Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door teesee64
#44638
ws vreewijk schrijft:
@ Theo ook eer van je werk lekker he dat graven:P ik ben benieuwd naar je resultaten als het draaid.

gr Chris


Yups, het graafwerk was het leukste van alles :P

Inmiddels draait alles naar behoren en, tot nu toe, storingsvrij.
Mooi om te zien dat de afgelopen dagen de koude steeds dieper de grond in trekt.

Ben erg benieuwd naar het temperatuur verloop zodra het echt gaat vriezen.

Ik gebruik WD niet voor het 1-wire gebeuren. Reden daarvoor is dat ik niet alle sensoren kwijt kan in WD. Voor het loggen van de temperatuur gebruik ik LogTemp. Een klein stukje software wat lekker op de achtergrond meedraait en netjes alles registreert, logfiles eruit gooit en deze zelfs upload naar mijn website.

Op mijn website worden de meetgegevens in de database gestopt, waar ik dan vervolgens de gegevens weer kan gebruiken in een tabel en grafiek.

Over het grafiek ben ik niet tevreden, komende tijd ga ik me daar eens wat verder in verdiepen.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de 1-wire sensoren. Het enige wat ik jammer vindt, en dat melden anderen hier ook al, is dat de sensoren erg gevoelig blijken.

Naast dat ik nog wat extra sensoren in ga graven, moet ik ook nog een weerhutje maken voor de meting op klomphoogte. Nu zit deze sensor nog in een kaste gebouwd waar de draden van alle sensoren in samenkomen. Dus komende week zien of ik ergens wat plastic bordjes/schaaltjes te pakken kan krijgen.


Groet,
Theo
Door ws vreewijk
#44639
Mooi Theo dat het goed werkt ja log temp ken ik wel.

Dat snelle vd sensor kan je in je weer hut wel wat ondervangen door dr een soort huls omheen te maken de Davis sensor zit ook niet open bloot,maar ingebouwd,en in de grond zal het niet zo een probleem zijn de variatie is daar niet zo groot.
In mn vijver is dat ook goed te zien een keer dacht ik dat de sensor stuk was een lange rechte lijn bleek achteraf dat de watertemp heel stabiel was op dat moment.

Ik dacht er ook aan om een muntje op de sensor te lijmen misschien isie dan ook wat trager.

Nieuwe ontwikkelingen dan hoor ik ze graag;)

gr Chris
Door Willy Peters
#44649
Frans,

Bij mij staat in het bestandje 1220111wirelog.txt alleen in de kolom temp 1 een waarde.
In de kolommen van de andere temp 2 t/m 9 staat -20,0 graden in. Toch heb ik 2 sensoren in gebruik. Kun je dat ergens aangeven in WD?

Willy
Door eugel
#44728
Snarf2000 schrijft:

Het hele gele pvc buisje (4.5cm) zit volledig vol.
Er kan geen drup vocht bij de sensor of bij de pootjes komen.
De kop van de sensor zit ca 1 mm onder de kit.


Frans



Vraagje Frans

heb je de sensor volledig ondergedompeld? ben van plan om dat ook te doen met 2componenten giethars. Of wordt de meting hierdoor beinvloed als de sensor helemaal in het buisje zit. ben bang dat anders de sensor beschadigd kan worden.
Door jorissynaeve
#44729
Tussen kerst en nieuwjaar ga ik eens enkele sensoren opnieuw behuizen. Daarvoor zag ik hier dat de P***ex Power Fix ervoor gebruikt kan worden. Zijn de ervaringen daarbij goed? Momenteel denk ik dat er te veel storingen op mijn 1-wire netwerk zitten door de slechte isolatie van mijn componenten (met name de temperatuurcomponenten).
Door Snarf2000
#44735
Willy Peters schrijft:
Frans,

Bij mij staat in het bestandje 1220111wirelog.txt alleen in de kolom temp 1 een waarde.
In de kolommen van de andere temp 2 t/m 9 staat -20,0 graden in. Toch heb ik 2 sensoren in gebruik. Kun je dat ergens aangeven in WD?

Willy


Ik zit me rot te zoeken waar ik dat heb ingesteld.
Alle waarden worden wel meegenomen in de taglist.
Dus het moet ergens in WD staan.

Ik hou je op de hoogte als ik ze gevonden heb.

(Het zou leuk zijn dat er wat meer structuur in WD kwam.)

Frans
Door jorissynaeve
#44880
Om even terug te komen op de storing van mijn grondtemperatuursensor: Vandaag uitgebreid kunnen testen en enige mogelijke oorzaak van het probleem kon een kortsluiting zijn bij 1 of meerdere sensoren in de grond. Enige oplossing was om de gehele sensor uit de grond te halen (hetgeen zonder problemen gelukt is) en na alle modder af te spoelen zag ik het probleem. Mijn waterdichte afsluiting bleek toch lang niet waterdicht te zijn! Alle sensoren onder de watertafel zaten vol water. Het leuke was wel dat er corrosie optrad bij de onderste sensoren, aldaar waar het 10°C warmer was dan de bovenste sensoren.
Uiteindelijk de gehele behuizing afgebroken en de sensoren opgekuist. Daarna nog eens getest en gelukkig kunnen de temperatuursensoren tegen wat water want alles werkte terug zoals het moest.
Volgende fase was het opnieuw isoleren van de sensoren en deze keer gedeeltelijk volgens de methode van Frans (http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelf ... ge-3#41535). Momenteel alles aan het drogen en morgen terug (hopelijk waterdicht) de grond ik.
Door Willy Peters
#44882
Snarf2000 schrijft:
Willy Peters schrijft:
Frans,

Bij mij staat in het bestandje 1220111wirelog.txt alleen in de kolom temp 1 een waarde.
In de kolommen van de andere temp 2 t/m 9 staat -20,0 graden in. Toch heb ik 2 sensoren in gebruik. Kun je dat ergens aangeven in WD?

Willy


Ik zit me rot te zoeken waar ik dat heb ingesteld.
Alle waarden worden wel meegenomen in de taglist.
Dus het moet ergens in WD staan.

Ik hou je op de hoogte als ik ze gevonden heb.

(Het zou leuk zijn dat er wat meer structuur in WD kwam.)

Frans



Heb je het al gevonden Frans? Ik kan het niet vinden..

Willy
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10