Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jeroenzwart
#41426
bgr schrijft:
(..)

Nu we het hier toch over hebben, hoe wordt het minimum berekend als er sneeuw ligt, nu alle stations automatisch zijn? Ik prik zelf altijd de meter 10 cm boven het sneeuwdek. Ik neem aan dat dit niet op de automatische stations gebeurt? Weet iemand dit?

Groeten BertGr


Hallo BertGr,

Volgens de officiële richtlijnen van het KNMI dient de 10 cm temperatuur altijd 10 cm boven kortgeknipt gras gemeten te worden. Dit houdt in dat het gebied direct rondom de sensor sneeuwvrij gehouden dient te worden. Hoe je dat moet doen en tot hoe ver van de sensor staat niet beschreven. Een praktische richtlijn lijkt mij: verwijder de sneeuw bij de sensor direct nadat deze gevallen is en doe dat tot op ca. 10 cm van de afschermplaat. Tijdens de sneeuwval is de sneeuw rond de sensor niet erg relevant, immers die is pas relevant op het moment dat het helder wordt en er dus geen sneeuw (meer) valt. De 10 cm zou ik aanhouden om daarmee voldoende luchtverversing richting de sensor mogelijk te maken. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de temperatuur direct boven de grond gemeten wordt, m.a.w. bij een sneeuwdek zal dat de temperatuur direct boven de sneeuwlaag zijn. De temperatuur op 10 cm boven het sneeuwdek meten lijkt mij dus een prima meting. Bij een vaste opstelling gaat dat alleen wat lastig, vandaar het sneeuwvrij maken (over een zo klein mogelijk gebied rondom de sensor)...

Groet, Jeroen
Door oli
#41446
jango schrijft:

Oli

Waarom maak je niet onder je weerhut een metalen plaat (bv. zink)30a40 cm vierkant.
Maak deze wit en plaats daaronder de sensor.
Dit lijkt mij een ideale plek om de 10 cm meting te doen.

succes

grt. Jan


Ik denk dat ik zo'n schoteltjes hut ga proberen. Alleen wil ik graag weten of het uitmaakt of je van die bloempot schoteltjes kan gebruiken, of je echt van dat harde plastic moet gebruiken? En of het uitmaakt of de onderkant van de schoteltjes nog bruin is ipv wit?

Alvast bedankt,

Olivier
Door AenG
#41448
@Olivier,

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je plastic of melamine schotels gebruikt. Als de bovenkant maar wit is.
De kleur aan de onderkant maakt volgens mij niet zoveel uit. Als je ze gaat spuiten dan wordt het er in ieder geval niet mooier op.

gr Geert
Door oli
#41457
Oke, bedankt voor de snelle antwoorden!

Ik heb dan nog een paar van die bordjes over die al wit zijn. Ik neem dan wss 3 of 4 schoteltjes, die ik dan ga opstellen op 10 cm hoogte en kijken of dat dan effect heeft.

Gr,

Olivier
Door jeroenzwart
#41484
AenG schrijft:
@Olivier,

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je plastic of melamine schotels gebruikt. Als de bovenkant maar wit is.
De kleur aan de onderkant maakt volgens mij niet zoveel uit. Als je ze gaat spuiten dan wordt het er in ieder geval niet mooier op.

gr Geert


De kleur van de onderzijde van de schotels is inderdaad minder belangrijk, maar toch bij voorkeur wit. Je wilt de stralingsuitwisseling met de omgeving minimaliseren en daar is wit nu eenmaal de aangewezen kleur voor...

groet, Jeroen
Door Willie
#41523
Zit al een tijdje mee te lezen in dit topic en zie dat bij allemaal andere omstandigheden zijn.
We kunnen nu eenmaal niet alle op een meetveld van 100 x 100 meter met vrij van bebouwing en etz. op 10cm boven gras zoals het KNMI meten. (stadseffect)

Ik meet al een tijdje met een schotel boven stenen ondergond op 10 cm aan de straatzijde in de schaduw ( geen gras voor handen) maar weet ook dat het glad kan zijn als ik boven stenen onder nul meet en daar heb ik iets aan als ik smorgens de deur uit ga in de winter.
Het is maar hoe je het bekijkt, en ik weet dat er in de zomer veel warmte wordt vastgehouden door steen , maar in de winter ook langer de kou als het glad kan zijn.
dus zoals Kruiff :woohoo: het zou zeggen" ieder voordeel heb zijn nadeel"!
Door westkapellegek
#42307
Van de week heb ik een nieuwe weerhut gemaakt voor op 10cm. Het ontwerp is zo dat de sensor er rechtop in kan, maar ik heb gemerkt dat deze methode ook in deze weerhut niet werkt. Daarom heb ik de sensor horizontaal onder het onderste schoteltje gehangen en ik merk nu al dat de metingen beter verlopen
Afbeelding
Afbeelding


gr Niek
Door westkapellegek
#45785
2 Maanden geleden was het dat een hoop mensen hiermee bezig waren. Na een paar koele nachten wil ik wel eens de resultaten horen. En natuurlijk hoe sommige eindresultaten geworden zijn!

gr Niek