Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door pdw112
#38325
eugel schrijft:
pdw112 schrijft:
37.50 euro
Prijs incl. BTW, exclusief verzendkosten (afhankelijk van gewicht)



Dank je, was trouwens vergeten of je een link naar het artikel zou kunnen plaatsen.

Link naar artikel
Door pdw112
#38388
nolversteeg schrijft:
Hallo Arnaut,
Dat is een melding die ik bij C gedaan heb ,omdat hij maar een week geleefd heeft, het zilver onder de giethars begon te oxideren. ik heb momenteel een zonnepaneel van de aldi om autoacu's onder lading te houden, en van de week een buitenlamp aangeschaft die ook wel te gebruiken is 5,1 volt met 2 oplaadbare batterijen 2,50mw uur oppervlakte van de cel is +/- 12*12 van de autolader 10*25 en ligt al 1 jaar in de regen., of je moet de C cellen in een kastje maken zodat het vocht niet aan de zijkant naar binnen kan,de rand afdichten met zuurvrije KIt.

Groeten Nol
Meteoeersel.nl

Hallo Nol,

Heb je de randen van de autolader ook nog afgekit?

Groeten Arnaut
weerstationtilburgreeshof.tk
Door nolversteeg
#38389
Hallo Arnaut,

De randen heb ik niet afgekit, ik heb hem ook nog niet opengeschroefd om te kijken of Het nodig was, het zag er zeer solide uit ,hij ligt nu in weer en wind op het dakje wan de weerhut en stuurt direct een ventilator aan als de zon schijnt,wat je wel in de gaten moet houden is de ventilator ,luchtvochtigeid en stof .

Groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door pdw112
#38818
Heb nu ook zo'n zonnepaneel gekocht voor de autoaccu maar dit is blijkbaar een druppellader.
Zodra ik mijn 12v fan aansluit klapt de hele spanning naar beneden.
Zal waarschijnlijk dus toch maar de andere eerder gevonden zonnecel gaan bestellen.
Hiervan is de spanning dan wel 6v maar dar draait de fan maar wat langzamer.
De fan neemt 130mA bij 6v.
Door nolversteeg
#38819
Hallo Arnaut,
Ik zal morgenochtend even de weerhut uit elkaar schroeven om te kijken wat voor een fan ik gebruik.

Maar direct even gedaan met een regelbaar powersupply.zonder de boel te slopen. De fan die ik gebruik neemt van 6 tot 12 volt 50 mA bij 6 volt draait hij goed en bij 12 volt gaat hij volop .

groeten Nol,
MeteoEersel.nl
Door pdw112
#38820
Hallo Nol,

Bedankt voor de info.
Heb net ook maar een gekeken wat de spanning doet van de zonnecel.
Direct vlak onder de lamp komt er 17 volt uit.
Je zou dus denken hier moet de fan op lopen maar zodra ik deze aansluit loopt hij niet en de spanning klapt volledig in.
Deze zonnecel is dus niet geschikt om een fan te laten draaien.
Door ws vreewijk
#38822
Dat is een normaal verschijnsel de lamp kan je NIET vergelijken met de zon.

Ik denk dat met wat zonneschijn het wel zal werken.

De klem spanning ligt op een volt of 17 das normaal en hij zal wat inzakken maar probeer het eerst eens in de zon want deze zonnecel moet 125 ma kunnen leveren volgens de specs.

gr Chris
Door pdw112
#38823
Zal het morgen als de zon schijnt nog eens gaan proberen.
Hou jullie op de hoogte.
Door ws vreewijk
#38824
Heb in het verleden heel wat met panelen gedaan en ik denk dat het goed komt.
Onder die lamp loopt de spanning wel op maar kan die nooit het wattage leveren wat ie in de zon gaat halen.

Op mn tuinhuis lagen 4 panelen van verschillend caliber komt goed.Heb wel enige ervaring over de jaren opgedaan.

Laat je weten hoe het afloopt ?????

cheers Chris
Door kees ws middelburg
#38826
Ik heb zelf een ventilator van 12 V op 4 zonnecellen van 5 V draaien.
Ik heb voor de spanning ze per 2 in serie gezet en daarna de paartjes parallel gezet.
Zo hou je een goede spanning en stroomsterkte.

Grt Kees ws mdl