Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door westkapellegek
#41260
Hoi Bart,

Als glaasje gebruik ik de zonnebril. Deze heb ik zo afgesloten dat er geen vocht tussen de lens en de zonnebril kan komen, want inderdaad, de cam staat open en blood, in weer en wind. Vandaag is alles mooi gebleven wat beeld betreft, en de enige waas kwam van de sluierbewolking :)Daarstraks heb ik weer prachtige beelden van de zonsondergang mogen ontvangen van de cam!

gr Niek
Door BeArt
#41273
Ik zou er geen voorstander van zijn om de cam open en bloot buiten te zetten.
Je krijgt dan toch last van vochtinwerking en regendruppels die je beeld vertroebelen.
Een simpel kapje voor directe bescherming tegen regen zou ik toch wel adviseren.
Werkt bij mij al jaren zonder problemen en ik heb alleen last van regendruppels als het hard waait bij lichte regen.
Was in het begin wel bang dat strenge vorst een probleem zou zijn maar de warmte die de cam intern ontwikkeld voorkomt verslechtering hiervan.
Valt me ook op bij de C9000 en de C910. Als die een tijdje aanstaan voelen ze echt warm aan.
Prima want mocht ie vochtig worden dan verdwijnt dat ook weer snel en heb ik ook nooit last van condens of ijsvorming gehad op de lens.

Mvrg Bart
Door AenG
#41288
Waarom moeilijk doen als het simpeler kan.

Koop voor €150 een axis m1011. Is maar €70 meer dan de Logitech C910.
Voordelen:
H264 video
Netwerkaansluiting
Geen gedoe met zonnebrillen en usb kabels.

gr Geert
Door westkapellegek
#41290
Hallo Geert,

150 euro is 130 euro meer dan mijn c250. Voor een scholier zoals ik betekend dat dus dat ik een week vakantiewerk moet doen, aangezien dat mn site niet verdient (wat ook niet de bedoeling is van mn site). Een vereiste voor vakantiewerk is vakantie en vakantie haal ik niet ergens 1 2 3 vandaan.

Vandaar mn oplossing: een zonnebrilletje ervoor kost geen half uur, en geen geld.Daarnaast was mijn insteek toen ik de c250 kocht ook niet om perfecte beelden te hebben, maar om eens een beetje te experimenteren.

Verder bedankt voor de tip, als het schip met tijd en dus geld binnenkomt kan ik dat nog altijd overwegen. Op dit moment is het nog te duur, Jammer!

gr Niek
Door AenG
#41291
westkapellegek schrijft:
Hallo Geert,

150 euro is 130 euro meer dan mijn c250. Voor een scholier zoals ik betekend dat dus dat ik een week vakantiewerk moet doen, aangezien dat mn site niet verdient (wat ook niet de bedoeling is van mn site). Een vereiste voor vakantiewerk is vakantie en vakantie haal ik niet ergens 1 2 3 vandaan.

Vandaar mn oplossing: een zonnebrilletje ervoor kost geen half uur, en geen geld.Daarnaast was mijn insteek toen ik de c250 kocht ook niet om perfecte beelden te hebben, maar om eens een beetje te experimenteren.

Verder bedankt voor de tip, als het schip met tijd en dus geld binnenkomt kan ik dat nog altijd overwegen. Op dit moment is het nog te duur, Jammer!

gr Niek


Dag Niek,

Dan houdt het inderdaad op. Mocht je later in de gelegenheid zijn om wat meer uit te geven denk dan aan een Axis. Het zijn degelijke camera's met een goede kwaliteit. Ze worden door veel weeramateurs gebruikt, dus kun je profiteren van alle ervaringen. Helaas beginnen de prijzen bij €150:(

gr Geert
Door BeArt
#41292
Hoi Geert,

Een collega weeramateur is ook aan het expirimenteren met de folie omdat hij het zelfde probleem heeft met dichtslaande luchten. En laat die nu toevallig een Axis M-1011 hebben. Ook een kwalitatief goede cam, maar met grote contrasten heeft deze dus ook moeite. Alleen door extra hulpmiddelen zoals filters kun je dit oplossen, iets wat fotografen heel bekend voor komt.

