Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door CeesT
#49605
Snarf2000 schrijft:
Hoi Cees.

Ik vindt het geweldig dat je je eigen probleem onderkent en daarbij er ook daadwerkelijk wat aan doet om pieken te voorkomen.


Het komt je eigen metingen zeker ten goede.
Als weerstationhouder wil je natuurlijk ook daadwerkelijke juiste metingen tonen en niet de valse waarden die door direct zonlicht worden gegenereerd.

Reuzegoed deze actie.

Frans
PS: mag ik je nog wel eens een berichtje sturen? :woohoo:


Hahaaa,

Tuurlijk mag je een berichtje sturen en als je in de buurt bent mag je ook op de koffie komen, geen probleem.

Ik vind de mailtjes van jullie gewoon terecht en in mijn geval al helemaal. Ik dacht dat ik met mijn eigen bouwsel wel een goede hut in elkaar had geknutseld maar dat bleek dus overduidelijk niet zo te zijn. Zelfs na wat aanpassingen was het weliswaar beter maar nog steeds niet goed. Gewoon onkunde van een beginner. Dan kun je twee dingen doen, aan blijven klooien of luisteren naar mensen die het kunnen weten en helemaal opnieuw beginnen en ik heb meteen maar voor het laatste gekozen omdat ik uiteraard ook wil dat de gegevens die ik uitlees op mijn station en aanlever aan HWA zo nauwkeurig en accuraat mogelijk zijn.

Ik wacht de resultaten uiteraard nog even af voor ik mijn beheer aanpas. Maar als alles acceptabel en betrouwbaar overkomt zal ik dat zeker doen.
Door CeesT
#49672
Hoi,

Ik was nu toch bezig en op zolder vond ik in een oude PC nog een mooie fan. Zoals gezegd was er in de weerhut al eens actieve ventilatie toegepast en wonder boven wonder paste de fan precies, maar dan ook precies in het reeds aanwezige gat in het dak. Een paar tikjes met de teflon hamer en hij zat op zijn plaats. Vervolgens een voedingskabeltje naar een 12V voeding die in het plantenkasje van mijn vrouw een mooi plaatsje heeft gekregen en voila de actieve ventilatie was een feit.

Maar... het fannetje draait wel erg hard, dat kan volgens mij best een beetje minder. Ik heb geprobeerd met een dimmer tussen het stopcontact en de 12V voeding maar dat werkte niet, dat was aan of uit wat ik ook dimde.

Ik denk, maar misschien dat jullie dat wel weten dat een snoerdimmertje tussen de plus van de voeding en de ventilator wel het gewenste resultaat zal opleveren.

Weet hier iemand of dit gaat werken? Of als er iemand een andere oplossing heeft om het fannetje wat te vertragen dan hoor ik het graag. De voeding levert alleen maar 12V trouwens en kan dus niet naar 7,5 of 5 volt.

Alvast bedankt.
Door ws vreewijk
#49675
CeesT

foto's zeggen vaak meer als woorden dus plaats een een paar leuke plaatjes.

Ja je kan je fan vertragen of een simpel adaptertje wat verschillende voltages kan afgeven zag dr een berg liggen in de kringloop winkel voor €1.50

Of je gaat iets proberen met weerstandjes maar als je een leek bent ja dan word dat lastig / een fietslampje in serie kan je ook proberen kans datie op de halve snelheid loopt.

gr Chris
Door CeesT
#49676
foto's zeggen vaak meer als woorden dus plaats een een paar leuke plaatjes.


Hoi,

Met alle respect maar dit begrijp ik niet goed. Ik wil best een foto plaatsen van twee draadjes maar daar zie ik de meerwaarde nou echt niet zo van in. Feit is gewoon dat die fan te snel draait en dus gedimd moet worden. Ik zie werkelijk niet in wat daar nou aan te fotograferen valt...
Door Overijse
#49677
Gebruik een voedingsadaptor waar je de stroom van kan regelen in stapjes. Of de voeding van een oude gsmoplader kan ook al helpen.

Grtz
Kris
Door CeesT
#49680
Hoi,

Ik heb het al opgelost. Ik had nog een aantal andere netvoedingen liggen. Op 5 volt wilde hij niet draaien maar op 7,5 volt gaat het prima en draait hij al een stuk langzamer met veel minder geluid.
Door CeesT
#49688
Hoi,

Zo, alles nog even netjes weggewerkt, van krimpkous voorzien en vastgezet en we zijn nu dus actief geventileerd :).

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Door Snarf2000
#49691
Als iedereen dit gaat doen,
ga ik me nog een keer vervelen met modereren.:)
Liefst allen voor augustus.
Dan kan ik met vakantie. :laugh:

Hmmm, ik zal een nieuw PM berichtje moeten bedenken,............

Frans