat je wilt.

Of je een ventilatie nodig hebt in je sensorhut hangt volgens mij sterk af van de plaats waar je sensorhut staat. In een achtertuin, beschut van de wind? of in het vrije veld waar vrijwel altijd een beetje wind is. En hoe zit je sensorhut in elkaar? Iedereen probeert de meest nauwkeurige metingen te maken voor de gegeven omstandigheden. We kunnen niet allemaal KNMI zijn;)

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door teesee64
Bedankt voor de reactie.

Ik begin er nu iets van te begrijpen.

Ik ben namelijk bezig om een weerhut te bouwen voor mijn temp sensor. Ik heb het 'geluk' een tuin op het zuiden te hebben. Om lekker buiten te zitten, ideaal. Voor metingen is dat al een stuk minder ideaal :(
Op het moment weinig last van hogere metingen, maar het mooie weer zal toch eerdaags komen en dan zal ik ongetwijfeld last hebben van de zon (warmte)

Ik twijfelde dus of ik al dan niet een ventilator erin moet maken. Het wordt overigens wel een groter model weerhut omdat ik ook andere meet app. erin kwijt wil.

Ongeveer zoiets als dit moet het worden.
[img]http://www.weather.ricksturf.com/images/NewShelter1.png[/img]
http://www.weather.ricksturf.com/shelter.php

Zoals te zien is, is deze weerhut ook uitgevoerd met een zonnepaneeltje. Netjes weggewerkt achter een (plastic) ruitje.

Ik heb op ebay verschillende ventilators gezien voor een schappelijk prijsje, ik ga er dus maar één uitzoeken om erin te bouwen.

Groet,
Theo
Door teesee64
:laugh:

Uiteraard zal ik het resultaat hier showen!

Heb de louvre deurtjes al op de kop getikt voor een zacht prijsje (kringloop winkel)
en op maat gezaagd. Onderstel is ook klaar.

Groet,
Theo
Door sjansse
FreeSpirit schrijft:
Ik vond dit nog op het i-net. :dry:

http://www.decampershop.nl/Producten/Lu ... e-wit.html

Niet duur € 15,90

Hier mee kun je eventueel > snel en simpel < een actief geventileerde weerhut maken op zonne-energie.

Of!!! . . . nou komt het!!! . . . je oude klassieke weerhut (alsnog!!!) actief!!! maken. ;)

~ FreeSpirit ~ :)

Lol, dit is bij mij in het dorp, ik heb er gelijk een besteld.
Bedankt voor de link en op naar een geventileerde weerhut.
Door FreeSpirit
Op dit moment zie ik de nieuwe actieve weerhut heel strak en simpel al voor me. :huh:

Creëer een heel dik-dubbel-wandige buis, door twee buizen met grote verschillende diameters en spuit tussen die buizen PUR-schuim (maak zo een dikke passieve isolatiewand) Klaar!!! . . . verder geen extra schilden en schotels meer. (EXIT schotels)

Maak boven-op een pc-ventilator van type-80mm > dus de binnenbuis wordt dan ook 80mm en de buitenbuis iets van 150mm of 180 (misschien nog beter) maak de isolatiedikte goed dik.

Maak de lengte van deze dubbelbuis overmaats! , zodat je de tussenwand (met veel morsen natuurlijk) ongestraft vol kunt schuimen en het later als het PUR-schuim uitgehard is, deze dubbelbuis en het schuim, netjes, met een goede scherpe ijzerzaag, strak op de gewenste maat kunt doorzagen (dit kan alleen natuurlijk als het schuim goed uitgehard is) – duurt een paar dagen (denk ik?) Tip maak van polystyreen blokjes (spacers) en druk deze aan de uiteinde tussen de buizen om de twee buizen netjes in elkaar te kunnen centreren. Deze worden later toch weer weg gezaagd (doordat er overmaats gewerkt wordt)

Nou, . . . dan heb je een lekker DIK!!!-dubbel-wandige-geïsoleerde buis met een ventilator er boven op. Met een lengte? . . . tjah, . . . ik denk iets van 40 cm. (is ook een beetje afhankelijk van de grootte van de sensor)
Dan moet daar een soort van dak boven op.
Dit moet óók dik geïsoleerd worden.
Ik denk aan een halve polystyreen bol (die kun je in zo een creatieve knutsel winkel kopen.(hoe dan ook, ze zijn te Krijgen)
Deze halve bol zal een diameter moeten hebben zodat hij de diameter van de buitenbuis ver overlapt.
Van de halve bol, de platte kant (onderkant van het dak) enigszins goed hol maken met heel grof schuurpapier (korrel 40) zodat de ventilator er voor de helft in kan verzinken met veel luchtuitstroom ruimte er tussen.
Dan vier of zes bevestigings-ankertjes (voor de bevestiging aan de buitenbuis) op de juiste plaats indrukken en dan dat ding met een laag polyester afwerken.
Dan alles goed ontvetten primer voor kunststof erop spuiten en dan alles hagelwit spuiten. Behalve de binnenkant van de Air-Flow-schacht maak je zwart en Klaar!!! (dat zwart maken hoeft niet meteen, mag eerst ook mee gewit worden en later zwart er overheen)

Zo-iets moet het gaan worden. Denk ik.

~ FreeSpirit ~ :)

PS. De ventilator 24 uur van de dag op halve spanning (langzaam) laten draaien op een permanent aangevoerde voeding. (lijkt mij)

Alsjeblieft geen harde kritiek, . . . het is nog maar een concept-gedachte.

Pfffffffff . . . wat een verhaal. Ik lijk wel gek! :silly: . . . Maar het is eruit.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7