Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Willie
#43506
Tot nu toe zijn de resultaten zeer bemoedigend.:)
Het meetpunt reageerd sneller als voorheen ook als er minderwind staat,en de metingen kommen steeds beter met de in de omgeving liggende stations overeen.
Zie hier onder knipsel 3 stuks uit bestanden en kijk naar dun paarse streep of wel meting aan de noord zijde.
Bijlagen
Vrijdag_25_11.JPG
Vrijdag_25_11.JPG (93.2 KiB) 2670 keer bekeken
Door Willie
#48060
B) Na half jaar draaien, uitstekend resultaat van mijn nagebouwde en aangepaste Wittich en Visser weerhut.
De reactie van de temperatuur en vocht meter van TFA ging met grote stappen vooruit toen ik hem in de na gemaakte met kleine aanpassingen Wittich en Visser weerhut had geplaatst. De oude weerhut met een tweede TFA temp en vocht als referentie heb ik er al maanden naast maar de omstandigheden in de nieuwe weerhut bleken stukken beter te zijn.
De scherpe reactie is in het schema ( zie knipsels ook in volgende reactie) duidelijk te zien in vergelijking met andere, van het een op andere moment gaat hij in omgekeerde richting door veranderingen van b.v. bewolking voor de zon of passerende bui of aan trekkende wind.
De ideale plaats zou midden in een weiland zijn waar de zon constant toegang heeft vanuit alle kanten en ook de wind van alle richtingen er ongestoord er bij kan, maar ik moet het doen met een stadssituatie.
Bijlagen
temp-daf011c348b7d69dad8f85347f624039.JPG
temp-daf011c348b7d69dad8f85347f624039.JPG (47.07 KiB) 2670 keer bekeken
Door J.S.
#48893
Allereerst: ik zou willen dat ik zo perfect na kon bouwen. Mij lukt het wel enigszins, maar daar doe ik heel lang over. Eindresultaat is oke, maar dan toch zeker niet zo schitterend als dit. Ik weet niet hoe lang je er over hebt gedaan eigenlijk, maar je zou dit wellicht kunnen verkopen voor een prijs ver onder de Rotronic en dan nog winst maken. Ik vind het gewoon schitterend om alleen al naar te kijken, zo mooi is dit resultaat.

Veel van mijn tijd is gaan zitten in het lezen van onderzoek naar hutten, waar ook deze Rotronic ("look very much alike") hut ter sprake kwam. Dit onderzoek bestreek vele jaren en veel verschillende situaties in Nederland (KNMI onderzoek). Er was een probleem dat niet eenvoudig te ondervangen is (lijkt me): de sensor gaat zich als een nattebol sensor gedragen bij vochtig weer. Als je deze hut niet met een krachtige fan koelt, is ie vatbaar voor selfheating dus je hbet een krachtige fan nodig. Alleen: bij vochtig weer wordt de sensor dus ook vochtiger dan normaal zou gebeuren. Dat scheelt (ik doe het uit mijn hoofd nu) soms een graad celsius, wellicht meer.

Persoonlijk ben ik ook bang dat als de fan de geest geeft en je dit niet snel opmerkt, een aantal dagen onbruikbaar zijn geworden. Zeker onder sterke stralingscondities (zomer+ zon en winter+ sneeuw en heldere lucht).

Aangezien mensen dit soort zaken bouwen (ik wel althans) om zo exact mogelijk te meten dacht ik dat het wel handig is om aandacht te besteden aan zaken die dit doel ondermijnen.
#48971
Ik heb het natte bol effect in mijn hut nooit goed bestudeerd. Valt er nog wat te doen tegen het natte bol probleem, of kun je het enigszins beteugelen?
Dat een ventilator het kan begeven weet ik uit ervaring. Ik gebruik al een actieve hut sinds september 2009. Het is dus handig een extra ventilator paraat te hebben, en nog beter een reserve hut. Ook is het handig dat het vervangen van de ventilator makkelijk gaat, dan ben je weer snel paraat. Die van de Rotronic is peperduur, maar die is dus wel voor buiten gebruik (De flow is zo’n beetje de hoogste die ik in een 9,2 cm fan heb gezien). Mijn ontwerp is eigenlijk gebaseerd op de Davis. Die lijkt wel heel anders, maar het principe is hetzelfde. Die ventilator heeft dacht ik een variabel toerental, afhankelijk van de hoeveelheid zon. Bij mij draait hij altijd even snel. http://www.sysanalyser.com/Stationsinfo.html
Door J.S.
#49135
Nog een nadeel van zo'n hut:

Door en krachtige fan verstoor je de lucht om de hut heen zodanig dat je voor menging met luchtlagen zorgt of de stabiliteit bij windstle nachten verbreekt...Ook dan dus een probleem (hoewel dit een conclusie was bij onderzoek waarvan de zekerheid niet zo hoog was...).

Oplossingen kunnen zijn:

Solarventilator. Als het regent is er geen zon of minder zon en draait de fan of trager of niet. Probleem deels opgelost. Deels, want in heldere nchten met windstilte, zeker met sneeuwdek, wil je ook wel een fan. Je meet dan lagere temperaturen of correctere temperaturen omdat ook dan een fan voor contact met de buitenlucht zorgt.
Afhankelijk van de ventilator kun je een solarpanel hebben met en voltage dat twee maal hoger is dan de het minimaal benodigde voltage voor de fan om te draaien. Je zorgt dat dat panel ruim voldoende amperes geeft, zodat deze een batterij kan die wat meer spannign afgeeft dan het minimaal benodigde voltage voor de fan.
Als het solarpaneeltje het niet doet (geen zon, ncht), zal de fan blijven draaien maar op een lager toerental. Hiermee wordt nattebol effecten in zoverre voorkomen dat dit niet meer of minder is dan dat dit effect bij vochtig weer en veel wind toch wel optreed in de hut.

het hele punt van die nattebol is dat je, bij het meten van een lagere temperatuur al heel snel denkt dat het dus door de ventilatie komt. Je verwacht een lagere waarde. Maar natuurlijk niet als het zwaar bewolkt is of dichte mist of zo. Als je er niet al te kritisch op let of te kort experimenteert kom je er niet achter dat dit effect (nattebol) voor een belangrijk deel voor verkoeling zorgt....

Andere oplossing is een hut bouwen met een sensor die zo geplaatst is dat als de fan werkt, deze zich als een rotronic gedraagt en als ie uitvalt nog steeds als een standaard weerhut. Zo'n hut experimenteer ik nu mee. Te kort om te zeggen dat het een succes is, maar de eerste resultaten zijn bemoedigend. Mijn doel is wel om het altijd zo eenvoudig mogelijk te houden, dus dat vergt wel wat extra denkwerk.

Misschien laat ik het eindresultaat nog wel zien, inde vorm van een klein onderzoekje of zo. Ik beloof niks.

Aangezien ik er zelf veel plezier inheb wens ik je ook veel plezier met het uitzoeken en experimenteren! Sowieso fraai werk van iedereen hier, vind ik.
#49157
Dan zal de echte Rotronic er ook wel last van hebben. Hij heeft een constant toerental. De fan verplaats volgens Papst 80m³/h. (Mijn fan waait ook ongeveer zo hard.) De hut zelf heeft een aspiration rate van 3.5 m/s.
Toch beweren ze dat hij ontzettend goed is !!
Zelf vermoed ik dat mijn hut 0.5 graad te laag was gedurende een regenbui in de ochtend van 9 juni. En dat trok langzaam weer bij. Ik heb ook nog een sensor vrij maar beschut tegen regen en zon hangen, maar niet op dezelfde plaats als de hut.