Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door ws vreewijk
#44883
Hoi Joris,

Yep dat is denk ik de juiste methode die van Frans,een dezer dagen zal ik er ook aan beginnen alles ligt klaar,maar ben met grote zolder opruiming bezig en hoop dat rap af te ronden dan kan ik weer overal goed bij:dry: .

Bij een aantal draaid het al lekker in elk geval.

Spreek je weer.

gr Chris
Door eugel
#44885
Ook hier bijna alle onderdelen binnen. Op de sensoren na, die zijn vandaag op de post gegaan. Ook hier gaan we de methode van Frans toepassen. ben er alleen nog niet uit of ik de sensoren 1mm binnen of 1mm buiten het giethars moet houden.
Daar verschillen de meningen nog over. Wil hier gaan meten op de oude knmi maten: -5cm -10cm -20cm -50cm en -100cm. +10cm gaan we ook uitvoeren. Nu nog een goede lokatie in de tuin zoeken :dry:
Door Roelof
#44886
Hallo,

Aangestoken door met name Frans en Joris ben ik ook maar eens met het 1wire project begonnen. De sensoren zijn inmiddels binnen uit China, ik heb er gelijk 10 besteld zodat ik ook de grond temperatuur sensoren kan maken. Ook de usb adaptor is inmiddels binnen. Maar eerst start ik met de sensor voor klomphoogte.Ik ga beginnen met de sensor en ga daarna een weerhutje maken om deze in te plaatsen. Daarna ga ik aan de slag met de mooi geschreven handleiding van Frans. Ik zal wat foto's maken tijdens de bouw en ze hier delen.Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang van het project.

Roelof
Door teesee64
#44887
eugel schrijft:
Ook hier bijna alle onderdelen binnen. Op de sensoren na, die zijn vandaag op de post gegaan. Ook hier gaan we de methode van Frans toepassen. ben er alleen nog niet uit of ik de sensoren 1mm binnen of 1mm buiten het giethars moet houden.
Daar verschillen de meningen nog over. Wil hier gaan meten op de oude knmi maten: -5cm -10cm -20cm -50cm en -100cm. +10cm gaan we ook uitvoeren. Nu nog een goede lokatie in de tuin zoeken :dry:


Ik heb mijn sensoren ongeveer 1,5 mm binnen de epoxy (giethars) gehouden. Dat scheelt enorm.
De sensoren die ik 1,5 mm buiten de epoxy gehouden had, reageren erg nerveus.
Die heb ik inmiddels vervangen en nu draait het als een tierelier ;-)

Groet,
Theo
Door eugel
#44888
@ Theo

Als ik het helemaal goed begrijp heb je dus jouw sensoren ondergedompelt in 1,5 mm giethars?

@ Roelof

zie dat jij ook werkt met wswin. Wat ga je gebruiken qua software om de sensoren op je site te zetten. Of is er een manier om dit via wswin te doen? Kan dit nog niet vinden vandaar.
Door teesee64
#44890
eugel schrijft:
@ Theo

Als ik het helemaal goed begrijp heb je dus jouw sensoren ondergedompelt in 1,5 mm giethars?



Klopt. Ik heb 5 cm lange alu buisjes (10 mm buitenmaat en 1 mm wanddikte) genomen en deze (bijna) vol gegoten met epoxy. Daarna de sensoren erin gestoken en ervoor gezorgd dat de kopjes van de sensoren ongeveer 1,5 mm binnen het buisje bleven. (zie ook mijn foto's eerder in dit draadje)

Hierdoor dempt de epoxy de sensor ietwat, zodat de metingen wat stabieler werden. Ik heb ook nog gecontroleerd of dit de metingen negatief beinvloed (dmv een kale sensor), en dat bleek niet het geval.

Voor mij werkt dit prima zo.

Groet,
Theo

PS, nog een tip...

Epoxy wil nog wel eens wat stroperig zijn. Dat is lastig om in de buisjes te krijgen. Ik heb daarom de epoxy en de harder (ongemengd!!) beide in een bak warm water gelegd. Daardoor word de epoxy vloeibaar en gaat het gieten makkelijker.

Dus pas mengen nadat je de epoxy en de harder verwarmd hebt! Wel rekening houden dat de verwerkingstijd van warme epoxy een stuk korter wordt.
Door Roelof
#44894
eugel schrijft:
:blush:

@ Roelof

zie dat jij ook werkt met wswin. Wat ga je gebruiken qua software om de sensoren op je site te zetten. Of is er een manier om dit via wswin te doen? Kan dit nog niet vinden vandaar.


Hoi Marcel,

Ik gebruik inderdaad ook wswin naast cumulus en wdisplay.
Ik weet echter nog niet wat ik ga gebruiken. Ik denk dat ik het via wd laat lopen maar misschien maak ik ook zelf wel iets om het te tonen.Eerst de sensoren maar eens werkend maken en dan zien we wel verder.

Roelof
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#44903
Dat zal een flink Professioneel Meetveld gaan worden in Sleen met zoveel sensoren :woohoo:

Om U tegen te zeggen..............:P :laugh:
Door Roelof
#44906
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Dat zal een flink Professioneel Meetveld gaan worden in Sleen met zoveel sensoren :woohoo:

Om U tegen te zeggen..............:P :laugh:


Ja Martijn als de mogelijkheden en de kennis een beetje voorradig is ,zijn er een hoop mogelijkheden. Ik heb het geluk dat ik van veel markten thuis ben, en alles zelf kan maken!!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10