Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door dibasta
#31643
Heel blij iemand gevonden te hebben voor het plaatsen van mijn windmeter op een buis van 2,50 meter en vast aan de schoorsteen maken,

maar helaas!!! de 1e bout zat als een huis, en wat denk je, de 2e bout werd even keurig doormidden gedraaid:( :(

dus 1e bout er weer uit draaien en de afgeknapte bout er niet uit te krijgen!! en nu??

de wind meter en buis staam keurig in het hok:(

morgen maar eens weer zien en ders niet eerder dan volgende week:(

dus balen als een stekker, zo dichtbij en nu ???

zucht....



gr,
Peter.
Door tinuz97
#31645
Opnieuw boren,en fatsoenlijk keilbouten gebruiken (zo noemen ze dingen in brabant,of het juiste woord is weet ik niet lol)

Ofwel dit ding....bij mij heb ik er 4....2 per beugel ;)
Knap als je die stuk draaid :S

[img]http://www.onlinesat.nl/images/SAT%201708.jpg[/img]
Door dibasta
#31650
Toevallig weet ik wel wat een keilbout is, maar die heb ik niet gebruikt, ik gebruikte dus houtfretten in pluggen maten 10, en dat voor een buisje van 2 meter ongeveer, deze stak dus 1 meter en nog wat boven de schoorsteen uit, en ja .. hahaha.... keilbouten draai je echt niet kapot!!!


Gr,,
Peter.
Door baroman
#31656
Hoi Peter

Mijn eerste vraag: is het een eigen huis?
Waarom ga je niet dwars door het dak en laat de schoorsteen voor wat hij is, zo heb ik het ook en met twee beugels de buis vastzitten aan de muur.;)
Er zijn mooie dakdoorvoeren in de handel waar de buis door geschoven kan worden.
Alleen een rokje aan de buis maken zodat de neerslag niet tussen de buis en de doorvoer loopt.:laugh:

Ronnie.. :)
Door SpeedyGJ
#31658
Hoe krijg je dat voor elkaar :o dat is mij nog nooit gelukt.
Mijn hele spul hangt op een 1/2meter paaltje met hout/muur pluggen, dus nog niet eens de aller beste! 2 gaten in de buis met 2 m10 bouten vast gezet, natuurlijk niet met alle macht de ding vast gooien want als die vast zit, zit die ook vast. Het hangt sinds dien jaar in jaar uit zo, stoten van dik in de 80km/h overleeft.

Ook moet je trouwens wel uitkijken in welke staat je schoorsteen is.
Ik had bij een iemand een 868mhz antenne aan de schoorsteen geplaatst. Zodra je op dak zit kun je gaan boren, ja mooi niet die schoorsteen is zo doorweekt als wat, bij het indraaien van de bout brak gewoon de steen! Uiteindelijk konden wel em aan de zei kant plaatsen, wel riskant maar is wel goed gegaan, bij vervanging is het wel makkelijk als je 1 bout los draait en em zo kan kantelen :) maar goed het hangt als een huis. Ook dit zit gewoon met pluggen en m10 bouten vast ;)
Door Mike
#31659
Je had ook stalen schoorsteenbanden kunnen gebruiken, werkt mooi hoor, niks geen geboor ;)

Afbeelding
Door dibasta
#31660
Hoi baroman,
Helaas zit ik in een huurwoning, dus ben denk ik al in overtreding ;) en ik weet wat je bedoeld, heb die optie's al eens gezien, alleen durf ik dat niet goed aan omdat dit een huurwoning betreft, en wil eigenlijk geen slapende honden wakker maken!

gr,
Peter.
Door dibasta
#31661
oke, hoe werkt dat? op alle hoeken het vast zetten ofzo? en met staaldraad aanspannen ??

gr,
Peter.
Door SpeedyGJ
#31663
Klopt, die optie is er natuurlijk ook :)
Het is inderdaad gewoon die banden om de schoorsteen heen doen en dan vast draaien, done! Plus dat het gewicht wordt verdeeld over de hele schoorsteen :)