Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door ws vreewijk
#40815
Hi Joris

Mooi dat er voortgang is.:cheer:

Als ik lees datie zeer heet word dan zou ik niet voor de batterij optie kiezen want zeer heet wil voor mij zeggen dat er een aardig stroompje loopt dus een adapter lijkt me beter.

Heb je de stroom al eens gemeten ???

Je zegt dat je de voltage output kan inlezen das in elk geval mooi:) heb je al iets kunnen testen als je er rook inblaast of zo en zie je dan in elk geval variatie.

En gebruik je de vieuwer om hem uit te lezen ?????

Ben benieuwd Joris,

gr Chris
Door jorissynaeve
#40816
Dat zou inderdaad misschien beter zijn, een adaptor. Moet dan nog eens bekijken hoe ik dat verwezelijk ivm de plaatsing van de sensoren... De stroom heb ik nog niet gemeten.

Ik heb nog geen variaties getest of dergerlijke. Momenteel kan ik de test-opstelling nog niet tezamen met mijn huidige 1-wire systeem (UV/solar/sneeuw/lightning) testen dus laat ik momenteel de test-opstelling nog geen 24u lopen. Eens ik een oplossing voor de voltage-drop gevonden heb schakel ik deze sensor aan het huidige systeem en kan ik beginnen testen (bv dmv rook).

Ik gebruik gewoon meteohub met owfs op de linux geïnstalleerd. Zie voorgaande screenshot (zwarte command-line box).

ot: ondertussen ergens op ebay 10 DS18B20 sensoren (temperatuursensoren) besteld voor 10€ voor een sensor te maken die temperatuurgradiënten meet in de ondergrond. 10€ is wel héél weinig voor zo 10 sensoren (uit Polen afkomstig) maar ik kan maar proberen :)
Door ws vreewijk
#40817
O ja was ik even vergeten je draaid Linux das mooi dat owfs daar op draaid dan.
En ben benieuwd zou je eerst niet met 1 sensor testen mocht er iets fout zitten hou je een sensor ongebruikt en zonder risiko.;)


Je sensors kopen in Polen lijkt me geen probleem had al gelezen dat ze super goedkoop te krijgen zijn,het type wat jij besteld hebt is geloof ik iets sneller dan de ds18s20
de responcetijd bedoel ik dan maar zelf vind ik de ds18s20 snel genoeg zover ik dat heb kunnen testen.

De sensor ligt nu een dag naast mn davis console en ben blij verrast.

Een puntje dan nog voor de temperatuur vlak boven de grond zou het dan een goed idee zijn om op de kop van de ingegoten sensor een klein metalen plaatje te lijmen een muntje of zo ????

Succes met het project Joris

gr Chris
Door jorissynaeve
#40885
Goed idee van dat metalen plaatje. Ik had gedacht om zelf iets te etsen maar ik heb er het materiaal en kennis niet voor. Met een muntje of een metalen plaatje moet het wel lukken :)

Nog een vraagje aan de kenners over het aansluiten van externe stroom via adaptor. Vermits we in de schakeling dan 2 aparte stroomcircuits zouden hebben vroeg ik me af hoe ik het veiligst en efficiëntst een externe stroom toevoeg? We zitten immers dan met 2 +5V en 2 GDN aansluitingen die niet met elkaar mogen interfereren.
Bij deze nog de huidige schakeling waarbij de spanning te sterk terugvalt bij aanschakelen van de sensor.

Bijlagen
schakeling.JPG
schakeling.JPG (15.3 KiB) 2618 keer bekeken
Door ws vreewijk
#40901
Hi Joris,

Je zou kant en klaar kunnen kopen.

http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ucts_id=78


Anders aanpassen ongeveer zoals in het schema voor de gecombineerde
temperatuur humidity solar print.

Blok je spanning vanaf je usb adapter dmv dioded en voeg je eigen spanning vanaf je adapter toe.

