Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
Met een schotelhut meet ik hogere temperaturen dan met alleen een boven-afscherming. Ondanks dat de hut van onderen helemaal open was en de sensor er nog een beetje uitstak. Ik denk inderdaad dat het met de ventilatie te maken heeft.

Vooral overdag had ik toch snel een verschil van 4 graden.

Bijlagen
hut.JPG
hut.JPG (80.96 KiB) 2854 keer bekeken
Door AenG
Hier een grafiek met de meetresultaten met alleen een afscherming.

Je ziet ook dat de temperaturen op 10cm hoogte overdag niet echt bruikbaar zijn. Maar daar zal iedereen last van hebben, inclusief het KNMI.

Rood = temp. op 2 meter
blauw = temp. op 10cm.

Bijlagen
grafiek.JPG
grafiek.JPG (40.24 KiB) 2854 keer bekeken
Door wthus
tjabine schrijft:
Hoi Ing,

Ik zie dat de onderkant open is van de schotelhut.
Krijg je op deze manier een betere werking?
Voordat ik de grote gaten boor in m'n schotelhut zet is het wel prettig om te weten of het echt beter werkt.

Gr Ron.

Ik heb het niet met een dichte onderkant geprobeerd. Denk dat de werking met een dichte onderzijde verminderd.
Door wthus
AenG schrijft:
Je ziet ook dat de temperaturen op 10cm hoogte overdag niet echt bruikbaar zijn. Maar daar zal iedereen last van hebben, inclusief het KNMI.

Het heeft ook geen zin om overdag temperaturen op 10cm te meten. Die gebruik je niet ! (en zijn ook niet interessant). Bij 10cm metingen draait het enkel om de minimum temperaturen die je wilt meten gedurende de nachten (nachtvorst gevaar, etc). Kijk ook even op de website van de VWK. Of anders in het richtlijnen boekje wat misschien nog wel ergens rondhuppelt op het web van de VWK.

PS, denk dat je schotels te dicht op elkaar zitten voor 10cm meting. Ondanks dat ik er vanaf de zijde vrij doorheen kan kijken (bij mij), zitten ze bij mij ook nog te dicht op elkaar. Heb vergeten wat maten op te nemen.
Door AenG
In de zomer heeft het inderdaad geen zin om overdag de temperaturen bij de grond te meten, maar wel in de winter.

De schotelhut was geen succes. Maar volgens het VWK moet je ook onder een afscherming meten en geen weerhut! Hoeveel commentaar ik daar wel niet op heb gehad:unsure:
Door wthus
AenG schrijft:
In de zomer heeft het inderdaad geen zin om overdag de temperaturen bij de grond te meten, maar wel in de winter.

De schotelhut was geen succes. Maar volgens het VWK moet je ook onder een afscherming meten en geen weerhut! Hoeveel commentaar ik daar wel niet op heb gehad:unsure:

Het sensorhutje blijf ik gebruiken, maar neem de metingen nog steeds niet officieel mee. Daarvoor gebruik ik de alcohol thermometer onder het afdekplaatje van Wittich en Visser zoals op de foto zichtbaar is. Welkt altijd nog het mooist :)

PS, wat gerommel en gestommel uit een bui welke ten noorden van mij langstrekt. Zal in centraal Achterhoek een flinke bui opleveren (Ruurlo). Nu hier nog! (gras is geel, amper 9 mm deze maand).
Door weerstation
De tweede helft van augustus kunnen de nachttemperaturen al aardig onderuit gaan. Al geruime tijd ben ik bezig om de temperatuur op 10 cm te meten en onlangs heb ik een nieuwe opstelling in gebruik genomen.

Omdat ik ook bij heldere hemel weinig verschil in temperatuur had tussen de meethut op 150 cm en de opstelling op 10 cm heb ik wat geexperimenteerd met de sensor. Ik gebruik de WMR 928 en aangezien hier geen probe voor is moet ik het doen met een extra thgr228n sensor. Eerst had ik deze plat op enige afstand onder het schoteltje gemonteerd. Nadat ik de sensor rechtop onder het schoteltje monteerde had ik veel betere metingen.

Een handig hulpmiddel bij metingen op 10cm metingen is deze http://www.weer.nl/nl/home/weer/nederland/10-minuten-waarnemingen.html pagina. je vindt hier de metingen van de officiele stations. Dan heb je iig iets te vergelijken met een station in je omgeving. Het is overigens wel leuk om te zien dat ook bij de officiele stations de meting overdag flink hoger uitvalt.

Overigens worden hier de metingen 5cm metingen genoemd, officieel zou dat toch 10cm moeten zijn???
Door eugel
wthus schrijft:
Het afdekplaatje is een officieel setje van Wittich & Vissers. Onder het plaatje kun je ook mooi de VP sensor monteren! :)

Weet iemand toevallig de exacte maten van het afdekplaatje?
Door fotogw
AenG schrijft:
[b]

Gerhard,

Daar heb ik helaas geen ervaring mee, maar ik ben wel nieuwsgierig naar je temperatuursensor die je gebruikt op 10cm hoogte.

gr Geert

Hee Geert,

Je had dit al eerder gevraagd, maar ik ben een beetje druk geweest de afgelopen week! De 10cm sensor is een Oregon THGR810 sensor die onder 2 schotels (Melamineborden van de Action;-) De bordjes dienen ter afscherming van de uitstralingskou, maar ook om samen met een kapje aan de onderkant de sensor uit de regen te houden. Ik denk er nog over om de temperatuurweerstand uit de sensorbehuizing te halen en dmv een kabel te geen verbinden, om ook bij harde regen de sensor droog te houden. De 2 schotels zijn DMV 3 RVS-draadeinden en borgmoeren aan elkaar bevestigd, en de draadeinden steken ongeveer 20 cm onder de sensor uit, en die prik ik daarmee ook direct vast in het gras.
Ik denk dat je het op de foto wel kunt zien!

Groeten, Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Bijlagen
IMG_0626.jpg
IMG_0626.jpg (108.84 KiB) 2854 keer bekeken
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20