Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door ws vreewijk
#40961
Ha ha Ja Nol zo is dat ach al die coax kabels was ook niet alles he.:laugh:

Ik zie het als een leuke uitbreiding op mn bestaande station en eerlijk gezegd vind ik de extra sensors voor een Davis te gek voor woorden qua prijs.

Komt bij dat het knutsel bloed kruipt waar het niet gaan kan oftewel het blijft kriebelen om zelf wat te maken.

Je bliksem project is een goed project toch daar is 1-wire iets beperkter maar werkt prima vind ikzelf als je alleen strikes wil meten.

Dit Project van Joris heeft ook mn intresse vandaar dat ik dit nauwgezet volg:huh:

Maar je hebt gelijk het kan ook teveel worden:blush:

Heb nog het idee om dr straling mee te meten dat werkt al hier en daar.

Spreek je weer Nol


gr \\Chris
Door jorissynaeve
#40966
Knutselen, solderen, uitzoeken voor een leuke hobby: het weer. Meer moet dat niet zijn.

Ter info: Momenteel ben ik de fijnstof-sensor aan het voeden met 5V. Tegen vanavond als ik thuis kom zal de sensor ongeveer 24uur opgewarmd zijn, normaal de minimale tijd om een goede werking van de sensor te verzekeren. Dan kan ik vanavond nog eens de sensor aan mijn 1-wire systeem leggen en wat rook gebruiken (een wierrookstokje od).
Verder zie ik net dat mijn 10 temperatuursensoren bij mij thuis aangekomen zijn. Dan kan ik daar ook mee beginnen spelen. Ik maak hierover wel een nieuwe topic om alles overzichtelijk te houden.
Door ws vreewijk
#40972
Hi Joris

Nou ik ben reuze benieuwd hoe de sensor gaat reageren.

Zo dus de temp sensors zijn binnen toppie:)

Een nieuw topic .....ok misschien een algemeen 1-wire topic in de trand van

1-wire en co ?????? er zijn nog wat gebruikers bekend oa Willy meteo weijchen noord

dan kunnen er meer 1-wire items op

Of wil je het beperken tot puur je temp sensor perikelen ????

Gr Chris
Door jorissynaeve
#40973
En de eerste test is een feit!

Volgende grafiek toont de uitleeswaarden van de sensoren. Het eerste deel is van de ozon-sensor waarbij de sensor tot een stabiel punt moet komen (hetgeen in deze test 0 bleek te zijn dus moet ik dat nog eens bekijken, tenzij na zonsondergang de ozonwaarden zowiezo 0 zijn..).
Tweede deel is van de fijn-stof sensor. Deze is opgestart gisteren (eerste stuk) en na ongeveer 24 uur heb ik enkele testjes gedaan:
* Blazen: dit gaf een verschil van 0.3V aan.
* Rook in de buurt(onrechtstreeks): verschil van 0.8V

Nu zijn die waarden niet zo groot en zal ik eens moeten bekijken of ik de gevoeligheid kan aanpassen zodat de resolutie van de sensor verhoogt wordt.
Bijlagen
test1.png
test1.png (43.97 KiB) 2590 keer bekeken
Door ws vreewijk
#40974
Hi Joris

Zo dat is in elk geval een geslaagde test,:cheer:
je schrijft * Rook in de buurt(onrechtstreeks): verschil van 0.8V

Hoe bedoel je Joris onrechtsreeks gewoon in de buurt ervan of er langs laten gaan ??

Je vind de variatie gering,maar op zich vind ik het een redelijke piek,ik heb trouwens geen idee of er veel fijnstof vrijkomt bij zo een verbranding.

Ben zeer benieuwd naar de verdere testen.

Spreek je weer gr
Chris
Door jorissynaeve
#41560
Al even geleden dat ik nog iets laten horen heb over dit project...
Wel, het heeft even stil gelegen maar ik hoop dit weekend terug er aan verder te werken.
Ik denk dat ik eens ga leren zelf PCB's te printen want momenteel moet ik soms erg prutsen om bepaalde onderdelen/componenten te solderen.
Door jorissynaeve
#41768
Bij deze een grafiek van de fijnstof-sensor die enkele dagen aan het test-draaien is op mijn test-board.
De ozon-sensor werkt nog niet helemaal maar vermoedelijk is het enkel een slechte verbinding ergens die ik nog moet vinden :)

Ondertussen bezig met een nieuw projectje: neerslagsensor op basis van rainsensors.com in combinatie met de dual counter van hobbyboards.
Bijlagen
Naamloos-aa99953848ddae620eff92140732cb2c.png
Naamloos-aa99953848ddae620eff92140732cb2c.png (51.02 KiB) 2590 keer bekeken
Door jorissynaeve
#42110
Ondertussen eindelijk het printplaatje kunnen maken. Enkel nu nog boren en daarna alle componenten er op solderen. Hopelijk heb ik nergens een verbindingsfout gemaakt, maar dat zien we dan wel als het zo ver is :P
Bijlagen
IMG_20111023_200157.jpg
IMG_20111023_200157.jpg (80.3 KiB) 2590 keer bekeken
Door ws vreewijk
#42119
Hi Joris,

Ja dat ken ik layout maken print etsen,zat gedaan ziet dr goed uit.

Vraagje nu zie ik in de eerste grafiek dat je de fijstof en de ozon in 1 grafiek hebt
is het de bedoeling dat later elke sensor zn eigen grafioek krijgt of niet ?

gr Chris
Door jorissynaeve
#42129
Op de print komen beide sensoren. De chip heeft 4 ingangen waarvan 1 voor de fijn stof en 1 voor de ozon gebruikt wordt. Ik zal dan tevens ook steeds 2 grafieken maken.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9