Zie hoe ze dat in dit schema hebben gedaan.Is de goedkoopste optie
http://www.hobby-boards.com/catalog/lin ... ematic.pdf

Ik zoek nog even door vind ik nieuwigheden dan post ik dat wel ff

gr Chris
Door jorissynaeve
#40902
Een power-injector heb ik al in het systeem. Echter is de power-injector blijkbaar niet sterk genoeg of levert die enkel extra 12V spanning aan het systeem (en de 5V is afkomstig van de USB ?).
Ik vermoed dat de meeste stroom gaat naar het opwarmen van de sensor. Ga eens het schema van de sensor bekijken en misschien kan ik wel enkel het opwarmen voeden met een externe stroom.

edit: als ik een externe stroom steek op op Vh (dus enkel externe stroom op de H-pinnen), dan lijkt mij het probleem opgelost niet?
Bijlagen
sens.png
sens.png (15.54 KiB) 2618 keer bekeken
Door ws vreewijk
#40905
Hi Joris

Een aantal vragen heb ik eerst ff.

Je power injector hoeveel milli ampere kan die leveren?????
De draad lengte tussen de sensor en je adapter hoeveel meter is dat de spanningsval kan aanzienlijk zijn als dr een meter of 15 tussen zit je zou dan 2 metingen moeten doen te weten:

meet de spanning kort bij je injector terwijl de sensor aan staat
meet daarna de spanning op de sensor.

Als op de injector de spanning gewoon 5 volt blijft met sensor aan terwijl op de sensor de spanning in elkaar zakt tot 4.2 volt of zo dan is het gewoon der spannings val over je kabel.

De sensor heeft een heater element die 1100 milli watt gaat opnemen,dus op zich is dat niet zo schokkend.Ik kan me haast niet voorstellen dat je power injector dat niet aankan,je sensor zou 220 milli ampere verbruiken wat levert je adapter/power injector????

Gr Chris
Door jorissynaeve
#40907
Zal morgen eens bekijken hoeveel mA de power injector levert.

Met testen die ik gisteren uitgevoerd heb stelde ik volgende vast:

* De kabel is 1m lang
* Onbelast (zonder de sensor) komt de spanning mooi op 5V.
* Belast daalt de spanning 0.3V hetgeen zeer aanvaardbaar is. De sensor-reading geeft iets van 3.6V aan wat wijst dat de sensor een waarde geeft. Echter daalt langzaam de voedingsspanning tot na een dik uur de spanning nog 4.2V bedraagt. De sensor-output geeft op dat moment nog ongeveer 1V aan. Nu staat er wel in de datasheet van de sensor dat je hem 24u moet laten opwarmen voordat je juiste waarden meet. Maar vermits de voedingsspanning terug gezakt was tot 4.2V ben ik gestopt omdat dit nefast zou zijn voor mijn huidig draaiende sensoren.
Door ws vreewijk
#40928
Hi Joris,

Ok Duidelijk Joris spanningsval is dus niet het probleem.


Na door lezen van de dat sheet zag ik dat de sensor spanning slechts een tiende mag afwijken er staat in de beschrijving als ook in het principe schema
5 volt +/- 0.1 volt dus dat is maar een kleine afwijking die mag.

Ik denk dat de adapter OF je power injector het niet aankunnen met extra voedingen klungelen zou wel kunnen maar om de boel enigsinds compact te houden lijkt me dat niet de beste oplossing,misschien valt het simpeler op te lossen.

Misschien is je powerinjector geschikt voor een ampere of meer maar is je adapter te krap bemeten en is die maar 200 ma of zo in dat geval zou slecht het uitwisselen van de adapter de oplossing zijn en simpel ook.

Het probleem zou erger zijn als je power injector het niet aankan wat zijn daarvan de specificaties.

Ik ben benieuwd of je wat verdere info hebt Joris.

mvr gr Chris
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9