Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door nolversteeg
#14915
Hallo Meteovrienden,

Op het forum zie ik diverse weeramateurs die zelf iets maken om de weerhobby iets meer te geven dan alleen maar plaatjes kijken en proberen de elementen te voorspellen.

Ik ben aan het solderen geslagen om de draad die tussen de Davis ISS en de regenmeter zit te vervangen door een 40Mhz radiografisch bestuurbaar gesloopt auto'tje. Het enige wat nodig is is een reed relais, wat aangesloten wordt op de print van de auto, kan zijn de stuurservo uitgang of de aandrijfmotor uitgang. De andere zijde is een utp connector die aangesloten wordt op de handel links recht of vooruit achteruit, de utp-kabel van de regenmeter wordt aangesloten op deze connector zodat de puls van het reedrelais naar de zender gaat en via 40MHZ naar de ontvanger die vervolgens een reedrelais aanstuurd die aan de iss regenmeteringang zit. Voor een stukje netheid en blijvend functioneren moet ik iets bedenken van zonnecellen om het e.e.a in de lucht te houden en uiteraard een kastje wat it ontwerp beschermt tegen weersinvloeden.

Je kan natuurlijk ook een wireless transmittor kopen, maar die heb ik al een op het dak staan.
wordt vervolgd

groeten Nol
Meteo Eersel
Door osjohn
#14940
nolversteeg schrijft:
Hallo Meteovrienden,

Op het forum zie ik diverse weeramateurs die zelf iets maken om de weerhobby iets meer te geven dan alleen maar plaatjes kijken en proberen de elementen te voorspellen.

Ik ben aan het solderen geslagen om de draad die tussen de Davis ISS en de regenmeter zit te vervangen door een 40Mhz radiografisch bestuurbaar gesloopt auto'tje. Het enige wat nodig is is een reed relais, wat aangesloten wordt op de print van de auto, kan zijn de stuurservo uitgang of de aandrijfmotor uitgang. De andere zijde is een utp connector die aangesloten wordt op de handel links recht of vooruit achteruit, de utp-kabel van de regenmeter wordt aangesloten op deze connector zodat de puls van het reedrelais naar de zender gaat en via 40MHZ naar de ontvanger die vervolgens een reedrelais aanstuurd die aan de iss regenmeteringang zit. Voor een stukje netheid en blijvend functioneren moet ik iets bedenken van zonnecellen om het e.e.a in de lucht te houden en uiteraard een kastje wat it ontwerp beschermt tegen weersinvloeden.

Je kan natuurlijk ook een wireless transmittor kopen, maar die heb ik al een op het dak staan.
wordt vervolgd

groeten Nol
Meteo Eersel


Beste Nol

Ik kan er met mijn achtergrond geen touw aan vast knopen wat je schrijft, wat wordt dan het eindresultaat ???

Groeten met veel plezier

John
Door wslangerak
#14941
osjohn schrijft:
... wat wordt dan het eindresultaat ???


Een draadloze regenmeter? :laugh:
Door nolversteeg
#14943
Inderdaad,

Een draadloze regenmeter, een weerhut in elkaar timmeren is gelukt, helemaal buiten het vakgebied, nu als techneut iets proberen wat waarschijnlijk lukt en niet teveel kost .

groeten Nol
Meteo Eersel
Door SpeedyGJ
#14944
Klinkt erg goed :)
Op deze manier ben je dan onafhankelijk van de ISS :) natuurlijk is dan wel de vraag of de console em wel ontvangt.
Door nolversteeg
#14945
Hallo Gerrit Jan,

Ik ben een slechte verteller, maar deze schakeling vervangt alleen maar het kabeltje tussen de regenmeter en de ISS.

Groeten Nol
Door SpeedyGJ
#14947
Klopt dus de regenmeter wordt draadloos en kan overal worden geplaatst dat snap ik wel, maar dan moet de gegevens nog worden door gezonden naar de console, er bestaat een kans dat de console deze niet wil oppikken en dan kom je nog niet ver.
Door nolversteeg
#14949
Hallo Gerrit Jan,

Alleen de reed switch dit is een klein schakelaartje dat bediend word door de magneet van de wip in de regenmeter welke een pulje afgeeft.Dit pulsje wordt via deze schakeling verzonden en wordt aan de kant van de iss weer gebruikt om een pulsje aan de ISS te geven op de plaats waar eerst de connector zat van de regenmeter.

groeten Nol