Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Vulpecula
#35852
Ik heb een tweede hands linksys NSLU2 gekocht en deze unslunged. Vervolgens bij hobbyboards een temperatuur en vochtigheidssensor en de 1wire->usb converter gekocht. En deze aangesloten op de linksys NSLU2. Momenteel heb ik dit zover aan de praat en de meetwaardes worden al een dag elke 5 minuten weg geschreven naar een database. De sensoren liggen echter momenteel in de huiskamer. Dat is niet zo spannend en wil deze dus graag buiten neer gaan hangen. Nu heb ik op deze website een radiation shield gevonden. Als ik naar de afmetingen kijk dan pas het printje van hobbyboard er makkelijk in. Echter ziet de print er als volgt uit.

Afbeelding

Er zit dus geen behuizing of niets omheen. Nu is mijn vraag kan ik deze zo in de aangegeven radiation shield bevestigen of moet ik hem eerst behandelen dat er geen vocht bij de componenten kan komen?
Door nolversteeg
#35854
Hallo Frank,

Als het board niet bewerkt is met een beschermende lak zou ik dat wel doen , maar pas op met de sensoren dat je deze niet mee in de lak zet want dan is het meet effect weg. het board op de foto geeft aan "temperatuur solar" maar dat kan universeel zijn, en verlies je de solar als je deze in een weerhut zet.

groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door pa3hio
#35855
Zoals ik kan zien, zit de print reeds in een beschermende laklaag, niets meer aan doen dus.:)
Door nolversteeg
#35856
Hallo Frank,

Dit is wat Hobby boards schrijft

Protective Coatings
All of our devices, with the exception of our wind instrument and our rain gauge, have no coating on their circuit board. These devices therefore should not be used outdoors or in a damp environment without some sort of protective coating or covering. Examples of suitable coatings include liquid electrical tape, spray lacquer and other non-conductive coatings. Note that the sensors (such as humidity, pressure, etc.) must be left uncoated in order to function correctly.

For pre-assembled units we offer the option of a moisture-resistant coating for a nominal additional charge. This coating will provide reasonable moisture resistance, but is not full waterproofing. Even with our coating, devices should not be placed directly in a rainy or wet environment. Please note that while our coating should help protect your device, we cannot guarantee that it will prevent damage in extremely damp environments.

groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door Vulpecula
#35867
Op de print staat inderdaad Temperature/Solar. Eigenlijk heeft deze print 3 sensoren aan boord. Temperature-, humidity- en solar. Maar je kunt zelf aangeven welke sensoren je wilt. Aangezien ik de temperatuur en vochtigsensor in een radiation shield wil plaatsen leek het me niet handig om de solar er ook bij te nemen. Bij het bestellen heb ik inderdaad de optie Moisture Resistant Coating genomen. Wanneer ik heb dan in de radiation shield hang is dit dan voldoende beschermd tegen de weer elementen?

Regen kan er niet echt in komen maar hoe zit het met condensatie?

En waarom ik de behuizing niet heb genomen is dat ik hem in zo'n radiation shield wil hangen.
Door kees ws middelburg
#35868
En waarom ik de behuizing niet heb genomen is dat ik hem in zo'n radiation shield wil hangen.[/quote]


dat is duidelijk dank je

grt Kees ws mdl
Door nolversteeg
#35869
Ok Frank, dan heb je goed gehandeld, condensatie moet geen probleem zijn als de lak er goed op zit. voor de delen die stroom voeren zoals de connectoren (die niet gelakt zijn ) kan je zuurvrije vaseline gebruiken, om electrolise tegen te gaan , en af en toe de print inspecteren of je geen rare plekjes vind waar het vocht toch nog in gekropen is.
groeten Nol
Door Vulpecula
#35879
Ik heb de radiation shield besteld. Nu is het afwachten tot hij geleverd wordt.
Door Vulpecula
#35921
Vandaag heb de radiation shield ontvangen. Heb hem nu even tijdelijk aan het balkon bevestigd. Straks in het nieuwe huis ga ik hem aan een pijp in de tuin hangen.

Ik zal binnenkort een beschrijving maken van wat ik nu heb gedaan.