Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
#14837
Deel1:

Er bestaan verschillende mogelijkheden om een installatie op te zetten voor het ontvangen van weersatellieten. Maar wil je veel beelden ontvangen tegen geringe kosten kijk dan eens naar Eumetcast. Met relatief eenvoudige middelen kan iedereen een ontvangststation opzetten waarmee beelden afkomstig van verschillende satellieten bekeken kunnen worden. In het verleden lag altijd de complexiteit bij de hardware, dat is nu verschoven naar de software. Maar gelukkig komen er steeds meer gebruikersvriendelijke programma's die het voor de beginner wat eenvoudiger maken.

Hoe je moet beginnen lees je verder in mijn weblog.

Gr Geert

Bijlagen
maandblad1.jpg
maandblad1.jpg (55.58 KiB) 2910 keer bekeken
Door weerzoetermeer
#14862
Hoi Geert,

Ik zit al een tijdje naar die systemen te kijken en heb er best wel interesse in . Echter zijn een aantal dingen mij nog niet helemaal duidelijk.

In welke richting staat de satelliet waar je de schotel op moet richten?

Hoe hoog moet de schotel staan?

Wat voor plaatjes kan je nou precies ontvangen, heb je misschien een link met wat voorbeelden?

Hoeveel plaatjes komen er op een dag binnen?

Eumetsat adviseert twee computers, één voor het ontvangst en één voor de verwerking. Weet je zeker dat het dan goed gaat werken op één pc?

Wat zijn de gevolgen als één computer het niet aan kan…beschadigen dan je plaatjes?


Hopelijk kan je mij wat verder helpen!

Gr.
Thierry
Door AenG
#14868
De schotel moet richting het zuiden staan. De meeste schotels staan allemaal op 19.2 oost (astra). Voor eumetsatontvangst moet hij 10 graden naar links (als je voor de schotel staat). De hoogte is eigenlijk alleen van belang als je geen vrij zicht naar het zuiden hebt. Heb je dit wel dan kun je hem zelf een meter hoog plaatsen.

Wat kan je nou allemaal ontvangen? Nou heeeeeeeel veel.
-alle NOAA informatie
-alle beelden van meteosat
-data van dwdsat http://www.dwd.de/bvbw/appmanager/bvbw/ ... cId=127778
-alle satellietbeelden die Marcel op zijn site heeft staan (http://www.weerstation-parkstad.nl/inde ... &Itemid=60) Hij gebruik speciale software om die filmpjes te maken.
-alle noord- en zuidpoolinformatie die op marcel zijn site staat
-http://www.satsignal.net/ en klik op "using eumetcast" Daar zie je ook veel voorbeelden.

Hoeveel plaatje komen er binnen? Dat zijn er heel veel. Ik had binnen een uur al 1Gb aan materiaal binnen. En dat gaat zo 24 uur per dag door. Maar je hoeft natuurlijk niet alles te ontvangen. Binnen de software bestaat de mogelijkheid om bepaalde data uit te schakelen. En daar ben ik zelf nu mee bezig. Dus ik kan nog niet uit ervaring spreken.

In veel documenten zie je inderdaad staan dat je 2 computers nodig hebt. Één pc gebruiken ze dan voor de ontvangst, en de andere om alles te decoderen en bekijken. Let wel op dat ook deze informatie niet meer up-to-date is. Op het yahoo forum lees ik dan er al veel gebruikers zijn die één pc gebruiken. Misschien kan Johan van beneluxmeteo hier wat meer over zeggen. Hij gebruikt dit systeem al een tijdje.

Mocht de computer het allemaal niet bij kunnen houden dan worden sommige segmenten niet ontvangen. En dan krijg je inderdaad beschadigde plaatjes.
Door beneluxmeteo
#14893
Hallo Geert,

Ik dacht ik reageer even vanaf mijn vakantieadres...

Ik gebruik zelf één systeem voor de ontvangst, en ook de verwerking van Eumetcastdata. Ik heb vroeger wel eens met 2 systemen gewerkt, maar vaak gaf dat wat problemen met de Tellicastsoftware waardoor je soms ip-conflicten kreeg, en echt je hele pc op z'n gat lag...

