Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door oli
#41398
Ik hoop dat de foto's wat verduidelijking geven!

En alle anderen bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik denk tot nu toe toch dat het aan het feit ligt dat de opstelling in een binnentuin is geplaatst. Maar mocht deze opstelling ook niet jullie voorkeur hebben om een bepaalde reden, kan ik nog een hutje bouwen, zoals Geert ook heeft gedaan, want ik heb nog 3 van die 'plantenonderzetters' zoals ik ze noem, waarmee ik ook een sensorhut heb gebouwd. Ook zit ik er aan te denken dat ik de sensor kan proberen open te maken en de werkelijke temperatuurs-sensor wat losser en vrijer te krijgen.
Door jeroenzwart
#41401
Olivier,

Ik denk dat je opstelling niet heel betrouwbaar is, gezien alle beplanting dichtbij de sensor en vanwege het feit van de binnentuin met hoge bebouwing rondom. Gezien de zeer beschutte meetplek, kan ik mij goed voorstellen dat bij helder weer de temperatuur aan de grond snel lager zal zijn. Echter door de hoeveelheid steenmassa in de omgeving, zal de warmteuitstraling hiervan het snel winnen en daalt de temperatuur niet verder meer. Naarmate de nacht vordert zal daarom de temperatuur op neushoogte steeds dichter bij die van aan de grond komen en vind je dus nagenoeg hetzelfde minimum.
Overigens nog een opmerking voor je opstelling: de afscherming naar de hemel is onvoldoende en met de gebruikte sensor kun je stralingsuitwisseling met de omgeving (bebouwing) niet uitsluiten. Dat bevordert bovengenoemd effect.

Groet, Jeroen
Door AenG
#41402
Nog een paar tips voor het bouwen van een weerhut:

Zorg dat je borden gebruikt waar geen water op kan blijven staan.

Melamine is lastig te bewerken. Bij het zagen gaat het vaak mis en barst het bord. Voor grote gaten (paar cm.) kun je overwegen om over de hele omtrek gaten te boren en deze dan later met een vijl te bewerken. Een kolomboormachine is hierbij wel handig.

Heb je een kleine sensor (bv een Davis) dan kun je de sensor bevestigen door een gat te boren waar de sensor precies in past en klemt.

weerhut1:
http://www.hetweerinboskamp.nl/weblog/2 ... uw-weerhut

weerhut2:
http://www.hetweerinboskamp.nl/weblog/2 ... ember-2011
Door fotogw
#41414
tjabine schrijft:
Ik meet zelf ook altijd wel een verschil van zo'n 2 graden.

Let wel op dat als het bv mistig is de temperatuur op 150 cm en 10 cm bijna
niet meer verschillen onderling.

Tenminste bij mijn opstelling.

Gr Ron.



Ik meet ook vaak 2 tot 3 graden verschil. Vooral bij zeer droge en heldere lucht. En inderdaad, bijna geen verschil bij zwaarbewolkt of mistig weer.
Door bgr
#41418
Hallo,

Bedankt voor de tips voor het meten van de grasminimum met de schoteltjes. Ik was daar nog niet opgekomen, maar heb nog een sensor over van de VP1. Misschien werkt hij ook wel op de VP2 als 2de sensor. Als eerste sensor herkent hij hem in ieder geval. Ga het zeker nog uitproberen.

Ik meet al vanaf 1982 de grasminimum temperatuur, maar tot nu toe steeds met de hand.
Een speciale standaard om het grasminimum te meten, ooit eens bij Wittich en Visser gekocht. Mijn meetveld is ongeveer 1000m2 groot en wordt begrensd door tuinen en het sportveld. Wat de metingen betreft hebben Gerhard (Vaassen)en Jeroen gelijk. Direct na zonsondergang bij helder en windstil weer is vaak het temperatuurverschil het grootst. Dit verschil kan bij een sneeuwdek zelfs oplopen tot 5 à 7 graden!! Naarmate de nacht vordert wordt de koude grondlaag steeds dikker en het verschil dus kleiner. Uiteindelijk blijft er bij mij meestal een verschil van 2 tot 3 graden over.

Nu we het hier toch over hebben, hoe wordt het minimum berekend als er sneeuw ligt, nu alle stations automatisch zijn? Ik prik zelf altijd de meter 10 cm boven het sneeuwdek. Ik neem aan dat dit niet op de automatische stations gebeurt? Weet iemand dit?

Groeten BertGr
Door jango
#41424
oli schrijft:
De opstelling van de meter zelf:


Oli

Waarom maak je niet onder je weerhut een metalen plaat (bv. zink)30a40 cm vierkant.
Maak deze wit en plaats daaronder de sensor.
Dit lijkt mij een ideale plek om de 10 cm meting te doen.

succes

grt. Jan