Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#37784
Ik heb een tijdje terug enkele sensoren gevonden die ozon en fijn stof kunnen meten:
http://www.thaieasyelec.net/index.php/S ... p_154.html
http://www.thaieasyelec.net/index.php/S ... p_155.html

Nu heb ik zo'n vaag vermoeden dat met deze sensoren en de 1-wire DS2438-chip een 1-wire module gemaakt kan worden zodat je steeds live het ozon en fijn stof kan meten in de tuin.
Vermits dat de schakeling voor de sneeuwsensor niet zo heel ingewikkeld was lijkt mij het zeer haalbaar om ook een schakeling te vinden die deze sensoren aankan.
Echter is mijn theoretische kennis te beperkt om een schema te kunnen uittekenen. Vandaar mijn vraag of er hier mensen zijn die enige kennis hebben en met de specificaties van deze sensoren een schema kunnen uitdokteren?
Door jorissynaeve
#39268
Er is niet echt veel reactie gekomen op dit bericht. Misschien is er niet genoeg draagvlak voor dit project? Hoe dan ook, ik heb nog eens wat verdere opzoekingen gedaan en ben tot een zeer basis schema gekomen voor de module, waarbij zowel de ozon als fijn-stof sensor geïmplementeerd zijn.

In het sneeuwsensor-project werkt men nog met condensatoren en diodes. Is er bij jullie enige kennis om dit schema te verbeteren/aan te passen?

Afbeelding
Door ws vreewijk
#39277
Hallo Joris

Ik heb dit toen met intresse gelezen en wie weet ga ik hem maken kwestie van aanprikken op mn one wire line die ik toch al heb kwestie van stekkertje dr in

Ik zal me nog eens inlezen.

Mag ik vragen of dit schema bestaand is of op basis van een andere met eenheid is gemaakt.
En maak je hem trouwens zelf ?????

gr Chris
Door jorissynaeve
#39279
Ik ben van plan hem zelf te maken. Maar voor ik er aan wil beginnen wil ik zekerheid van deskundigen of het schema correct zou zijn. Het is immers zelf samengesteld met de datasheets van alle onderdelen, mijn kennis van het 1-wire systeem en mijn (beperkte) electronica-kennis.
Door jorissynaeve
#39317
Bedankt,

@Josje: dit is voor Nederland maar dat zou een goede referentie zijn..
@Roelof: Dit is inderdaad een schema voor deze sensor, alleen is het schema gemaakt voor een buzzer. Het is mijn inziens te ingewikkeld voor het 1-wire systeem.
Door Willy Peters
#39321
Joris,

Volgens mij gaat die schakeling gewoon werken. Ik zou alleen tussen de sensoren naar de DS2450 een weerstandje zetten van 10K. Zolang je maar zorgt dat de polariteit van de spanningen maar goed op de sensoren en de DS2450 aansluit kan er weinig misgaan.

Willy
Door jorissynaeve
#39322
Bedankt! Ik ga toch eens proberen de onderdelen te bestellen. Duur is het niet dus kan ik maar proberen :)
Wat is de reden dat je 10K zou zetten op het analoog signaal tussen sensor en DS2450?
Door ws vreewijk
#39331
Je begrenst met die weerstand in elk geval de maximale stroom die er kan lopen ofwel
je beschermt je sensor voor overbelasting ik heb geen idee wat de weerstand van de poorten van de ds is .

Maar Misschien heeft Willy wel een andere reden ik ben een en al oor.:cheer:

En mij lijkt het ook wel wat om een donkere winteravond mee door te brengen.
Dus ondek je nieuwe dingen dan houd ik me aanbevolen.

Wat condensators betreft misschien hooguit een ontkoppel c tje of zo.

gr Chris
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9