Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tjabine
#22020
Ik dacht een keer ergens gelezen te hebben dat het gebruikt word om een te snelle temperatuur daling / meting tegen te gaan.
Bij een sterke uitstraling zou hij een veel te lage temperatuur kunnen aangeven.
Ik heb zelf van de winter mijn temp/hum sensor even buiten de hut gehad tijdens afkoeling in de avond.
Ik kan je vertellen dat ging 5 x zo snel dan in de sensor hut zelf gemeten.
Ik denk dat je dat ook echt pas in de winter kan meten, volgens mij hebben we nu niet zo'n grote uitstraling meer als in de winter.
Door AenG
#22021
tjabine schrijft:
Ik dacht een keer ergens gelezen te hebben dat het gebruikt word om een te snelle temperatuur daling / meting tegen te gaan.
Bij een sterke uitstraling zou hij een veel te lage temperatuur kunnen aangeven.
Ik heb zelf van de winter mijn temp/hum sensor even buiten de hut gehad tijdens afkoeling in de avond.
Ik kan je vertellen dat ging 5 x zo snel dan in de sensor hut zelf gemeten.
Ik denk dat je dat ook echt pas in de winter kan meten, volgens mij hebben we nu niet zo'n grote uitstraling meer als in de winter.


Het klopt inderdaad dat je nu geen juiste waarden meet. Eigenlijk moet ik dit soort testen met vrieskou uitvoeren, want de waarden die ik nu meet zijn niet realistisch (28 graden met weerhut in de volle zon!).
Maar we gaan nu eerst op zoek naar een mooi schoteltje wat ik boven de sensor kan bevestigen. Kan ik weer alle Blokker, Xenos en Ikea winkels aflopen :(

Weet jij trouwens wat die opstelling bij Wittich & Visser kost?
www.wittich.nl/NL/PDF/catalogus_weeramateurs.pdf
Door petergroeneveld
#22027
Dit zijn de prijzen:

set/11 grasminimum thermometer 0,5ºC/streep €146,00
set/12 grasminimum thermometer 0,2ºC/streep €165,00
set/12 FP grasminimum thermometer 0,2ºC/streep; incl. fabriekscertificaat €208,00
52h houder voor set/11 of 12 €35,00
52st stralingsplaat + stang €65,00

Niet meer normaal wat het kost als je een beetje handig bent maak je het zelf voor een paar €uries :laugh:

Hier de prijslijst behorende bij de artikelen van W&V. Prijzen zijn van een jaar geleden dus tussentijds waarschijnlijk weer verhoogd.

Peter.
Door AenG
#22053
Wietse,

Dat zijn mooie foto's van het KNMI station.
Ik zie wel dat het KNMI een kleine weerhut gebruikt, is kijken of deze ook verkrijgbaar is.

Bedankt voor het plaatsen.

gr Geert
Door AenG
#22195
Afgelopen week bezig geweest met een nieuwe opstelling. De resulten zijn in ieder geval beter als zonder afscherming of weerhut. De nachttemperaturen gaan nu meer onderuit.
De koudste plaats in de tuin is midden op het gezon. Geen handige plaats, maar je moet wat voor de weerhobby over hebben:)

http://www.hetweerinboskamp.nl/index.ph ... /juni-2010

Gr Geert

Bijlagen
sensor.jpg
sensor.jpg (89.81 KiB) 2228 keer bekeken
Door weerstationhoogeloon
#22199
Hoi Geert,

je meetopstelling ziet er goed uit. Zeer zeker voor die prijs!
Alleen, moet de afschermplaat (jouw bordje) niet wit gespoten zijn van boven en zwart van onder? Ik meende dat dat voorschrift was, of heb ik het mis?!?
Misschien krijg dan nog betere metingen.
Ik volg dit topic trouwens al vanaf het begin, zeer interressant.

groet,
Remie
Door AenG
#22205
Remie,

Het klopt inderdaad dat de afscherming wit moet zijn. Op deze manier willen ze volgens mij de temperaturen overdag niet te hoog op laten lopen door direct zonlicht.
De metingen met mijn VP2 en geventileerde weerhut zijn overdag 3 graden lager.

Dus ik zat te twijfelen. Zal ik het wit spuiten of niet!
Ik heb ervoor gekozen om het nog even zo te laten. Het ziet er strak uit zo en je moet maar afwachten hoe het eruit ziet na het spuiten. De onderkant van de afscherming is rood, daar heb ik ook niets aangedaan.

De komende vorstperiode eerst maar eens wat testen uitvoeren, want de huidige temperaturen geven geen goed beeld.


Gr Geert
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20