Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door WSWijk
#12728
Hoi Allemaal,

Sinds korte tijd heb ik m'n zelfgemaakte weerhut (tijdelijk?) geplaatst.

Allereerst even twee foto's hiervan:

[img]http://i39.photobucket.com/albums/e174/therber/weerstation-wijk/IMG_1398.jpg[/img]
[img]http://i39.photobucket.com/albums/e174/therber/weerstation-wijk/IMG_1399.jpg[/img]

Zoals te zien is, is de eerste een overzichtsfoto van het totaal en de tweede een foto van de weerhut met deurtje open. Helaas heb ik op dit moment geen mogelijkheid hem op een andere manier te monteren, vandaar het mooie touw.

Ter verduidelijking: de onderzijde van de weerhut bestaat uit 3 versprongen panelen, waardoor de onderkant ventileert. De bovenkant van het thermometercompartiment bevat een aantal gaten voor de noodzakelijke afvoer van warmte en de zijkanten zijn allemaal uitgevoerd met kant en klare Louvre deurtjes.

Voorheen zat de thermometer aan de muur, tussen de deur en het lampje (zie foto 1). Echter sinds dat ik de hut in gebruik heb, heb ik het idee dat de temperaturen hoger zijn als voorheen. Nu kan dat wel kloppen, want voorheen zat op het hoogtepunt van de dag (12.00 uur) de thermometer in de schaduw. Echter 's ochtends en 's avonds zat de thermometer wel in de zon, dus dat gaf een onwerkelijk beeld. Zoals het nu zit, zou het dus een betere meting op moeten leveren.

Nu zit ik alleen met het probleem dat als ik bij AWEKAS ga kijken, lijkt het alsof ik meestal hoger zit qua metingen van temperatuur als de omliggende weerstations. Kan ik deze opstelling zo gebruiken voor betrouwbare metingen? Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ik hoger zit, doordat ik meer binnen de bebouwde kom meet.

Wat is jullie idee hier over?

Groeten

Theo
Door tinuz97
#12730
Dat blok beton,of steen waar hij opstaat is het probleem,alle warmte die dat opneemt straald net zo hard je weerhut in,dat zal het hem zijn denk ik zo.
Tevens zou ik de windmeter wat hoger zetten?
Lijkt nl dat de huizen linksvoor de wind belemmeren.
Verder mijn complimenten,de hut ziet er super uit :woohoo:
Door WSWijk
#12731
tinuz97 schrijft:
Dat blok beton,of steen waar hij opstaat is het probleem,alle warmte die dat opneemt straald net zo hard je weerhut in,dat zal het hem zijn denk ik zo.
Tevens zou ik de windmeter wat hoger zetten?
Lijkt nl dat de huizen linksvoor de wind belemmeren.
Verder mijn complimenten,de hut ziet er super uit :woohoo:


Hoi Tinus,

Het is geen blok beton hoor, is gewoon een soort polyester afdakje. Hol van binnen, en wit van kleur (althans, als het schoon gemaakt is :-) )

En de windmeter kan ik denk ik niet echt veel hoger zetten. Dit is zo'n beetje het maximum wat ik zonder scheerlijnen kan neerzetten. En denk dat de buren het er niet mee eens zouden zijn als ik een scheerlijn vanaf hun erf naar de mast ga zetten.

Windmeter zit nu op een meter of 6 hoog, gerekend vanaf de grond. De mast is 5 meter, hij zit op 2 meter hoogte aan de schuur. Alleen de huizen zijn nog net iets hoger...

Maar over dat afdakje... zou het polyester zoveel warmte afgeven?

Bedankt voor de reactie

Theo
Door tinuz97
#12732
Weet ik eigenlijk niet van polyester?
http://hyves.nl/index.php?l1=ut&l2=phot ... ecret=6fM1 zo staat de mijne iniedergeval.
Verschil tussen jou en mijn hut is overigens dat mijn dak open is (wel met dat grote,overlappende schuine dak natuurlijk) maar zonder die plaat met die gaten,onder heb ik ook een opening van circa 20cm lang en 10cm breed,hier zit een 12cm ventilator in die de lucht aanzuigt en langs de temp sensor blaast,en de warmte gaat er dan boven mooi uit.
Misschien voor een test ook eens een ventilator proberen?
Werpt hier goede vruchten af,zat eerst veel hoger als bv oss en ravenstijn (bij mij in de buurt,brabant) maar nu ongeveer gelijk op.
Door WSWijk
#12735
Bij mij is de onderkant ook open:

[img]http://213.17.17.19/herbercc/copermine/albums/userpics/10001/normal_weerhut-open.jpg[/img]

En hij staat niet rechtstreeks op het afdakje, maar hij staat op 4 stenen, zodat het er nog onderdoor kan luchten. Ventilator zou een idee zijn, alleen heb ik daar even geen (makkelijke) manier voor stroomvooziening zitten. Zal het in ieder geval voor de toekomst meenemen.

Maar als je naar die weerhutten van het KNMI gaat kijken, daar zit toch ook geen ventilator in?
Door tinuz97
#12738
Klopt,maar knmi zit dan ook op gunstige plekken,en niet omringt door stenen muren en vloeren ;)
Door wthus
#12740
Ik denk dat er veel warmte in gaat stralen door de jaloezieën vanaf het dak. Daardoor zul je hogere temperaturen gaan meten. Ook staat hij redelijk laag. Probeer hem nog wat hoger te plaatsen zodat deze vrijer staat van het dak en de wind er beter onderdoor kan.

Kan het niet goed zien, maar zitten de jaloezieën op de kop? Of is het gewoon een enkelvoudige lat en geen V constructie?
Door weermaarssen
#12741
Hallo Theo

Mooi gemaakt die weerhut en zo te zoen zit hij ook goed in de verf, dus die kan er wel even tegen. Misschien helpt het om de weerhut op pootjes te zetten zodat er meer lucht onder de kast kan stromen, daardoor krijg je vanzelf in de weerhut ook een betere doorstroming.

Succes,

Louis
Door WSWijk
#12746
@ WTHus:
Nee hoor, de jaloezieen zitten zo dat de regen er niet doorheen kan komen.
Kijk maar eens naar de rechter wand (die kan je duidelijk zien bij de foto van het openstaande deurtje). Het zijn standaard Louvre deurtjes, enkele lat.

Ik zou hem nog wat hoger kunnen zetten door hem op een stapeltje stenen te zetten. Ga dat denk ik eerst eens proberen.

Bedankt.

@ Louis:
Ik ga eens kijken of ik hem inderdaad wat meer doorstroming vanaf de onderkant kan geven. Kijken of dat scheelt.

Bedankt.
Door Eckie76
#12748
De hut ziet er prima uit, alleen is de plaats waar ze staat niet optimaal.
Het is misschien optisch bedrog, maar het lijkt inderdaad alsof de Louvredeurtjes verkeerd om gemonteerd zijn??

Dat dak is helaas geen gunstige meetplek. De bakstenen absorberen warmte als een spons en houden dat heel lang vast. Ga maar eens 's nachts tegen een bakstenen muur staan die de hele dag zon heeft gehad.

Het hele geval een meter of twee boven het dak laten uitsteken is misschien een goed alternatief, al zullen de buren niet happy worden :)

Succes ermee,

groet Olaf