Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door ws vreewijk
#49004
Ok Mark,

weather display geeft na een minuutje de uitslag wel weer het rode lampje in het wd scherm gaat dan ook knipperen.

Anders ff een aanstekertje morgen is wel zo handig.

gr Chris
Door Mark9012
#49005
Oke nou, gebeurt helaas nog niks:(

is er nog andere software die babbelt met die 1-wire sensor?

zodat ik het kan testen?
Door eugel
#49007
Ik gebruik logtemp.
Ben hier ook aan het experimenteren met de lightning detector (zonder groene draad)
Moet hem echter nog inbouwen en dus buiten plaatsen. Hij werkt alwel.
Door ws vreewijk
#49212
Beste weervrienden,

1-wire zit in de lift maar er was even een smetje omdat sommige de ligtning detector hadden besteld en dr plots een verandering was doorgevoerd het inmiddels beruchte extra groene draadje :blush: er was extra spanning nodig ineens middels een zogenaamde spannings injector (en adapter ook nog) met alle bijkomende kosten natuurlijk,wel vreemd omdat hij altijd heeft gewerkt uitsluitend op de spanning vd usb poort.
E mail wiseling met Eric van hobby boards leverde niks op als een vaag tolerantie in de componenten,hij wist ook niet hoe het komt enz enz (geloof je het zelf) na enig speurwerk vandaag vond ik de mogelijke oorzaak in plaats van een dubbele diode bat54s (laten door in EEN richting) is er een dubbele diode bat54c (doorlaat richting staat naar elkaar toe)gebruikt volgens mij.

Na wat Puzzelen samen mat Mark ws streefkerk hebben we de volgende oplossing gevonden.
Het plaatsen van EEN enkele diode lost het probleem op( kost 15 eurocent) ik zal een foto erbij plaatsen hoe dat moet,kan je zelf niet solderen zoek dan even iemand die dat wel kan is een fluitje van een cent let wel op het streepje op de diode welke kant die uit moet staan.

Voor diegene die dat niet kan regelen helaas dan moet je de power injector erbij kopen en een adaptertje (tenzij je die zelf hebt )


Zo nou hopen dat de foto plaatsen lukt:lol:

mvr gr Chris
Bijlagen
1_wire_modificatie.jpg
1_wire_modificatie.jpg (65.21 KiB) 2393 keer bekeken
Door ws vreewijk
#49214
GROENE DRAAD komt dus dan te vervallen met de modificatie middels een diodews vreewijk schrijft:
Beste weervrienden,

1-wire zit in de lift maar er was even een smetje omdat sommige de ligtning detector hadden besteld en dr plots een verandering was doorgevoerd het inmiddels beruchte extra groene draadje :blush: er was extra spanning nodig ineens middels een zogenaamde spannings injector (en adapter ook nog) met alle bijkomende kosten natuurlijk,wel vreemd omdat hij altijd heeft gewerkt uitsluitend op de spanning vd usb poort.
E mail wiseling met Eric van hobby boards leverde niks op als een vaag tolerantie in de componenten,hij wist ook niet hoe het komt enz enz (geloof je het zelf) na enig speurwerk vandaag vond ik de mogelijke oorzaak in plaats van een dubbele diode bat54s (laten door in EEN richting) is er een dubbele diode bat54c (doorlaat richting staat naar elkaar toe)gebruikt volgens mij.

Na wat Puzzelen samen mat Mark ws streefkerk hebben we de volgende oplossing gevonden.
Het plaatsen van EEN enkele diode lost het probleem op( kost 15 eurocent) ik zal een foto erbij plaatsen hoe dat moet,kan je zelf niet solderen zoek dan even iemand die dat wel kan is een fluitje van een cent let wel op het streepje op de diode welke kant die uit moet staan.

Voor diegene die dat niet kan regelen helaas dan moet je de power injector erbij kopen en een adaptertje (tenzij je die zelf hebt )


Zo nou hopen dat de foto plaatsen lukt:lol:

mvr gr Chris
Door Mark9012
#49220
Hoi Chris, en andere weerlieden het werkt nog als een trein.

net de sensor buitengehangen, dus het feest kan beginnen:)


nogmaals bedankt voor de hulp Chris!

Groet,

Mark
Door ws vreewijk
#49226
Graag gedaan Mark,

Ja word eens tijd voor wat onweer.

Een puntje was ik nog vergeten vergeten voor de diode hoeft niet per se een schottky diode te worden genomen gewoon iets in de trand va 1N914 of vervanger.

gr Chris
Door ws vreewijk
#49576
Update:
Inmiddels heeft Eric de boel terug gedraaid de bliksem detector word weer als vanouds uitgeleverd er is vanaf nu GEEN extra power meer nodig en het gekke groene draadje is weg de diode is ook niet meer nodig.
Voor diegene die hem heeft liggen met draadje kan een mailtje sturen naar Eric om hem te ruilen uiteraard op zijn kosten.(anders hoor ik dat graag als dat niet lukt)
Hij houd nog eens slag om de arm wat betreft het probleem maar neem van mij aan datie dat drommels goed weet (economisch probleemje :laugh: )

Zijn website is inmiddels aangepast extra 5 volt nodig is verwijderd uit de beschrijving.
Hieronder staat een deel vd mail wisseling.
mvr gr Chris




Chris,

I have been doing some testing and I do believe that the BAT54S is one of the problems but that is
not the only issue.

I have removed the requirement for external power from the description as I will now only Lightning
Detectors that I can get working correctly on parasitic power. If you know of any one who bought one
that had the external power requirement who would like a replacement then get them to email
support@hobby-boards.com

Eric
Door WL De Poel
#55974
Hallo Allemaal,

Allereerst bedankt voor alle verstrekte info en handleiding.
Ik heb de Solar Radiation Detector van Hobbyboards verleden week binnengekregen.
Maar ik vermoed dat ik mij behoorlijk vergist heb bij de aanschaf.
Althans ik krijg het nog niet aan de gang en heb een vermoeden waarom.:(
*
Is het niet mogelijk om dit apparaat aan een netwerk te hangen dat gebruik maakt van Devolo Powerline adaptors door het stroomnetwerk.
Ik gebruik UTP Cat6 netwerk kabel.
Is de seriele of USB-port verbinding naar mijn weerlaptop een vereiste.:ohmy:

Alvast bedankt.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17