Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door weatherservice
#32457
Dit hebben we toch niet meer nodig? Winter 2011 gaat volgende week volledig zijn koffers pakken :laugh:

Neen, serieus, wel mooie apparatuur zeg!
Door meteozwolle
#37907
hallo,

volg dit onderwerp ook met grote belangstelling.
staat er voor de komende herfst/winter periode weer een bestelronde op de planning ?
dan heb ik zeker belangstelling. helaas ben ik niet echt handig met de soldeerbout maar daar moet wel een oplossing voor zijn toch ?

groet,

Marcel
meteozwolle
Door wslangerak
#38263
Voor degenen die met dit project bezig zijn of gaan: WD heeft sinds de laatste update een ingebouwde calculatie van de sneeuwhoogte op basis van de one-wire sneeuwsensor.

Vraag me niet hoe het werkt, maar dit is de beschrijving van de update:
Added auto calculation of snow depth from a 1 wire snow sensor
Door eugel
#39296
Ben hier in het bezit van een Lava Ether Serial link waar mijn Davis Weatherenvoy aahangt.(Zie foto)

Is het mogelijk om hier een 1 wire serial adapter aan te hangen?

Dit sneeuwhoogte project lijkt me nog wel een keer wat om te bouwen.

Zou de sneeuwsensor dan via het netwerk te benaderen zijn om gegevens uit te lezen?

Bijlagen
ether_serial_link.JPG
ether_serial_link.JPG (113.56 KiB) 2103 keer bekeken
Door Willy Peters
#39320
Als je wat met 1-Wire wilt doen dan kun je kiezen uit een USB aansluiting of een serieele aansluiting. Verder moet je een driver installeren anders gaat het niet werken. Dus Marcel, volgens mij kun je de 1-Wire niet in combinatie met je netwerk laten communiceren Alle informatie kun je vinden op www.hobby-boards.com. Het bestellen in Amerika gaat prima. Ik heb daar op een zondagavond een lightning detector besteld (tip van Chris van ws Vreewijk) en donderdags had ik het pakketje al binnen. Kosten? $ 32,50 ik had het ding thuis voor € 29,=

Wat de sneeuwsensor betreft, ik heb het ding draaien maar ben niet tevreden. De schakeling is in dit topic al beschreven maar de sensor is niet lineair met de hoogte. Joris wil hier een progje voor schrijven maar inmiddels lees ik de sneeuwhoogte meter uit met WD. Nu wil het geval dat er een weeramateur in Noorwegen ook met een soortgelijk project is bezig geweest. Kijk maar eens op http://voksenlia.net/met/snow.php
Nu wil het geval dat die sensor ook alleen maar te koop is in Amerika. En hier hangt een prijskaartje aan van zo'n kleine $ 80,= Hier komt $ 33,= aan verzendkosten bij. Op het WD forum kwam ik een tip tegen van een Fransman. Deze had een alternatief gevonden met dezelfde specificaties. Ik heb die sensor besteld bij Cool Components in Londen. Kosten ongeveer 20 pond. Ook dit pakketje met 4 dagen in huis. Deze sensor is wel lineair en kun je koppelen aan 1_wire.

1_wire werkt in principe met 2 draadjes. Een plus en een min. Het signaal staat bovenop de plus. Sommige sensoren hebben nog een extra spanning nodig om de electronica te voeden. Dan wordt er van Hobby-boards een power injector gebruikt. Deze wordt tussen de sensor en de PC geplugd. Op deze powerinjector wordt dan een extra adapter aangesloten.

Onderstaande link is van de sneeuwgrafiek, gegenereerd door WD. Uiteraard simuleer ik de hoogte met plankjes van 1cm dik en lig ligt een dun wit kunststof plaatje op.
Zoals eerder vermeld klopt de uitgelezen hoogte niet. Binnekort ga ik de nieuwe sensor inbouwen en uittesten. De resultaten zal ik met jullie delen.

http://www.meteowijchen.nl/Weerstation/ ... detail.gif
Bijlagen
P1040498_resize.JPG
P1040498_resize.JPG (27.96 KiB) 2103 keer bekeken
Door jorissynaeve
#39323
Willy Peters schrijft:
Op het WD forum kwam ik een tip tegen van een Fransman. Deze had een alternatief gevonden met dezelfde specificaties. Ik heb die sensor besteld bij Cool Components in Londen. Kosten ongeveer 20 pond. Ook dit pakketje met 4 dagen in huis. Deze sensor is wel lineair en kun je koppelen aan 1_wire.

Kan je hieromtrend meer info geven?

Het is inderdaad zo dat je de 1-wire sensor zoals jij (en ik en nog enkelen) goed moet kalibreren. Vooral dat is nodig omdat de IR-sensor niet lineair is (spijtig genoeg). En net dat kalibreren is niet op 1,2,3 gedaan natuurlijk. Maar ik veronderstel wel dat, indien de kalibratie in orde is, we redelijk juiste waarden kunnen hebben.
Door jorissynaeve
#39325
Wauw, tot 6.5m? Als ik die sensor zou aansluiten op de een 1-wire A/D convertor-chip, dan zou het moeten werken? (bv IR-sensor uit de sneeuwsensorschakeling vervangen door deze ultrasone sensor?).
Enig idee wat de resolutie is? 1cm/1mm/..?
Door jorissynaeve
#39333
Kan mijn post niet editten dus:

Blijkt dat die ultrasone sensor werkt tot 6.5 meter, echter, de resolutie is amper 2.56 cm. Dit is toch véél te hoog voor een sneeuwsensor in onze regionen?
Door eugel
#39334
Oke willy bedankt voor de info.

Heb me voorgenomen om eerst jouw sneeuwproject af te wachten, voordat ik er hier een start mee maak. Veel succes ermee.

Blijf dit topic volgen.

We spreken elkaar, ben benieuwd naar het eindresultaat.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19