Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Roelof
#44908
Rinus schrijft:
Als we weer op de camping op "de Kiel" zijn kom ik wel eens even bij je kijken Roelof

Grt,
Rinus
Ws Beijerlust (Heemskerk)


Prima Rinus, je bent welkom
Door djdive
#45011
Hallo,

vanuit deze kant een nieuwe aanhaker voor het maken van deze meting.

Misschien interessant om te vermelden een soort gelijk project ben ik (samen met nog iemand) een kleine 5 maanden geleden gestart (eigenlijk op de dag dat we dit jaar bij de MC zijn geweest daar is het idee een beetje ontstaan).

Alleen ik heb mijn meetveld iets aangepast namelijk niet in de grond maar in het water om te bepalen waar de thermocline zit en welke temperaturen boven en onder de thermocline zitten.

Hier voor maak ik ook gebruik van het 1-wire systeem waar ik tot maximaal 64 sensoren kan aansluiten welke draadloos naar de waterkant worden verzonden en vanaf daar op het internet wordt gezet.
Tenminste deze laatste stap ben ik aan het programmeren.

Mijn basis is een Jeenode omgeving welke per stuk maximaal 64 sensoren aan kan en deze middels een 868Mhz verbinding draadloos kan versturen.

Wanneer er interesse is kan ik de software (tot zover ik het nu heb) online zetten zodat voor diegene die het draadloos willen hebben deze kunnen gebruiken en misschien aanpassen/verbeteren.

Ter aanvulling op het ingieten van de sensoren ook hier zat ik mee omdat de boel waterdicht moet zijn en heb feitelijk de gehele sensor in gegoten omdat ik zelf verwacht geen directe meetfout te krijgen omdat de traagheid van temperatuur veranderingen in het water lang genoeg duren om door de hars heen te trekken.

Gr,
Dieuwert
Door Roelof
#45038
Intussen een stapje verder.De temperatuur sensor voor de meting op klomphoogte is klaar en getest.Staat nog wel in de testopstelling tot de weerhut en de bekabeling naar het veld klaar zijn.Ook ben ik al even aan het stoeien geweest met de weergave, en heb hiervoor een scriptje in elkaar geknoeit.zie http://www.meteo-sleen.nl/wdisplay/WD-w ... oogte2.php

later zal ik nog een paar foto's plaatsen van de sensor en de weerhut.

Roelof
Door ws vreewijk
#45043
@ een leuk project Dieuwert
Alleen denk ik dat het meten in het water minder last zal hebben van de snelheid waarmee 1-wire kan meten..... minder tenminste als aan de open lucht,als ik mn vijver metingen bekijk tenminste ( grafiek kan je bekijken helemaal onder aan mn website)

@ Mooi display Roelof dat ziet dr gelikt uit:) als dat straks helemaal werkt een mooie aanwinst voor je metingen en je site.

gr Chris
Door eugel
#45070
sensoren hier ook binnen gekregen. Volgende week beginnen we met het monteren van de sensoren in de PVC buis.
heb inmiddels even 2 sensoren aan de 1-wire convertor gehangen en uitgelezen met het programma LogTemp. Dit gaat goed.

wil nu ook net als Roelof mijn metingen op de site zetten. Maar hoe ga je dit doen?
Met Logtemp kun je wel een tabel krijgen maar dat is in het engels. Werk niet met WD.
iemand toevallig een script liggen die hem wil delen met mij? Heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
alle hulp is welkom.
Door Snarf2000
#45073
Ik wil de beroerdste ook niet zijn. :laugh:

Hier heb je de pagina zoals hij bij mij staat.
Voorwaarde:
Je moet wel je taglist zo nu en dan uploaden. (testtags.php of hoe hij ook maar heet)
De regel waar mijn station naar toe verwijst, moet je even aanpassen naar je eigen site.

Frans
Bijlagen
(1.35 KiB) 160 keer gedownload
Door eugel
#45090
Snarf2000 schrijft:
Ik wil de beroerdste ook niet zijn. :laugh:

Hier heb je de pagina zoals hij bij mij staat.
Voorwaarde:
Je moet wel je taglist zo nu en dan uploaden. (testtags.php of hoe hij ook maar heet)
De regel waar mijn station naar toe verwijst, moet je even aanpassen naar je eigen site.


Frans bedankt,

weet niet of ik hier iets mee kan. Werk namelijk niet met WD
Volgens mij moet ik in Logtemp het .xml bestand gebruiken of het .htm bestand.
Snap het nog niet allemaal, maar we gaan eens wat proberen in het nieuwe jaar.

Voor ander oplossingen en scripts sta ik natuurlijk open ;)


inmiddels een begin gemaakt met het monteren van de sensors in balpen houders.
Door teesee64
#45093
Als je alleen de meetgegevens wilt gebruiken dan is het het handigst om LogTemp een XML file te laten maken en uploaden naar je website.
Op je server kun je dan de XML file gebruiken in je webpagina.

Mocht je ook het grafiek van LogTemp willen gebruiken, dan kun je gebruik maken van de HTML functie in LogTemp



Groet,
Theo

PS,

Hier een voobeeldje van een XML lezer voor LogTemp.

In de file wel even de link zetten naar je XML file op je server...
Bijlagen
(724 Bytes) 178 keer gedownload
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10