Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#40967
Tezamen met het ozon/fijn-stof project heb ik ook nog eens 10 1-wire temperatuursensoren op de kop kunnen tikken voor €1 het stuk.
Nu was mijn idee om de bovenste 2m van onze tuingrond te meten om in eerste instantie deze winter te kijken hoe ver de vorst doordringt en wat effect een sneeuwlaag heeft.

Voor mensen die niets van 1-wire kennen: er zijn hier al enkele topics over in dit forum dus kan je die misschien eens doornemen.

Nu, de schakeling is zeer eenvoudig. 1 Weerstand is nodig en gewoon 2 draadjes die tussen elke temperatuursensor moeten zitten. Enkel zit ik nog vast hoe ik de temperatuursensoren ga monteren.

Ik heb nog een aluminium paal liggen van 2m dus ik zou mijn sensoren daaraan kunnen bevestigen. Allen kan ik op volgende problemen komen:
* Welke manier van montage is volgens jullie het beste om de correcte temperatuur op die diepte te meten?
* Rekening moet gehouden worden dat opstelling uit de grond moet kunnen gehaald worden (zeldzaam) waarbij geen schade aan het systeem zich voordoet.

Mijn bovenste sensor zou dan de grastemperatuur meten.
Door jeroenzwart
#41001
Hallo Joris,

Ik heb niet zoveel verstand aangaande 1-wire systemen, maar wel met meetsystemen. De sensoren bevestigen aan een aluminium buis en deze in de grond steken zou ik afraden. Aluminium is een uitstekende warmtegeleider, m.a.w. waarschijnlijk meet je nauwelijks temperatuurverschillen, simpelweg omdat die door het aluminium worden uitgevlakt. Ik zou in jouw geval een kunststof buis pakken. Hoe je de sensoren moet monteren? Geen idee, in ieder geval niet aan de binnenzijde van de buis, maar dat had je wellicht zelf al bedacht. De sensoren moeten in ieder geval goed in contact staan met de grond, dus dat is best lastig. Een hele uitdaging om de boel zo te monteren dat bij verwijdering geen schade kan optreden. Succes ermee!

Groet, Jeroen
Door jorissynaeve
#41003
Bedankt voor het antwoord.

Momenteel ben ik bezig met kleine steek-printplaatjes met de sensoren te maken die ik vervolgens met elkaar verbind.
Ik heb een kunststoffen buis liggen en zou daar op vaste afstanden een gat in maken. In dat gat steek ik de sensor zodat dit niet uitsteekt uit de buis (zodat de sensoren geen weerhaken worden bij het insteken en uithalen uit de grond). Dit weekend eens zien of dat praktisch uitvoerbaar is.
Door jorissynaeve
#41048
Mijn temperatuurprobe heb ik net gesoldeerd met onderstaande foto tot resultaat.
Het inlezen op mijn pc lukt ook zeer goed.

Nu is het de bedoeling om een goede bescherming tegen vocht aan te brengen en vervolgens de sensor in behuizing te steken. Dit zal voor komende week zijn vermoedelijk.

Afbeelding

Afbeelding
Door ws vreewijk
#41051
Hallo Joris,

Inmiddels heb ik 3 1-wire sensoren draaien.
Een is in de Davis vantage pro2 radiation shield gestoken een is net boven de grond moet nog worden voorzien van behuizing zit nu achter een bloempot:laugh: en een is ingebracht in de koi vijver.

Van alle drie is de grafiek te zien onderaan mn website als je vergelijkt met de grafiek daar net boven zul je zien dat over afgelopen nacht de davis en de 1-wire mooi gelijk lopen alle pieken en dalen zijn te vergelijken de afwijking van 1-wire tov de Davis is binnen enkele tienden graad.

Wel is er een verschil bij snel wisselende temperatuur zoals even snel zon en hup weer weg de davis is veel langzamer dan de 1-wire en dat zie je terug in de grafiek maar wel binnen de perken.