Dat je gemiste of misvormde plaatjes hebt, dat heeft te maken dat je waarschijnlijk echt alles ontvangt en dus de computer heel wat werk nodig heeft om alle date te verwerken wat dus niet lukt.

Gebruik je trouwens RAMDISK? Dit kan heel wat problemen doen verminderen. En verder moet je in je recv-channels.ini ook selecteren wat je wel en niet wilt ontvangen. Hierdoor zul je zien dat het aantal missing segments zal afnemen of zelfs in z'n geheel verdwijnen..

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groet, en nog een fijne dag,

Johan
Door AenG
#14909
beneluxmeteo schrijft:
Hallo Geert,

Ik dacht ik reageer even vanaf mijn vakantieadres...

Ik gebruik zelf één systeem voor de ontvangst, en ook de verwerking van Eumetcastdata. Ik heb vroeger wel eens met 2 systemen gewerkt, maar vaak gaf dat wat problemen met de Tellicastsoftware waardoor je soms ip-conflicten kreeg, en echt je hele pc op z'n gat lag...

Dat je gemiste of misvormde plaatjes hebt, dat heeft te maken dat je waarschijnlijk echt alles ontvangt en dus de computer heel wat werk nodig heeft om alle date te verwerken wat dus niet lukt.

Gebruik je trouwens RAMDISK? Dit kan heel wat problemen doen verminderen. En verder moet je in je recv-channels.ini ook selecteren wat je wel en niet wilt ontvangen. Hierdoor zul je zien dat het aantal missing segments zal afnemen of zelfs in z'n geheel verdwijnen..

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groet, en nog een fijne dag,

Johan


Ik ben alweer wat verder. Dat je de recv-channels.ini moet aanpassen om bepaalde data niet te ontvangen mogen ze wel eens in handleiding zetten (van 2006!) Als je niets in de ini-file zet dan ontvang je alle data waar je een licentie voor hebt. Als je dit plaats:

[EUMETSAT Data Channel 1]
target_directory=\\ecast\\BusinessTV-IP\\received\\

Dan ontvang je dus alleen maar data van channel 1, en verder niets. Het was even zoeken, maar ik ben er uit. Nu dacht ik slim te zijn door voor elke entry een directory te maken, zodat alle data mooi bij elkaar staat. Maar dat moet je dus ook niet doen. De decodeersoftware kijkt maar in één directory, dus alles maar weer naar de Received dir. laten verwijzen.

Een Ramdisk heb ik nog niet aangemaakt. Tot nu toe heb ik nog geen problemen met de ontvangst. Ik werkt hier trouwens met een core2duo e6600, 4 gb geheugen, 1g HD, Windows xp prof. Dus niet eens zo'n zware machine.

Ik ben nu bezig met het gratis Weview programma. De eerste beelden komen al binnen.
Het enige wat ik mij nog niet duidelijk is, hoe ruim je al die files op? Laat je dat de decodeerprogramma's doen, of moet je dat zelf deleten?

Hier een meteosat plaatje:
Bijlagen
12_9_2009_17_57_40.jpg
12_9_2009_17_57_40.jpg (70.7 KiB) 2910 keer bekeken
Door weerzoetermeer
#14970
Hoi Geert,

Waarom heb je eigenlijk gekozen voor de DVB World DVB-S USB2102 satellietontvanger en niet de PCI kaart van Technisat welke wordt aanbevolen door Eumetcast?

Gr.
Thierry
Door AenG
#14989
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Geert,

Waarom heb je eigenlijk gekozen voor de DVB World DVB-S USB2102 satellietontvanger en niet de PCI kaart van Technisat welke wordt aanbevolen door Eumetcast?

Gr.
Thierry


Met een pci-kaart zit je vast aan pc kasten van een bepaalde grote, en dat wilde ik niet.
En, wat nog veel belangrijker is, de pci-kaart past niet meer in alle pci-slot's. Deze kaart heeft een speciale spanning nodig die alleen in wat oudere pc's aanwezig is.
Verder wordt de pc-kaart nogal warm waardoor de temperatuur in de kast oploopt.

Al lezende in het forum zie ik dat nieuwe gebruikers allemaal gaan voor de de DVB-kaart, dus daarom heb ik ook voor de DVB kaart gekozen.