Mvrg Bart
Door tjabine
#41445
BeArt schrijft:
Hoi Geert,

Een collega weeramateur is ook aan het expirimenteren met de folie omdat hij het zelfde probleem heeft met dichtslaande luchten. En laat die nu toevallig een Axis M-1011 hebben. Ook een kwalitatief goede cam, maar met grote contrasten heeft deze dus ook moeite. Alleen door extra hulpmiddelen zoals filters kun je dit oplossen, iets wat fotografen heel bekend voor komt.

Mvrg Bart


Ik heb het vandaag op de Axis gemonteerd.
Iets wat toch behoorlijk tegen viel ivm de lens en de behuizing.
Ook geeft het volgens mij niet het resultaat wat eik igenlijk had gehoopt.
Wel moet ik er bij zeggen dat normaal op een dag als vandaag met de witte lucht en de zon in de cam de voorgrond bijna zwart was.
Misschien komt dat bij mij ook wel door al het groen van het grasveld voor de deur?
Ik kijk het nog een paar dagen aan en speel nog wat met de kleuren en belichting.
Ook moet ik even rekening houden met het beeldscherm van de één en andere pc.
Geven namelijk bijde ander beeld.

Gr Ron.
Door BeArt
#41452
Hoi Ron,

Als ik je cam bekijk lijkt het alsof de folie te hoog zit.



De folie zou net bovenlangs de daken van de huizen aan de overkant moeten lopen.
Dan zou ook de belichting beter moeten zijn.
Nu heb je nog vrij veel tegenlicht wat de voorgrond donkerder maakt.

Maar voor het zelfde geld werkt de truc minder goed of helemaal niet op deze cam.
Misschien door een andere lichtmeting of zo iets.
Hopelijk krijg je het nog iets beter.
Cam geeft wel mooie kleuren en ook 's avonds ziet het er nog goed uit.

Mvrg Bart
Bijlagen
Naamloos_1.jpg
Naamloos_1.jpg (117.17 KiB) 2622 keer bekeken
Door AenG
#41453
Dit probleem is geen tekortkoming van de camera. Als ik mijn Axis P1346 meer omhoog ga richten dan heb ik hetzelfde probleem wat jullie schetsen. Door de extreme hoeveelheid licht gaat elke webcam op tilt. Je kunt wel iets met de instellingen doen, maar een 100% oplossing is dit niet.

Wij weeramateurs "misbruiken" de camera om een een wolkenlucht in beeld te brengen.

Probeer maar eens de white balance op "fixed outdoor" te zetten. Dit gaf bij mijn Axis207 enige verbetering.
Door tjabine
#41463
BeArt schrijft:
Hoi Ron,

Als ik je cam bekijk lijkt het alsof de folie te hoog zit.



De folie zou net bovenlangs de daken van de huizen aan de overkant moeten lopen.
Dan zou ook de belichting beter moeten zijn.
Nu heb je nog vrij veel tegenlicht wat de voorgrond donkerder maakt.

Maar voor het zelfde geld werkt de truc minder goed of helemaal niet op deze cam.
Misschien door een andere lichtmeting of zo iets.
Hopelijk krijg je het nog iets beter.
Cam geeft wel mooie kleuren en ook 's avonds ziet het er nog goed uit.

Mvrg Bart


Hoi Bart,

De folie zit op de goede plek, weet ik zeker!

Alleen op dat plaatje stond de optie Enable Backlight compensation nog aan gevinkt.
Als het goed is moet er nu wel goed uit zien "hoop ik"

Even in de gaten houden!

En wat Geert schrijft klopt als een bus! wij weer amateurs gebruiken de cam verkeerd!

Ze zijn voor binnen gebruik en niet om de zon te filmen.

Gr Ron.