Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door BeArt
#40334
Mike,
de beelden van mijn cam op het dak zijn alleen ter illustratie dat bij zachte contrasten tussen lucht en voorgrond de webcam prima functioneert.
Dus bij zwaar bewolkt weer gaat het goed. Bij half en lichtbewolkt weer onstaat het probleem.
De andere beelden en ook deze zijn met een tussenpozen van hooguit een minuut genomen.

Pringelz,
Ja, de cam blijft een mooi plaatje geven. En dan staat de resolutie nog laag. (640x480)
Als ik hem in Full HD zet dan wordt het helemaal smullen.
Alleen worden de files dan zo groot.

Westcapellegek,
Heb het gezien met die zonnebril. Grappig.
Had alleen het zelfde probleem, alles donker.


Het materiaal van het filter weet ik niet, maar zal er achter aan gaan.
Ga eerst nog even de laatste testen doen.
Daarna kan ik kijken in hoeverre ik wat extra materiaal kan krijgen opdat ik anderen daar ook gelukkig mee kan maken.

Hierbij nog wat plaatjes.
Bovenste zonder filter, onderste met filter.

Bijlagen
Picture_93.jpg
Picture_93.jpg (69.3 KiB) 2673 keer bekeken
Door dibasta
#40402
Hallo Bart,

Vind het een groot verschil heel erg mooi en duidelijk!!

Ben benieuwd wanneer je wat materiaal hebt, om te vertsturen, wantzou dat ook wel met mijn cam willen proberen!!

Gr,
Peter.
Door BeArt
#40518
Beste weerlieden,

Het glasfolie zit er op en de resultaten zijn bevredigend.
De wolken zijn prima in beeld en ook de voorgrond is beter.
Het folie zit met de rand nu net boven de horizon, dus had nog iets lager gemogen.
Dat kun je zien want vlak boven de horizon is de lucht lichter.
En er zit een klein stofje aan de linkerzijde. Soms met zon erop iets zichtbaar, maar zit toch in de bomen.
Het is ook lastig om het plakken op het dak te doen.

Even nu kijken hoe het zich houdt en wat de resultaten zijn bij verschillende weertypen.

Hierbij nog een fotootje van de folie. Deze zit exact in het midden van de lens.
Op de foto lijkt ie hoger te zitten omdat ie iets van onderen genomen is.
Wordt vervolgd de komende week.

Bijlagen
C910_Logitech04.jpg
C910_Logitech04.jpg (51.46 KiB) 2673 keer bekeken
Door BeArt
#40520
Nog een fotootje van vandaag.
Ik heb alleen geen referentiekader meer, maar de volledige 'witte' luchten zullen nu wel bijna verdwenen zijn.




Heb je ook een Logitech C910 en wil je ook testen, stuur dan een PM naar mij met je adresgegevens.
Ik kan ongeveer 6 mensen blij maken met een stukje filter.
Zo trekken we het wat breder en kunnen we gezamelijk naar de beste oplossing werken.

Mvrg Bart
Bijlagen
image-1bab510e428cd99843b960301a9c0e32.jpg
image-1bab510e428cd99843b960301a9c0e32.jpg (61.66 KiB) 2673 keer bekeken
Door Loek
#40897
Fotografen gebruiken een verlopend grijsfilter om de helderheid van de lucht wat terug te brengen. Daarmee heb je geen abrubte overgang tussen wel/geen grijsfilter.
Door BeArt
#40908
Loek,
dat is nu ook het mooie van de folie als je het op het glas plakt.
Ondanks dat de afscheiding folie/geen folie natuurlijk groot is zie je dat als een hele mooie geleidelijke verloop op het beeld net zoals je verloopfilter.
Het valt dus helemaal niet op, en zeker als je het niet weet zie je het ook niet.

De eerste week zit het folie er nu op, en het houdt zich prima. Sta versteld van de mooie wolkenluchten. Het lijken soms wel schilderijtjes. :)
Door Pringelz
#40909
Ziet er wel goed uit zo'n logitech webcam, was van plan ook zo één aan te schaffen maar heb nu nog de IP cam, toch beslist deze eerst te verslijten haha.