Alle senors hangen direct aan een rj11 kabeltje zonder weerstand gevoed vanuit de 1-wire to usb adapter ze verbruiken haast niks.

Mn sensors zitten ingegoten in een stukje balpen hierbij een foto.Je ziet net het zwarte puntje aan het uiteinde.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen met je sensors Joris.

Het enige probleem wat ik nog heb is weather display de software is absoluut niet stabiel heb problemen met de grafieken om ze zo aan te passen zoals ik wil.


Hoor graag weer van je Mvr gr Chris
Bijlagen
1_wire_sensor.jpg
1_wire_sensor.jpg (25.29 KiB) 3697 keer bekeken
Door ws vreewijk
#41097
HI Joris,

Alles draaid nu een aantal dagen en ik kan alleen maar zeggen dat het me verrast.
Feit is dat me net is opgevallen dat niet op 0.1 gr word gemeten maar zelfs op
0.05gr dat is nu te zien in twee van de grafieken onder aan mn site zie vijver temp en grond temp in het midde vd grafiek.

De vijver grafiek is zeer grillig en elke 0.1 gr variatie zie je direct terug in de grafiek.

Zo ik ben benieuwd of je zelf al verder bent gegaan en of je al een oplossing hebt voor het inkapselen vd sensors,en wat is je ervaring met de metingen tot nu want je hebt iets andere 1-wire sensors die mogelijk nog sneller zijn als die ik heb.

Volgende punt is de behuizing voor de bodem temp sensor daarover is een prachtig topic
te vinden hier op hwa waarvan acte.;)



gr Chris
Door jorissynaeve
#41338
Even stil rond mijn project maar na ziekte en nu heel druk op het werk kom ik momenteel niet aan het verder afwerken van de sensor. Wel sinds dit weekend een deel van deze sensor buiten in werking gezet, met name een daktemperatuursensor.
Deze heeft vanmorgen zijn nut al bewezen door te vertellen wanneer de mist hier ingevallen is (zie afbeelding).
Bijlagen
Naamloos-f2c8505bcf8e4b3499737a0b7748476e.png
Naamloos-f2c8505bcf8e4b3499737a0b7748476e.png (11.48 KiB) 3697 keer bekeken
Door ws vreewijk
#41349
Hi Joris,

Ziet dr goed uit moet ik zeggen,regelmatig heb ik even gekeken of je iets gepost had
en hoe je ervaring zou zijn met de sensors.

Inmiddels heb ik een kleine verandering aangebracht aan de sensor die in mn Davis rainshield zit heb er een soort kokertje van plakband omheen gemaakt om de snelle wisselingen iets minder te maken tov de davis sensor en dat werkt wel.

Wat me ook verbaasde is de id van de temp sensors ik had 3stuks op een kaartje
dus verwacht je dat de id dan opvolgend is dus als volgt

sensor 1 CF0008023BF71C10

dus verwacht je sensor 2 CF0008023BF71C11

en sensor 3 CF0008023BF71C12

niets is minder waar er is geen lijn op te trekken de andere sensors hebben een id die nergens op slaat,verder niet van belang maar viel me gewoon op.

Je grafiek loopt over een vrij groot bereik...... maar als je een smal bereik hebt zoals bijvoorbeeld mn vijver grafiek die binnen twee graden blijft op dit moment dan blijkt dat de 1-wire sensor tot twee cijfers achter de komma meet.

Ben benieuwd of je dat ook al hebt gemerkt.

Hoe gaat de ozon en fijn stof trouwens ????



gr Chris
Door ws vreewijk
#42120
Hi Joris

Ben je nog verder gegaan met je temp sensoren.:huh:

Ze draaien hier al een poosje prima mee alleen het stabiel krijgen vd de software levert wat probleempjes op krijg WD niet geheel stabiel.

De grondtempsensor moet ik nog verplaatsen zit op een te warme plek beschut en waar overdag net de zon de boel mee opwarmt.
En dat zie je direct terug in de grafiek als het echt koud word misschien niet meer te zien de uistraling vd ondergrond is nu nog te veel.

gr Chris
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10