Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door osjohn
#14852
Maar Geert, ik zou niet weten hoe je bij eumetsat dat kan bestellen en betalen.

Ik kan op die webpagina niets vinden waar je dat kan

John
Door forsurh
#14854
Tja, wat maakt dan de keuze voor 137mhz of schotel.....

Ik heb 1 pc ter beschikking waar alleen Boltek op draait.

Een mooie complete 137mhz set zit je op ca 500,-

Een complete schotelset 285,- Maar dan ben je weer een extra PC nodig?

Dus wat is nu de beste keuze??

@Thierry,

Een schotel hoeft niet hoog, 9graden oost met vrij zicht. Ik kijk zelf al jaren tv via de schotel.......

Groeten,
Wisse
Door Meteonoord
#14863
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Geert,

Ik zit al een tijdje naar die systemen te kijken en heb er best wel interesse in . Echter zijn een aantal dingen mij nog niet helemaal duidelijk.

In welke richting staat de satelliet waar je de schotel op moet richten?

Hoe hoog moet de schotel staan?

Wat voor plaatjes kan je nou precies ontvangen, heb je misschien een link met wat voorbeelden?

Hoeveel plaatjes komen er op een dag binnen?

Eumetsat adviseert twee computers, één voor het ontvangst en één voor de verwerking. Weet je zeker dat het dan goed gaat werken op één pc?

Wat zijn de gevolgen als één computer het niet aan kan…beschadigen dan je plaatjes?


Hopelijk kan je mij wat verder helpen!

Gr.
Thierry


Staat deze vraag niet in twee topics, Thierry ?

Groet,

Bert J. van Bergen
Door AenG
#14864
Aanmelden bij Eumetsat doe je hier.
https://registration.eumetsat.int/Regis ... ntro.faces

En hier zie je hoe je het allemaal moet invullen:
http://www.geo-web.org.uk/eumreg.html

Ik heb bij de keuze van de te ontvangen data alles aangevinkt.
Voor de betaling krijg je telefoon van een dame van eumetsat. Je geeft dan al je creditcard gegevens door. Het werkte bij mij allemaal perfect. Na ongeveer 1.5 week kreeg ik netjes alles thuis via DHL.
Door weerzoetermeer
#14865
Klopt Bert,

Geert heeft een apart topic aangemaakt voor de Eumetsat discussie. Dit topic gaat eigenlijk over de NOAA satelliet.

Gr.
Thierry
Door forsurh
#14873
Kogel is door de kerk.....

Ik ga aan de slag met een R2FX met een zelfbouw QFH antenne. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervarigen. Gezien mijn technische opleiding moet het bouwen van en antenne wel lukken.

Een mooi avontuur dacht ik zo....

En eigen beelden op de site geeft veel meer voldoening toch?

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door forsurh
#15109
Nou,

Ik heb m'n eigen QFH inmiddels gebouwd en aangesloten.

Precies dezelfde als deze.

http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=55594&start=0

WXtoImg geregistreerd en werkend. Upload verloopt goed.

Echter, nu de beelden nog. Ik gebruik een RF2X.

Zie de link hieronder. Antenne staat nu op ca 7-8 meter, maar heb her en der wel wat bomen.

http://www.meteo-grootegast.nl/Satellietbeelden/index.html


Ik heb daar best wel vrij zicht op de horizon, maar niet rondom. (Bomen)

Antenne hoger?

Wat is jullie advies?

Of zoeen als jij gebruikt Thierry?

Groeten,
Wisse
Door weerzoetermeer
#15110
Hoi Wisse,

Wat een rare plaatjes. Het lijkt wel of je antenne alleen recht naar boven kan kijken. Weet je zeker dat alle delen van de antenne goed met elkaar zijn verbonden zodat de vertikale delen ook als antenne fungeren. Ik heb het idee van niet namelijk. Ik zou het één en ander nog even goed nakijken....

Ik zag op het forum van scramble.nl dat je contact had met Janos. Wellicht kan je hem even laten kijken naar de plaatjes. Hij heeft aardig verstand van dit soort dingen!

Groetjes en succes!

Thierry
Door forsurh
#15112
Hoi Thierry,

Ik zal daar ook nog even een berichtje plaatsen. Het signaal is nog te zwak om de scanfunctie te laten stoppen. Als ik deze handmatig stop wordt het plaatje al wat beter. Zie vanavond 21:20

De antenne had ik doorgemeten en alle delen geleiden.....Misschien wat hoger. Of is een antenne bouwen toch wat teveel voor een amateur?

Groeten,
Wisse
Door weerzoetermeer
#15113
Hoi Wisse,

Waarom laat je hem scannen? De kracht van deze ontvanger is juist dat je het kanaal kan selecteren met de software zodat hij niet hoeft te scannen. Je moet hem dan wel aansluiten met een rs232 kabel op de pc.

Bij de ontvanger hoort ook een klein stukje software te zitten welke je kan gebruiken om bepaalde instellingen te doen in de ontvanger. Volgens mij zit daar ook een instelling voor de squels, wellicht staat deze te hoog voor de scanfuntie.

Heb je als eens geprobeerd mee te luisteren als een sat over komt? Het geluid moet voor lange tijd ruisvrij zijn. Hoeveel ledjes branden er op de ontvanger als het signaal op zijn top is? Hier zijn dat er drie.

Gr.
Thierry
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8