Op dit moment zie ik de nieuwe actieve weerhut heel strak en simpel al voor me. :huh:
Creëer een heel dik-dubbel-wandige buis, door twee buizen met grote verschillende diameters en spuit tussen die buizen PUR-schuim (maak zo een dikke passieve isolatiewand) Klaar!!! . . . verder geen extra schilden en schotels meer. (EXIT schotels)
Maak boven-op een pc-ventilator van type-80mm > dus de binnenbuis wordt dan ook 80mm en de buitenbuis iets van 150mm of 180 (misschien nog beter) maak de isolatiedikte goed dik.
Maak de lengte van deze dubbelbuis overmaats! , zodat je de tussenwand (met veel morsen natuurlijk) ongestraft vol kunt schuimen en het later als het PUR-schuim uitgehard is, deze dubbelbuis en het schuim, netjes, met een goede scherpe ijzerzaag, strak op de gewenste maat kunt doorzagen (dit kan alleen natuurlijk als het schuim goed uitgehard is) – duurt een paar dagen (denk ik?) Tip maak van polystyreen blokjes (spacers) en druk deze aan de uiteinde tussen de buizen om de twee buizen netjes in elkaar te kunnen centreren. Deze worden later toch weer weg gezaagd (doordat er overmaats gewerkt wordt)
Nou, . . . dan heb je een lekker DIK!!!-dubbel-wandige-geïsoleerde buis met een ventilator er boven op. Met een lengte? . . . tjah, . . . ik denk iets van 40 cm. (is ook een beetje afhankelijk van de grootte van de sensor)
Dan moet daar een soort van dak boven op.
Dit moet óók dik geïsoleerd worden.
Ik denk aan een halve polystyreen bol (die kun je in zo een creatieve knutsel winkel kopen.(hoe dan ook, ze zijn te Krijgen)
Deze halve bol zal een diameter moeten hebben zodat hij de diameter van de buitenbuis ver overlapt.
Van de halve bol, de platte kant (onderkant van het dak) enigszins goed hol maken met heel grof schuurpapier (korrel 40) zodat de ventilator er voor de helft in kan verzinken met veel luchtuitstroom ruimte er tussen.
Dan vier of zes bevestigings-ankertjes (voor de bevestiging aan de buitenbuis) op de juiste plaats indrukken en dan dat ding met een laag polyester afwerken.
Dan alles goed ontvetten primer voor kunststof erop spuiten en dan alles hagelwit spuiten. Behalve de binnenkant van de Air-Flow-schacht maak je zwart en Klaar!!! (dat zwart maken hoeft niet meteen, mag eerst ook mee gewit worden en later zwart er overheen)
Zo-iets moet het gaan worden. Denk ik.
~ FreeSpirit ~
PS. De ventilator 24 uur van de dag op halve spanning (langzaam) laten draaien op een permanent aangevoerde voeding. (lijkt mij)
Alsjeblieft geen harde kritiek, . . . het is nog maar een concept-gedachte.
Pfffffffff . . . wat een verhaal. Ik lijk wel gek! :silly: . . . Maar het is eruit.